صفحه اصلی / فرهنگی / نشان جغرافیایی فرش یلمه بروجن ثبت ملی شد
نشان جغرافیایی فرش یلمه بروجن ثبت ملی شد

فرش یلمه بروجن

نشان جغرافیایی فرش یلمه بروجن ثبت ملی شد

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از ثبت نشان جغرافیایی فرش یلمه بروجن در فهرست آثار ملی خبر داد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از ثبت نشان جغرافیایی فرش یلمه بروجن در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا جیلان روز چهارشنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران استان افزود: فرش دستباف یلمه بروجن به شماره ‘ ۱۲۲- جی آی' در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
وی افزود: با شناسنامه دار شدن فرش یلمه بروجن در جهان، این فرش از خطرهای احتمالی کپی برداری به نام دیگر مناطق محفوظ می ماند.
جیلان، استحکام و شیوه بافت، رنگ ثابت گیاهی مورد استفاده در تهیه فرش، استفاده از رنگ های تند و گرم، نقشه های اصیل و قیمت مناسب صادراتی را از ویژگی های این نوع فرش عنوان کرد.
وی بیان کرد: ثبت نشان های جغرافیایی فرش، فرصت مناسبی برای بازاریابی، تبلیغات و ایجاد بازارهای صادراتی جدید این محصول است.
جیلان ادامه داد: مسئولان و متولیان فرش چهارمحال و بختیاری پیگیر ثبت ملی نقشه های خاص قالی مناطقی نظیر شهرکرد، فرخشهر، سامان، شلمزار و گبه اردل و ثبت آواها و داستان های مخصوص فرش بافی استان نیز هستند.
براساس این گزارش، سالانه به طور متوسط ۸۰ هزار مترمربع فرش دستباف توسط بیش از ۱۰۰هزار بافنده چهارمحال وبختیاری تولید می شود که عمده آن را یلمه بروجن، گبه ریزباف اردل، فرش بختیاری مناطق عشایری و بختیاری نشین و فرش چالشتری شهرکرد شامل می شود.
محققان فرش دستباف معتقدند؛ در اصالت طرح و نقشه های فرش دستباف این استان، فرش ‘سرو و کاج' چهارمحال و بختیاری به عنوان اصیل ترین طرح آریایی مطرح است.

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.