صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / آغاز به‌کار انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی پس از ۱۲ سال
آغاز به‌کار انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی پس از ۱۲ سال

آغاز به‌کار انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی پس از ۱۲ سال

دبیرکل انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: در این انجمن قصد دفاع از آزادی و آزاداندیشی، احترام به عقاید منتقدین و عدالت‌خواهی را داریم.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، احمد رئیسی با بیان اینکه انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست دانشگاه بوعلی‌سینا از منظر منش سیاسی نزدیک به اصلاح‌طلب‌ها است به طوریکه رویه مشروطه را دنبال می‌کند، اظهار کرد: هدف از تشکیل انجمن اسلامی آگاه‌سازی در بین مردم به ویژه قشر دانشجو، شناخت معضلات و مشکلات اجتماعی و سایر موارد است تا برای آن راه‌حل علمی پیدا کنند و به نتایج بهتری از مشکلات برسند.

وی با اشاره به آغاز به کار انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی پس از ۱۲ سال تحت عنوان انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست افزود: فعالیت انجمن فقط در حوزه سیاسی نیست و در سایر حوزه‌ها هم فعال خواهد بود به طوریکه با افتتاح دوباره انجمن در مهر ۹۷ سایر حوزه‌ها از قبیل فرهنگی، اجتماعی و محیط زیست، اشتغال و بیکاری و اقتصادی را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

رئیسی با بیان اینکه در این انجمن قصد دفاع از آزادی و آزاداندیشی، احترام به عقاید منتقدین و عدالت‌خواهی را داریم، خاطرنشان کرد: این انجمن صرفا در جهت سیاست کار نمی‌کند و بیشتر بر مسائل و امور فرهنگی متمرکز است فعالیت‌های از قبیل اکران فیلم و نمایشنامه‌خوانی انجام می‌دهد و به مسائل اقتصادی هم توجه دارد و از نهادهای اقتصادی تأثیرگذار در کشور حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ساخت و یا احیای یک نهاد به معنای بازسازی و مهمتر از آن تثبیت قوانین و قواعد، شکل‌دهی به عرف‌ها، سازوکار جذب و سازماندهی نیرو و گردش رهبران، توسعه تشکلات و احزاب است، تصریح کرد: در طول دو دهه گذشته، احزاب و جریانات سیاسی در کشور بیش از آن که با هم همکاری و هم‌افزایی داشته باشند، رابطه حذفی و تخریبی با هم داشته در حالیکه ضرورت توسعه سیاسی ایجاب می‌کند احزاب و گروه‌های سیاسی واسط میان نظام و مردم باشند و برای تأمین کارویژه‌های اساسی خود مانند آموزش سیاسی شهروندان، بیان منافع، تألیف منافع، سیاست‌گذاری و … تلاش کنند این در حالیست که بخشی از این احزاب به اپوزیسیون نظام تبدیل شده و تحولات پرهزینه‌ای را در کشور رقم زده‌اند.

رئیسی متذکر شد: علاوه بر ضعف‌های مذکور و موجود در حیات حزبی کشور، مسائل و تحولات جدید و فزونی حجم مسائل و مشکلات کشور از یک‌سو و ضرورت نقش‌آفرینی کارآمد احزاب و نخبگان سیاسی برای مواجهه با این وضعیت نوین و البته پر چالش از سوی دیگر ایجاب می‌کند سیاست‌ورزی حزبی در کشور کیفی‌سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: احزاب به جای آن که جولانگاهی برای ارضای تمایلات سیاسی برخی افراد و تأمین منافع آنها باشند، باید به باشگاهی برای فعالیت نخبگانی تبدیل شوند که دغدغه حل مسائل کشور را دارند و از ظرفیت‌های حزبی برای شناخت مسائل کشور و ارائه راه‌حل‌ها و مطالبه‌گری برای اجرای آنها استفاده کنند علاوه بر این، ضرورت عاجل دارد که نگاه‌های معطوف به کارآمدی و تقویت هم‌افزایی در میان نخبگان سیاسی تقویت شود.

دبیرکل انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: فعالیت سیاسی دانشجو در راستای آزادی‌بیان ادامه یافته و در تکاپوی یافتن مسیرهای احیا و گسترش اثرگذاری و نفوذ خود است. تلاش برای بازپس‌گیری انجمن‌ها و اتحادیه دانشجویی در دانشگاه است. مطالبات عدالت‌خواهی در دانشگاه مسیری است که دانشجویان برای احیای نقش خود در سیاست و جامعه ایران در آن گام نهاده‌اند و احیای تشکلات امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی در ادامه با اشاره به خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: احزاب در این شرایط باید منافع ملی را تقویت کنند و اشکالی ندارد هر حزبی دیدگاه خاص خود را داشته باشد اما باید احزاب به منافع ملی توجه کرده و مردم را توجیه کنند.

وی با اشاره به اینکه بعضی احزاب فقط در زمان انتخابات فعال هستند، گفت: احزاب باید در طول سال به فکر حل مشکلات کشور باشند تا رضایت‌مندی آنها را به دست بیاورند. اگر فعالیت احزاب در طول سال تداوم داشته باشند، حرکت جبهه‌ای آنها که در زمان انتخابات شکل می‌گیرد، تداوم می‌یابد.

رئیسی در رابطه با عملکرد و ضرورت احزاب در کشور گفت: احزاب باید تلاش کنند تا افرادی بر سرکار بیایند که متخصص است و حزب می‌خواهد قدرت به دست بیاورد تا دولت تشکیل دهد، دولت هم که فقط جنبه سیاسی ندارد بلکه جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و مسئولیت‌های مختلف زیادی دارد بنابراین کشور به مدیران جامع‌نگر و کل‌نگر نیازمند است که حزب بهترین محل برای تربیت چنین مدیرانی است.

وی در رابطه با وجود احزاب واقعی در کشور گفت: هنوز در کشور ما احزاب واقعی در راستای حل معضلات کشور نبوده و حکمرانی حزبی هنوز نه تنها در نظام سیاسی، بلکه در جامعه هم رایج نیست. به طوریکه سیاست‌های کلی احزاب برای افزایش توسعه کشور نه برای حکمرانی حزبی است.

رئیسی همچنین یادآور شد: هر چند عرصه سیاسی بیشتر محل برخورد تفاوت‌ها و تمایزها است تا گرایش تشابه‌ها با این حال، اختلاف‌نظر و رقابت سیاسی نباید منجر به زیرپا گذاشتن قواعد کنشگری سیاسی و اخلاق در این عرصه شود بنابراین برای قاعده‌مندسازی عرصه سیاست‌ورزی گفت‌وگو و باز کردن دریچه‌های مدارا نسبت به یکدیگر می‌تواند راهگشا باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.