صفحه اصلی / فرهنگی / انتخاب موزه نارنجستان به عنوان موزه برتر کشور
انتخاب موزه نارنجستان به عنوان موزه برتر کشور

موزه‌ی نارنجستان قوام شیراز

انتخاب موزه نارنجستان به عنوان موزه برتر کشور

موزه‌ی نارنجستان قوام شیراز به‌عنوان یکی از موزه‌های برتر کشور انتخاب و معرفی شد.

موزه‌ی نارنجستان قوام شیراز به‌عنوان یکی از موزه‌های برتر کشور انتخاب و معرفی شد.

‌به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، موزه‌ی نارنجستان قوام شیراز، در یازدهمین آئین انتخاب موزه‌های برتر کشور و از میان ۹۵ موزه، در شاخص ”بازدید از موزه ” به عنوان موزه برتر کشور و تنها موزه برگزیده از شهر شیراز انتخاب شد‌.

رئیس موزه نارنجستان قوام دانشگاه شیراز گفت: انتخاب موزه‌های برتر در دوازده شاخص و چهار سطح خصوصی، دولتی کوچک، دولتی متوسط و دولتی بزرگ، انجام می‌شود.

علی‌اکبر عوض‌پور گفت: در سطح موزه‌های دولتی متوسط، موزه نارنجستان در شاخص ”بازدید از موزه” با نظر هیئت داوران (متشکل از ۴۰ پیشکسوت) به عنوان موزه برتر کشور معرفی شد و لوح تقدیر را از معاون سازمان میراث فرهنگی و رئیس ملی موزه‌های ایران دریافت کرد.

عوض‌پور خاطرنشان کرد: آمار بازدید گردشگران خارجی ۴ برابر و گردشگران داخلی حدود ۲ برابر نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و این مهم با اجرای طرح‌های مختلف بازاریابی، ارائه خدمات ویژه به گردشگران، مرمت قسمت‌های مختلف موزه، راه‌اندازی نمایشگاه‌های جدید و همچنین راه‌اندازی غذاخوری سنتی در محل موزه نارنجستان انجام شده است.

موزه نارنجستان قوام شیراز به روایت تاریخ

خاندان قوام از خانواده های مقتدر دوران قاجاریه به شمار می رود که چندین قرن سردمدارحکومت فارس و نواحی اطراف بودند؛ این خانواده از اولاد حاج ابراهیم خان کلانترشیرازی بوده و بسیاری از اماکن دیدنی شیراز‌ را آنان ساخته یا تعمیر کرده‌اند.

حسینیه قوام، باغ عفیف آباد، باغ دلگشا، باغ کلانتر، باغ بیگلربیگی، خانه زینت الملک و نارنجستان قوام از بناهای تاریخی و آثاری است که به همت این خاندان، در شیراز ایجاد شده و اکنون به‌عنوان بناها و آثاری فاخر برجای مانده‌اند.

ساخت نارنجستان قوام درسال ۱۲۵۷ هجری شمسی توسط محمدعلی خان (قوام المک دوم) آغاز شد و به مدت ۱۰ سال به‌طول انجامید و سال ۱۲۶۷ توسط محمدرضا خان (قوام‌الملک سوم) به اتمام رسید.

نارنجستان قوام اولین بنایی است که درشیراز سقف آن با پوشش فلزی مثل شیروانی پوشش داده شده است‌.

این بنا در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ متر مربع و با زیربنایی حدود ۹۴۰ مترمربع ساخته شده است‌.

نارنجستان قوام به عنوان ” بیرونی” و دارالحکومه و خانه زینت الملک به عنوان ”اندرونی” و منزل شخصی کاخ قوام مورد استفاده قرار می‌گرفته است‌.

این مجموعه در ابتدا شامل‌ کاخ‌، باغ‌، حمام‌، زنجیرخانه‌، اصطبل و مکتب خانه بوده که زنجیرخانه و اصطبل در جریان حوادث تاریخی و گذر زمان از بین رفته و بقیه سالم و پابرجاست‌.

انواع هنرهای سنتی ایران مانند نقاشی، گچبری، آجرکاری سنتی‌، مقرنس کاری‌‌، کاشی‌کاری، معرق کاری روی چوب‌، حجاری و آیینه کاری در نارنجستان قوام‌، چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند‌.

نارنجستان قوام در سال ۱۳۴۵ هجری شمسی به دانشگاه شیراز واگذار شد.

مرمت این بنای ارزشمند تاریخی که از سال ۴۶ آغاز شده است، هنوز در بخش‌هایی ادامه دارد؛ این مرمت ها زیرنظر دفتر فنی حفاظت آثار باستانی سابق و بیشتر در قسمت زیر‌زمین‌، دیوارهای حیاط و کف تالارها انجام گرفته است که تا کنون نیز سالانه ادامه دارد‌.

پس از اتمام تعمیرات نارنجستان در اختیار موسسه آسیایی قرارگرفت‌.

شعبه اصلی این موسسه به سرپرستی پروفسور آرتور آپهام پوپ در آمریکا قرار داشت که به دلیل ذوق وعلاقه او به فرهنگ و هنر ایران درسال ۱۳۴۲ هجری شمسی به شیراز منتقل شد‌.

با درگذشت پروفسوردر سال ۱۳۴۸ هجری شمسی اشیاء هنری اهدایی وی به نارنجستان قوام انتقال یافت و از آن زمان تا کنون در موزه نارنجستان قوام نگهداری می‌شود‌.

موزه نارنجستان قوام در خیابان لطفعلی خان زند، قرار دارد و همه ساله شاهد حضور گردشگران متعدد خارجی و داخلی است.

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.