صفحه اصلی / استان ها / اردبیل / اختصاص سالانه ۶۰ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده به جامعه عشایری ‌
اختصاص سالانه ۶۰ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده به جامعه عشایری ‌

قائم مقام سازمان عشایری کشور خبر داد:

اختصاص سالانه ۶۰ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده به جامعه عشایری ‌

قائم مقام سازمان عشایری کشور گفت: تراز همه تعاونی‌های عشایری استان اردبیل در حال حاضر منفی است و این نقطه ضعف برای این استان محسوب می‌شود.

عشایر

‌عباس علائی مقدم در نشست با فعالان تشکل‌های تعاونی عشایری در اردبیل اظهار کرد: سازمان هفت برنامه در راستای تقویت توان مالی جامعه عشایری پیش‌بینی کرده تا در قالب برنامه ششم توسعه میانگین درآمد جامعه عشایری تا دو برابر افزایش یابد.

وی تکمیل زنجیره تولید و عرضه گوشت قرمز توسط خود عشایر را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در این حوزه با حضور تشکل‌های عشایری جلوی دلال‌بازی‌ها و سود به نفع آنها گرفته خواهد شد.

 
قائم مقام سازمان عشایری کشور تکمیل زنجیره تولید محصولات لبنی را نیز به همراه توسعه کشت گیاهان دارویی توسط جامعه عشایری یادآور شد و گفت: عشایر توان تولید ۴۵۰ هزار تن شیر و فرآوری گیاهان دارویی را در ۳۴ میلیون هکتار مرتع کشور در قالب ۱۵ هزر سامانه دارند که به راحتی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

علایی توسعه باغات در اراضی شیب‌دار را به همت جامعه عشایری مهم ارزیابی کرد و افزود: ۷۹۰ هزار هکتار راضی زراعی و باغی در اختیار جامعه عشایری است که با تقویت تولید در این بخش عشایر از شرایط تک بعدی و وابستگی به دام خلاصی پیدا می‌کنند.

وی توسعه بوم‌گردی و گردشگری عشایری را نیز با توجه به جذابیت‌های گردشگری استان اردبیل یادآور شد و تصریح کرد: تراز مالی تشکل‌های عشایری استان منفی است و این شرایط هیچ تناسبی با تنوع اقلیمی، خاک، آب، نور و سایر نعمات الهی ندارد و شایسته است با تقویت فرهنگ هم‌افزایی در این استان تراز مالی تشکل‌های عشایری به وضعیت مثبت برسد.

 
قائم مقام سازمان عشایری کشور ادامه داد: توسعه شرکت‌های فنی و مهندسی به همت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و فرزندان عشایر بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

 
 
سالانه ۶۰ میلیارد تومان از محل ارزش افزوده به جامعه عشایری تعلق می‌گیرد

علایی مقدم گفت: در یک تحول جدید در قالب برنامه ششم توسعه مقرر شده از سهم ۳۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که به روستاها تعلق می‌گیرد بخشی از آن به جامعه عشایری واریز شود که در این زمینه فرمانداران موظف هستند این سهم را رعایت کنند.

 
وی بیان کرد: با توجه به جمعیت ۸۰ هزار نفری عشایر استان اردبیل با سرازیر شدن مبلغی از سهم مالیات بر ارزش افزوده به جامعه عشایری سالانه ۶۰ میلیارد تومان به صورت راحت و سهل به حساب مدیریت عشایری واریز می‌شود تا این مبلغ صرف پروژه‌های نیمه تمام و موضوع ساماندهای عشایر شود.

 
قائم مقام سازمان عشایری احیای جلسات شورای عالی عشایر را با دو مصوبه ارتقای دانش و مهارت و تقویت برنامه‌های فرهنگی و مذهبی یادآور شد و تصریح کرد: در استان اردبیل جامعه عشایری با نقیصه جدی در منفی بودن تراز همه تعاونی‌های عشایری روبروست که امیدواریم با تقویت صندوق‌های خرد و تشکل‌های زنان عشایری این وضعیت بهبود یابد.

علایی مقدم فعال بودن ۲۵۰ تعاونی را در کشور و یک اتحادیه و ۸ تعاونی را در اردبیل در حوزه جامعه عشایری یادآور شد و افزود: در دوره جدید مدیریت با رفاقت و خدمت می‌توانیم به سمتی برویم تا نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت مدیریتی در دوره جدید معرفت آذری در جامعه عشایری فراهم آید.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آبگرم‌ سرعین

تعطیلی آبگرم‌های سرعین تا اطلاع ثانوی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حسن حسن‌پور امروز هفتم اسفند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.