صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اعتراض‌ها به ریاست سوریه در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح
اعتراض‌ها به ریاست سوریه در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح

اعتراض‌ها به ریاست سوریه در کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح

در شرایطی که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه متهم به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مردمش است، کشورهای متعددی به مساله ریاست سوریه بر کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح اعتراض کردند.

کنفرانس سازمان ملل درباره خلع سلاح

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت وود، نماینده دائم آمریکا در کنفرانس سازمان ملل با موضوع خلع سلاح در توئیتی نوشت، روز دوشنبه ۲۸ مه با ریاست سوریه بر کنفرانس خلع سلاح برای مدت چهار هفته، یکی از تاریک‌ترین روزها در تاریخ این کنفرانس باقی خواهد ماند.

اعضای این کنفرانس بر اساس حروف الفبای اول اسامی‌شان به صورت دوره‌ای ریاست آن را بر عهده می‌گیرند، این بار نوبت به سوریه رسید و این کشور روز دوشنبه ریاست کنفرانس را به مدت چهار هفته برعهده گرفت.

وود در توئیت خود مدعی شد، دمشق اعتبار و جایگاه اخلاقی خود برای ریاست این کنفرانس را از دست داده است و جامعه جهانی نباید در برابر این موضوع سکوت کند.

این مسؤول آمریکایی باز هم مدعی شد، دولتی که خود از سلاح شیمیایی علیه مردمش استفاده کرده نباید ریاست کنفرانس خلع سلاح را به دست بگیرد.

متئو رولاند، نماینده انگلیس در کنفرانس خلع سلاح نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به شواهد و مدارکی که ادعا می‌کنند دمشق به صورت مستمر به قوانین و توافقنامه‌های مربوط به ممنوعیت گسترش سلاح‌های شیمیایی و خاله سلاح‌های ممنوعه پایبند نیست، نسبت به ریاست سوریه بر این کنفرانس ابراز تاسف کرد.

رولاند در ادامه گفت،‌ این امر نیازمند آن است که همه اعضای کنفرانس از جمله سوریه به این اتفاق نظر برسند که سوریه ریاست کنفرانس را بر عهده نگیرد اما ما از ممانعت از این امر ناتوان هستیم.

وی تاکید کرد، تمام تلاش خود را خواهم کرد تا ریاست سوریه در فعالیت‌های کنفرانس تاثیری نگذارد.

به گفته یک منبع دیپلماتیک در ژنو، این اعتراضات تنها به آمریکا و انگلیس محدود نشد و کشورهای دیگری نیز موضعگیری‌های مشابهی را در پیش گرفته و ادعا کردند، دمشق از مشروعیت سیاسی و ویژگی‌های اخلاقی لازم برای بر عهده گرفتن این سمت برخوردار نیست.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل که هفته گذشته پیشنهادات خود را برای کنفرانس خلع سلاح ارائه کرد، در پاسخ به سوالی درباره ریاست سوریه بر این کنفرانس تاکید کرد که هیچ قدرت و نفوذی در زمینه ریاست دوره‌ای کنفرانس خلع سلاح ندارد.

گوترش در ادامه ابراز امیدواری کرد که مساله ریاست سوریه بر کنفرانس تاثیر منفی بر عملکرد آن نداشته باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.