چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / «پهپاد»، ابزاری برای روزنامه نگاری نوین
«پهپاد»، ابزاری برای روزنامه نگاری نوین

گزارشی از نشست تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد؛

«پهپاد»، ابزاری برای روزنامه نگاری نوین

مدیرکل دفترمطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی تخصصی عنوان کرد که پهپاد در روزنامه نگاری نوین یکی از ابزارهای فعالیت در این حوزه است.

به گزارش کسب و کار نیوز، حمید ضیایی پرور در نشست تخصصی «روزنامه‌نگاری پهپادی» در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انگیزه اصلی از تشکیل این نشست را گزارشی که تحت عنوان روزنامه‌نگاری پهپادی توسط دانشگاه آکسفورد و جمعی ازمؤلفان این حوزه تهیه و توسط حمیدرضا خطیبی به فارسی برگردان شده بود عنوان کرد.
وی پهپاد را آینده صنعت هوانوردی عنوان کرد که می‌تواند پیامدهای بسیار مهمی در عرصه روزنامه‌نگاری به همراه داشته باشد.

** پهپاد ابزار دست روزنامه نگاران
حمیدرضا خطیبی، فعال رسانه‌ای با طرح این سؤال که چرا مسائل فنی پهپاد برای روزنامه‌نگاران اینقدر مهم است، گفت: در روزنامه‌نگاری سنسور لزومی ندارد که روزنامه‌نگار با سنسور و مسائل فنی آن آشنا باشد و خروجی سنسور برای روزنامه‌نگار کفایت می‌کند و داده‌ها مورد پردازش و تحلیل روزنامه‌نگار قرار می‌گیرند اما در مورد پهپاد، یک روزنامه‌نگار ممکن است مجبور باشد خودش پهپاد را به پرواز درآورد که در اینجا مسائل فنی و تکنیکال بخصوص در قسمت هوانوردی مطرح می‌شود که بسیار مهم است.

** تبدیل تصاویر هوایی به تصاویر سه ‌بعدی و چاپ در مجله
مشاور مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران به بیان تجربه عملی استفاده از هلی‌کوپتر در پروژه عکاسی تهران پرداخت و گفت: در سال ۱۳۸۹ طی سفری که به ترکیه داشتیم و دیدن کتابی که تصاویر هوایی شهر استانبول در آن به چاپ رسیده بود ما را بر آن داشت که ما نیز از شهر تهران تصاویر هوایی تهیه کنیم ، اما در آن زمان هنوز تکنولوژی پهپاد وارد ایران نشده بود.
احسان رحیمی ادامه داد: در این زمینه ۲۰۰ شرکت در تهران خدمات پروازی ارائه می‌دادند که هیچ یک از آنها اجازه پرواز در سطح تهران را نداشتند و انجام این کار منوط به طی مراحل قانونی خاص و دریافت مجوزهای لازم از سوی مرکز ذی‌ربط بود که با توجه به سختگیری‌هایی که اعمال می‌شد توانستیم ۴ سورت پرواز در شهر تهران انجام دهیم که بعدها با استفاده از همین تجربه تصاویر هوایی را تبدیل به تصاویر سه ‌بعدی کرده و دریک مجلد به‌ چاپ رساندیم.
به گفته وی مشکلاتی که در انجام این پروژه با آن مواجه بودیم مربوط به گرفتن مجوز بود که گفته می‌شد در تهران بدون مجوزهای لازم نمی‌توان پرواز پهپادی داشت. امروزه استفاده از پهپادها در موضوعات و گزارش‌های ژورنالیستی و ارائه یک دید خاص به مخاطبان بسیار حائز اهمیت است.

** تجربه تهیه مستند ایران
مدیر برنامه و مسئول روابط‌عمومی گروه فرادید نیز در این نشست به بیان تجربه‌های خود در تهیه مستند ایران پرداخت و گفت: در سال ۱۳۸۶ اولین تیم موفقی بودیم که موفق به تهیه خروجی با هلی‌کوپترهای مدرن شدیم، یعنی هلی‌کوپترهای بدون سرنشین. از آن زمان به بعد این کار را توسعه داده و به بحث سینما رسیدیم.
شهروز کیایی، یادآورشد: در سال ۱۳۹۱ وارد بحث‌های شات شدیم و تصمیم گرفتیم تصاویر جاودانه‌ای از ایران تهیه کنیم که هدف آن نشان دادن زیبایی‌های کشور و بنیان فکری جامعه بود؛ کاری که هیچ ارتباطی با قوم و قبیله و مذهب نداشت و اساس آن بر اصالت فرهنگی کشور نهاده شده بود. این پروژه ابتدا از استان قزوین آغاز و در مراحل بعد در استان‌های زنجان، همدان و سیستان و بلوچستان انجام شد و در صدد هستیم تا آن را در استان‌های دیگر نیز ادامه دهیم.
وی افزود: خروجی این پروژه با استقبال فراوان مستندسازان شبکه ZDF آلمان مواجه شد به‌طوری که آن را برای پخش در برنامه‌های خود خریداری کردند.اتفاقاتی که در جریان مستند ایران رخ داده در مقوله سینما نیز به بهترین شکل صورت گرفته و در سطوح مختلف داخلی و بین‌المللی قابل تأمل و بررسی است.

** پهپادهای جیبی در راه کابران فعال عرصه خبر
مدیر بخش فنی هلی‌شات شرکت آموت دیگر سخنران این نشست بود و در مورد فعالیت‌های شرکت آموت و بخش هلی‌شات گفت: از سال ۱۳۸۶ دغدغه تصویربرداری هوایی توسط پهپاد در ایران آغاز شد و تا الان پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه صورت گرفته است. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در ایران و هم خارج به‌ عنوان کاربران و سازندگان پهپاد‌ فعالیت دارند که بعضی از آنها نسبت به بقیه پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته‌اند.
ساجد محمدی،این تکنولوژی در آینده به سمتی پیش می‌رود که شاید خیلی نیاز به کاربر نداشته باشد. شرکتی که در ایران در این زمینه فعالیت می‌کند پهپادهایی از نوع فانتوم، سری‌های مویک و انواع پیشرفته‌تری را ارائه کرده‌اند که از قابلیت‌های بالایی برخوردارند و به لحاظ نصب دوربین، مداومت پرواز و سنسورهایی که در آنها تعبیه شده، قادر به تشخیص موانع از یکدیگر هستند به طوری که امروزه پهپادها هوشمندتر شده و از تجهیزات پیشرفته‌ای برخوردار هستند و بعضی از انواع آن حتی در جیب کت نیز جا می‌گیرند و برای کسانی که کار خبری می‌کنند قابلیت جابجایی دارند.

** با پهپادهای جدید امکان برقراری ارتباط زنده و ارسال تصاویر مهیا می شود
دبیر کارگروه پهپاد اتحادیه هوا فضا نیز، در مورد فعالیت‌های این کارگروه گفت: این اتحادیه اولین مجموعه خصوصی در کشور است که در زمینه تولید پهپاد فعالیت می‌کند. اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران تنها مرکزی است که به شکل قانونی در حوزه هوایی و فضایی کشور برای شرکت‌های دانش بنیان و فعالان حوزه تولید پرواز و خدمات هوایی و تجهیزات فعالیت می‌کند.
وی افزود: در این حوزه کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده که در زمینه هواپیماهای با سرنشین، تعمیر و نگهداری و کارگروه پهپاد خدماتی را ارائه می‌دهند.
حامد سعیدی ادامه داد: این کارگروه از سال ۱۳۸۸ که اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران تأسیس شد آغاز به کار کرد و از سال ۱۳۸۹ رسالت‌های جدیدی به آن واگذار شد. در سال ۱۳۹۴ با آمدن ربات‌های پرنده، مرکز ساماندهی ملی پروازهای غیرنظامی کشور تأسیس شد که تحت نظارت شورای عالی امنیت ملی، سازمان هواپیمایی کشوری، نهادهای امنیتی، و فرودگاه و پدافند هوایی قرار دارد.
به گفته وی در این سامانه که مرکز ساماندهی پهپادهای غیرنظامی است، تمام نیازهای کاربران یا مشتریان در زمینه پهپاد در یک پلتفرم یکپارچه گرد‌آوری شده و به جرأت می‌توان گفت مورد مشابهی در دنیا ندارد یعنی هر آنچه از آموزش، مقررات، ایمنی، نقشه‌های هوایی دوره‌های آموزشی، دفترچه‌ها، نرم‌افزارها و اخبار وجود دارد در این سامانه قرار داده شده است.

** ایران تنها کشور آموزش دهنده و ارائه کننده گواهینامه پهپاد
سعیدی در عین حال گفت: این سرور ایرانی و بومی است و آمار بیشترین بازدیدکنندگان را در گوگل و الکسا در خاورمیانه در حوزه پهپاد به خود اختصاص داده است. به طوری که روزانه بیش از ۴۵ هزار بازدیدکننده از کشورهای اروپایی و آمریکایی دارد. در این سرور تمامی کاربردهای متصور پهپاد در کشور پیاده شده و نمونه‌هایی از فیلم‌های سمپاشی مزارع نیز در آن ارائه شده است.
او اضافه کرد: در این سرور مجموعه‌ای از فعالیت‌های شرکت‌ها و اپراتورهای عضو همراه با اطلاعات فنی آن مجموعه به‌صورت مستند آورده شده و سرویس‌های بسیاری در زمینه قوانین، محصولات و خدمات ارائه شده است.
به گفته سعیدی، در این زمینه می‌توان به آثار باستانی، امداد و نجات، زلزله، کنترل راه ها، پیدا کردن ماهیگیران مفقودی، کوهنوردان گمشده و آتش‌نشانی اشاره کرد که در خصوص کنترل راه‌ها دستاوردهای بزرگی به منصه ظهور رسیده است. در حال حاضر با به‌کارگیری تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و تجهیزات پیشرفته امکان برقراری ارتباط زنده و ارسال تصاویر به هر نقطه از ایران که حتی هیچ زیرساختی هم ندارد توسط پهپادها ممکن شده است.
وی افزود: در این مرکز بیش از ۹۹ دوره یکپارچه آموزش پهپاد برگزار شده و ایران جزو اولین کشورهای دنیاست که دوره‌های آموزشی در حوزه‌های پهپادی در تمام نقاط کشور به صورت یکپارچه با گواهینامه‌های یکپارچه برگزار می‌کند.

** تیم های خبری دارای پهپاد در ایران
سعیدی در مورد آمار کاربران رسانه‌ای فعال پهپاد در ایران گفت: در حال حاضر حدود ۱۰۰ تیم خبری، رسانه‌ای و صدا و سیما در کل کشور در مرکز سامانه‌های پهپاد پرونده دارند که بخشی از آن شامل صدا و سیما و بخش دیگر آن مربوط به خبرگزاری‌ها و مراکز رسانه‌ای است. این مرکز برای خبرنگاران و اصحاب رسانه اولویت‌های خاص قائل است.

** مقررات و ضوابط استفاده خاص از پهپاد برای خبرنگاران
وی در عین حال افزود: در آمریکا برای روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که از پهپاد استفاده می‌کنند مقررات و ضوابط خاصی تعیین شده که شامل آشنایی و آموزش، اخذ مجوز پهپاد، آشنایی با قوانین و دستورالعمل آزمایشگاه، روزنامه‌نگاری پهپاد و اخذ بیمه‌نامه پهپاد است.
نشست تخصصی «روزنامه‌نگاری پهپادی» با حضور محمد سلطانی‌فر، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، حمید ضیایی‌پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در محل این دفتر برگزار شد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.