صفحه اصلی / کارآفرینی / تحقیقات و پایان نامه ها / بررسی اقتصادی زمینه های ایجاد کسب و کار در صنعت گل و گیاهان زینتی

بررسی اقتصادی زمینه های ایجاد کسب و کار در صنعت گل و گیاهان زینتی

(مطالعه موردی استان قم) سید مهدی الوانی - محمد حسین رحمتی ، استاد دانشکده ی مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی ۲. دانشجوی دکتری مدیریت دولتی پردیس قم دانشگاه تهران

چکیده
مقاله ی حاضر بر گرفته از گزارش یک تحقیق پیمایشی است با عنوان “بررسی و شناسایی زمینه های تشکیل و توسعه تعاونی های پرورش گل و گیاهان زینتی” که توسط مؤلفین این مقاله و با پشتیبانی مالی اداره کل تعاون، در سال (۱۳۸۶) در استان قم انجام شده است. این تحقیق با هدف مطالعه ی زمینه های اشتغال زایی، پس از بررسی وضعیت موجود تولید و توزیع گل و گیاه زینتی در استان قم، به ارزیابی اقتصادی کشت گل و گیاه در این استان می پردازد.
اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از طریق تولید کنندگان، توزیع کنندگان و کارشناسان مربوطه در استان و محلات از طریق مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده است. در مرحله ی دوم با استفاده از تکنیک های ارزیابی طرح های اقتصادی از جمله IRR PI NPV POP (۷۲۰) به بررسی سوددهی اقتصادی طرح ها و چگونگی جریان نقدینگی پرداخته شده است.
در این تحقیق به طور کلی سه بعد مورد توجه است: نوع گل، مسقف یا غیر مسقف بودن سیستم کشت و ملکی یا اجاره ای بودن زمین کشت گل، در یافته های تحقیق پر توجیه اقتصادی کشت گل های زیر در مناطقی از استان قم تأکید شده است: گل رز به صورت مسقف بدون احتساب هزینه ی اجاره، گل مریم و میخک غیر مسقف بدون احتساب هزینه ی اجاره ی زمین، گل رز مسقف با احتساب هزینه ی اجاره زمین، گل داودی مسقف بدون احتساب هزینه ی اجارهی زمین، گل مریم و میخک غیر مسقف با احتساب هزینه ی اجاره، گل داودی مسقف با احتساب هزینه ی اجاره، گل رز غیر مسقف بدون احتساب هزینه ی اجاره، گل باغچه ای و پتوس (گل آپارتمانی مسقف بدون احتساب هزینهی اجاره لحاظ شده اند.

مقدمه
با توجه به شرایط اجتماعی، اقتصادی و موقعیت ویژه ی استان قم در امر زیارت و جهانگردی لازم است از پتانسیل های فراوان این استان به خوبی استفاده کرد. در راستای حل برخی از مشکلات اقتصادی از جمله معضل بیکاری، می توان به تشکیل و راه اندازی شرکت های مختلف از جمله شرکت های تعاونی توجه و اهتمام خاصی داشت. با توجه به استفاده ی ایرانیان از گل و گیاهان زینتی در بسیاری از مراسم و مناسبت ها به نظر می رسد از جمله زمینه هایی که در این استان می توان در آن سرمایه گذاری کرد، پرورش گل ها و گیاهان زینتی است. تصمیم گیری در این باره مستلزم بررسی شرایط اقتصادی و اقلیمی استان است. این تحقیق در صدد است تا ضمن انعکاس و مستند کردن وضع موجود و تحلیل و آسیب شناسی آن با استفاده از ابزارهای متعارف در ارزیابی طرح های اقتصادی، به امکان سنجی اقتصادی ایجاد تعاونی های پرورش گل و گیاه زینتی در استان قم بپردازد.
از سوی دیگر طبق قانون تجارت جمهوری اسلامی، شرکت های تجاری به هفت دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: شرکت سهامی، شرکت با مسؤولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف. اولین و مهم ترین مرحله در میان مراحل مختلف راه اندازی هر یک از این شرکتها شناخت فرصت ها است. به عبارت دیگر کسی که در صدد است هر یک از این شرکت ها را راه اندازی کند، لازم است با تحقیق و بررسی، خلاءهای موجود را شناسایی کرده و زمینه ی سرمایه گذاری همراه با بازده اقتصادی را مورد توجه قرار دهد (احمدپور، ۱۳۸۵، صص ۱۰۹-۹۰).
این مقاله که منعکس کننده ی یک تحقیق در زمینه ی ارزیابی اقتصادی کشت گل در استان قم (بخش خلجستان) است، مشتمل بر بخش های مختلفی از جمله مروری بر ادبیات تحقیق، تشریح اهداف، روش انجام طرح، روش گردآوری اطلاعات، قلمرو تحقیق، تشریح وضعیت موجود گلخانه ها در این استان، جنبه های مالی و ارزیابی اقتصادی طرح یاد شده است.

خلاصه و نتیجه گیری
پس از انجام ارزیابی های اقتصادی انجام شده، خلاصه ی این ارزیابی ها در جدول شماره ی (۷) ارائه می شوند.
با مقایسه ی معیارهای مختلف ارزیابی، اولویت طرح های کشت گل های مختلف به ترتیب زیر تعیین می شود: | .. طرح کشت گل رز در ۱۰۰۰ متر مسقف بدون احتساب هزینه ی اجارهی زمین؛ ۲٫ طرح کشت گل مریم و میخک در ۱۰۰۰ متر غیر مسقف بدون احتساب هزینه ی اجاره ی زمین؛ ۳٫ طرح کشت گل رز در ۱۰۰۰ متر مسقف با احتساب هزینه ی اجارهی زمین؛ وی در ۱۰۰۰ متر مسقف بدون احتساب هزینه ی اجارهی زمین؛ .. طرح کشت گل مریم و میخک در ۱۰۰۰ متر غیر مسقف با احتساب هزینه ی اجارہی به کشت گل داودی در ۱۰۰۰ متر مسقف با احتساب هزینه ی اجارهی زمین؛ ۷. طرح کشت گل رز در ۱۰۰۰ متر غیر مسقف بدون احتساب هزینه ی اجارهی زمین؛ ۸ طرح کشت گل باغچه ای و پتوس (گل آپارتمانی در ۱۰۰۰ متر مسقف بدون احتساب هزینه ی اجاره ی زمین.

همچنین مطالعه کنید:

پارک فناوری پردیس، برترین میزبان کارآفرینان ایرانی خارج از کشور

به گزارش روابط عمومی پارک فناوری پردیس، تازه ترین رتبه بندی اعلام شده درباره برترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.