صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / امید پیشتاز شد/ مستقلین و ولایی جا ماندند
امید پیشتاز شد/ مستقلین و ولایی جا ماندند

بررسی عملکرد فراکسیون‌های سیاسی در انتخابات هیات‌رییسه

امید پیشتاز شد/ مستقلین و ولایی جا ماندند

فراکسیون‌های سیاسی مجلس بعد از دست کم ۱۰ روز برگزاری جلسات مستمر، سرانجام با لیست‌های جداگانه‌ای پا به عرصه انتخابات هیات رییسه در سال سوم گذاشتند، به نظر می‌رسد برنده این انتخابات حداقل از نظر تعداد کرسی‌ها، فراکسیون امید است.

انتخابات هیات رییسه مجلس

به گزارش کسب و کار نیوز، انتخابات هیات رییسه مجلس در سال سوم در جلسه علنی امروز( چهارشنبه) برگزار شد، انتخاباتی که پایانی بر لابی‌های فشرده فراکسیون های سیاسی مجلس بود که به دلیل تجربه ناخوشایند انتخابات سال گذشته لیست مستقل را به ائتلاف ترجیح دادند، این امر منجر به ارائه سه لیست ۱۲ نفره یعنی ۳۶ کاندیدا شد.

در این گزارش عملکرد سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین در انتخابات هیات رییسه مورد بررسی قرار گرفته است.

فراکسیون امید

فراکسیون امید با تجربه تلخ از ائتلاف سال گذشته و مواجه با بدعهدی ها، در واکنش به تلاش سایر فراکسیون ها برای ارئه لیست مجزا، لیست مستقل ارائه کرد و با کمی بیش از ۱۱۰ عضو با سر لیستی عارف پا به میدان گذاشت.

گرچه عارف با اختلاف ۲۰ رای نتوانست بر کرسی ریاست تکیه زند، اما توانست رای بیشتری نسبت به سال اول مجلس کسب کرده و حتی پا را فراتر گذاشته و در مرحله اول ۱۰ رای بیشتر از لاریجانی آورد که اگر حاجی بابایی به نفع لاریجانی انصراف نمی داد احتمال ریاست او دور از ذهن نبود.

فراکسیون امید توانست با رای قاطع دو گزینه پیشنهادی خود برای نایب رییسی یعنی پزشکیان و مطهری را وارد هیات رییسه کرده و نمره عالی را از این نظر بگیرد.

این فراکسیون در رقابت برای انتخاب ۶ دبیر، ۳ گزینه پیشنهادی خود یعنی رحیمی، وکیلی و یوسف نژاد را به هیات رییسه فرستاد، در این حوزه هم عملکرد خوبی نسبت به سال گذشته داشت اما در انتخاب ۳ ناظر مجلس عملکرد خوبی نداشت و نتوانست هیچ نماینده ای را به عنوان ناظر به هیات رییسه بفرستد.

افزایش تعداد اعضای فراکسیون امید از ۳ عضو به ۵ عضو در هیات رییسه نسبت به سال دوم فعالیت مجلس دهم نشان می‌دهد که عملکرد این فراکسیون خوب بوده است.

فراکسیون نمایندگان ولایی

فراکسیون ولایی که اصرار بر ارائه لیست مستقل داشت نیز با کمتر از ۹۰ عضو با سر لیستی حمیدرضا حاجی بابایی وارد انتخابات شد.

حاجی بابایی که در دور اول انتخاب رییس تنها ۵۴ رای را کسب کرد در دور دوم به نفع لاریجانی انصراف داد تا نشان دهد این فراکسیون علی رغم تمامی انتقادات تندش، لاریجانی را به عارف ترجیح می دهند.

فراکسیون ولایی اما عملکرد بهتری در انتخاب دبیران داشت که توانست ۳ عضو فراکسیون یعنی رنجبرزاده، قاضی زاده و امیرآبادی را وارد هیات رییسه کند. عملکردی که برای کارپردازی متوسط بود چرا که این فراکسیون فقط توانست از گزینه پیشنهادی خود در هیات رییسه سال دوم یعنی عباسی حمایت کند.

حضور ۴ عضو فراکسیون ولایی در هیات رییسه و از دست دادن یک عضو خود یعنی فرهنگی موید کارنامه متوسط آن است.

در ارزیابی کلی‌تر فراکسیون ولایی در انتخاب رییس مجلس رای فراکسیونی ندادند که ۵۴ رای حاجی بابایی موید این ادعاست، کما اینکه برخی از اعضای این فراکسیون معتقدند رای آن ها این پیام را به جامعه داد که فراکسیون ولایی اقلیتی کم ولی قوی هستند و نبایداز آن ها انتظار تغییر رییس مجلس را داشت.

فراکسیون مستقلین

فراکسیون مستقلین که از ابتدا بر ائتلاف اصرار داشت در مواجهه با لیست مستقل دو فراکسیون دیگر از قافله عقب نماند و با کمتر از ۱۰۰ عضو خود با سر لیستی لاریجانی پا به میدان گذاشت.

علی لاریجانی رییس دوره های هشتم، نهم و دو سال مجلس دهم که حداقل در این دوره خود را عضو هیچ فراکسیون نمی‌دانست این بار با لیست مستقلین وارد رقابت شد، رقابتی که در دور اول ۱۰۱ رای و در دور دوم ۱۴۷ رای برای او به ارمغان آورد. ۱۴۷ رایی که بخشی از آن را مدیون انصراف حاجی بابایی و اعضای فراکسیون ولایی است، همان فراکسیونی که انتقادات جدی به عملکرد شخص لاریجانی داشته و دارند.

این فراکسیون عملکرد خوبی در انتخاب دبیران نداشت و نتوانست گزینه ای را برای دبیری وارد هیات رییسه کند اما توانست از گزینه های پیشنهادی خود برای کارپردازی در هیات رئیسه سال دوم دفاع  کند. نعمتی و آشوری اعضای فراکسیون مستقلین هستند.

در انتخابات این دوره هیات رییسه، فراکسیون مستقلین با ۳ عضو و از دست دادن یک عضو یعنی کاتب عملکرد ضعیفی داشت.

گزارش از خبرنگار پارلمانی: منیرسادات سیدرضا

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.