صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / زادروز “جان رابرت شریفر” فیزیکدان نامی آمریکایی
زادروز “جان رابرت شریفر” فیزیکدان نامی آمریکایی

امروز 10 خرداد؛

زادروز “جان رابرت شریفر” فیزیکدان نامی آمریکایی

جان رابرت شریفر، فیزیکدان آمریکایی است که به همراه "جان باردین" و "لئون نیل کوپر" در سال 1972 موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک برای ارائه نظریه‌ای در مورد "ابررسانایی" یا نظریه "بی سی اس" (BCS) شدند.

جان رابرت

به گزارش کسب و کار نیوز، جان رابرت شریفر، ۳۱ مه سال ۱۹۳۱ در اوک پارک، ایلینوی متولد شد. در سال ۱۹۴۹ وی از دبیرستان ” Eustis“فارغ التحصیل شد و پس از فارغ التحصیلی به مدت ۲ سال در رشته مهندسی برق  “دانشگاه ام.آی.تی” تحصیل کرد اما پس از ۲ سال شریفر تغییر رشته داد و تحصیل خود را در رشته‌ی فیزیک ادامه داد. او پایان‌نامه کارشناسی خود با عنوان “اتم‌های سنگین” را با کمک استاد راهنمای خود “جان سی اسلِیتر” در سال ۱۹۵۳ تکمیل کرد.

وی به دلیل علاقه‌ به رشته “فیزیک جامدات”  تحصیل خود را در این رشته و در “دانشگاه ایلینوی در اِربانا—شمپین” آغاز کرد و سپس بلافاصله به عنوان دستیار تحقیقی جان باردین استخدام شد. در سال سوم  دانشگاه، شریفر به جان باردین و لئون نیل کوپر برای توسعه نظریه ابررسانایی پیوست.

وی پایان نامه دکترای خود را در نظریه ابررسانایی به انجام رساند و پس از آن از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۸ به تحقیقات خود در این زمینه در بنیاد ملی علوم ادامه داد.

در سال ۱۹۶۴ شریفر کتاب خود را که درباره نظریه بی سی اس بود، منتشر کرد و موفق به اخذ مدرک افتخاری “دانشگاه فنی مونیخ” و “دانشگاه ژنو” شد.

در سال ۱۹۸۰، وی استاد “دانشگاه کالیفرنیا در سانتا باربارا” شد.

وی در سال ۱۹۹۳ به همراه لئون نیل کوپر، موفق به دریافت “جایزه کامستاک در فیزیک” از آکادمی ملی علوم آمریکا شدند.

او یکی از پدیدآورندگان نظریه بی سی اس در توجیه پدیده ابررسانایی است که به خاطر آن جایزه نوبل فیزیک ۱۹۷۲ را به همراه جان باردین و لئون کوپر دریافت کرد.

نظریه بی‌سی‌اس، نظریه‌ای برای توجیه ابررسانایی است که در سال ۱۹۵۷ پدید آمد. این نظریه به خاطر حرف آغازین نام سه فیزیکدان پدیدآورنده آن، جان باردین، رابرت شریفر و لئون کوپر نامگذاری شد و در سال ۱۹۷۲ جایزه نوبل فیزیک را نیز برای آنها به ارمغان آورد.

در نظریه BCS، دو الکترون با اسپین مخالف که دارای بار منفی هستند (برخلاف انتظار) همدیگر را جذب می‌کنند و جفت کوپر را تشکیل می‌دهند، علت این نیروی جاذبه برهمکنش فونون- الکترون‌ها می‌باشد. برای تشکیل جفت‌های کوپر دمای پایین خاصی احتیاج است و در دماهای پایین‌تر این جفت‌ها که از آمار بوز- اینشتین پیروی می‌کنند می‌توانند چگالش بوز- اینشتین تشکیل دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.