صفحه اصلی / استان ها / سمنان / چرا ما مردمانی کتاب‌نخوان شدیم
چرا ما مردمانی کتاب‌نخوان شدیم

چرا ما مردمانی کتاب‌نخوان شدیم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به دلایل، چرایی و عوامل موثر در "کتاب‌نخوان"شدن ایرانی‌ها گفت: "کتاب‌نخوان" شدن ما ایرانی‌ها، کاهش سرانه مطالعه و تضعیف فرهنگ کتابخوانی در بین خانواده‌های ایرانی علل مختلفی دارد که باید به واکاوی همه آنها پرداخت.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، نورعلی غلامحسین‌نیا سماکوش در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: “کتاب‌نخوان”شدن ما ایرانی‌ها محدود به یک عامل نیست و لذا برای مقابله با این روند و تغییر این فرهنگ باید به همه عوامل توجه و همزمان در جهت بهبود این علل تلاش کرد.

وی با بیان اینکه عدم اقبال افراد به کتابخوانی علل مختلفی دارد افزود: دلیل این عدم استقبال از کتابخوانی در افراد مختلف، متفاوت است همچنانکه برخی دلیل خود را نبود وقت مناسب می‌دانند و یا برخی گرانی کتاب یا مشکلات معیشتی خانواده را دلیل این عدم اقبال ذکر می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان ادامه داد: برخی نیز مدعی‌اند شرایط به گونه‌ای ایجاب کرده که کتاب در زندگی آنها اولویت اول نیست. همچنین برخی نیز عدم دسترسی مناسب به کتاب را بهانه عدم اقبال به کتابخوانی و یا مطالعه کم خود ذکر می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت شکل‌گیری فرهنگ مطالعه در جامعه افزود: برخی نیز دلایل این سرانه پایین و یا کتاب‌نخوان شدن جامعه ایرانی را در سیستم آموزشی ما جست‌وجو می‌کنند و معتقدند که این فرهنگ در سیستم آموزشی و مدارس ما آنگونه که باید به افراد منتقل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نقش خانواده‌ها نیز در اقبال افراد به کتابخوانی نقشی محوری است تصریح کرد: به هر حال برای بررسی دقیق چرایی سرانه پایین کتابخوانی در کشور باید به همه این عوامل توجه و سپس برای بهبود آن چاره‌اندیشی کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با بیان اینکه زنجیره‌ای از دلایل در کتاب‌نخوان شدن ما اثر دارد افزود: برای توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید همه بخش‌های جامعه مشارکت کنند.

وی به تشریح وظایف هرکدام از بخش‌های جامعه در این راستا اشاره و خاطرنشان کرد: دولت و حاکمیت به عنوان یکی از بخش‌های موثر در جامعه، وظیفه تامین زیرسخت‌ها و مهیا کردن سیستم سخت‌افزاری را برعهده دارد.

سماکوش با بیان اینکه نقش خانواده‌هابه عنوان یکی از ارکان اساسی جامعه در این میان بسیار مهم است گفت: نقش آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها نیز بسیار تعیین کننده و مهم است.

وی با طرح این پرسش که چرا خیرین حاضرند سرمایه خود را در مدرسه سازی یا بیمارستان سازی هزینه کنند اما به کتابخانه‌سازی کمتر توجه دارند افزود: چرا افراد خیر باید توزیع غذای نذری و یا ساخت بیمارستان را ثواب و کار نیکو تلقی کند اما این نگرش را به بحث مهمی مثل کتابخانه عمومی سازی نداشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان خواستار توجه بیشتر خیرین به حوزه کتابخانه‌سازی شد و گفت: بسیاری ازافراد در روستاهای استان به کتابخوانی علاقه‌مندی دارند اما دسترسی آنها به کتاب به دلیل نبود کتابخانه با مشکل روبرو است لذا خیرین با صرف سرمایه خود در این بخش می‌توانند به بهبود فرهنگ تمدن‌ساز کتاب‌خوانی کمک کنند.

وی همچنین با اشاره به اعلان فراخوان جشنواره کتابخوان رضوی گفت: هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان سمنان در سه رده کودک و نوجوان، جوان و بزرگسال و خانواده‌ها برگزار خواهد شد.

سماکوش از انتخاب کتب این جشنواره در هر سه رده سنی خبر داد و افزود: کتاب‌های انتخاب شده در اختیار کتابخانه‌های عمومی سراسر استان و کشور قرار گرفته و علاقمندان می‌توانند با مراجعه به کتابخانه‌ها از این کتب استفاده کنند. ضمن اینکه متن همه کتب انتخاب شده نیز در سایت جشنواره بارگذاری شده و علاقمندان می‌توانند از آن بهره‌برداری کنند.

وی از انتخاب هفت جلد کتاب برای بخش‌های مختلف این جشنواره خبر داد و اضافه کرد: کتاب‌های مهمان خراسان، کاش ترا می‌دیدم، مسافر هشتم، ماه هشتم، مهر ولایت، به سپیدی یک رویا و…از جمله کتاب‌های انتخاب شده برای شرکت در بخش کتابخوانی جشنواره رضوی امسال است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.