صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اختلال اینترنت با ادامه فیلترینگ
اختلال  اینترنت  با   ادامه  فیلترینگ

مقصر اختلالات شديد اينترنتي در هفته‌هاي اخير كيست؟

اختلال اینترنت با ادامه فیلترینگ

از اواخر ارديبهشت ماه و بعد از فيلتر تلگرام، اينترنت كشور با اختلال شديدي روبه‌رو شد كه اين مساله در سطح كشور از سوي كاربران و كساني كه به نوعي كسب‌وكار آنها با اينترنت در ارتباط است، با اعتراض گسترده‌اي همراه بود.

شایلی قرایی

در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام‌هایی را در دستور کار قرار داد و حتی مهلت ۲۴ ساعته را نیز برای رفع این اختلال‌ها تعیین کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، مدیر فنی یک شرکت ارائه‌کننده اینترنت می‌گوید شرکت‌های اینترنتی گزارش‌ها و مشاهداتی را دریافت کردند که برخی از سایت‌ها باز نمی‌شود، برخی از گیم‌ها دچار مشکل شده‌اند و کاربران نمی‌توانند به سرورها متصل شوند و کسب‌وکارهای اینترنتی نیز اعلام کردند که دچار اختلال شده‌اند و حتی برای شرکت‌های تجاری که با بیرون از ایران ارتباط داشتند نیز اختلال ایجاد شد. کاربران این مشکلات را با شرکت‌های اینترنتی در میان گذاشتند و در بررسی‌ها مشخص شد این مشکلات به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی ربطی ندارد و خارج ازاختیارات آنهاست.

تایید تاثیر فیلتر تلگرام بر اختلال اینترنت
فلاح‌جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در رابطه با اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس درباره اختلالات اینترنت گفت: اختلالات اینترنت که این روزها شاهدیم و البته همواره پیگیری هم کرده‌ایم و بسیاری از آنها نیز رفع شده، به دلیل اعمال فیلترینگ تلگرام است. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد که هیچ کاهش سرعتی در پهنای باند اینترنت اعمال نشده است. وی ادامه داد: وزارت ارتباطات اختلالات محتمل ناشی از فیلترینگ را قبلا اعلام کرده و مراجع تصمیم‌گیر با اطلاع از این موضوع تصمیم‌گیری کرده‌اند. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیگیری این سازمان افزود: به صورت مرتب و ۲۴ ساعته پیگیر گزارشات مردمی و اصلاح کیفیت و حداقل‌سازی عوارض تحمیلی هستیم.

شرایط باید طوری باشد که مردم بتوانند انتخاب کنند
امیدعلی مسعودی، استاد ارتباطات
فیلترینگ شاید در کوتاه‌مدت جواب بدهد، اما در بلندمدت به این اتفاق واکنش‌هایی نشان داده خواهد شد که اصلا مناسب نیست و دولت باید در این باره بسیار معقول عمل کند و اگر می‌خواهد شبکه‌ای را فیلتر کند، حتما جایگزینی جذاب برای آن انتخاب کند؛ حتی با وجود اینکه مدت فیلترینگ کوتاه باشد. نمی‌توان به مردم امر و نهی کرد که این کار را انجام بدهید و این کار را انجام ندهید. شرایط باید طوری باشد که مردم بتوانند انتخاب کنند. علاوه بر این فیلتر در شبکه‌های اجتماعی معنا ندارد، زیرا با فیلتر کردن هر برنامه‌ای مردم به سراغ دیگر برنامه‌ها می‌روند و این روند همین‌طور ادامه پیدا می‌کند.

اختلال‌های اینترنتی ناشی از فیلترینگ به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست
موسی اقتداری، کارشناس فناوری اطلاعات
بسیار مشخص است که اختلالات اینترنت در هفته‌های اخیر به چه موضوعی برمی‌گردد. فیلتر تلگرام عامل این اختلالات است که به هیچ وجه ربطی به شرکت‌های اینترنتی ندارد. اگرچه وزیر ارتباطات جلسه‌ای را با مدیران شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی گذاشته و آنها را موظف به برطرف کردن کندی و اختلالات پیش‌آمده در اینترنت کرده است، اما همه بر این موضوع آگاهند که تا زمانی که فیلتر تلگرام پابرجا باشد، این اختلالات ادامه دارد، چراکه سیستم ساختاری فیلتر کردن این شبکه اجتماعی به طور کلی با دیگر مدل‌های فیلترینگ متفاوت است و با اجرای این مرحله به طور کلی به تمام زیرساخت‌های اینترنت کشور آسیب وارد می‌شود. بنابراین باید قبل از اجرای این طرح به پیامدهای آن توجه و راهکاری مناسب برای آن در نظر گرفته می‌شد تا با این وضعیت روبه‌رو نمی‌شدیم. در حال حاضر آمارها نیز نشان می‌دهد که کاربران تلگرام همچنان با فیلترشکن‌ها در این پیام‌رسان فعالیت دارند و کمتر کسی را می‌بینیم که در پیام‌رسان‌های داخلی عضو شده باشد. متاسفانه آماری که ارائه می‌شود مربوط به ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی است که به ناچار عضو شبکه‌های پیام‌رسان داخلی شده‌اند.
در حال حاضر تمام شرکت‌ها و سازمان‌ها از کندی و اختلالات اینترنتی شکایت دارند. تاکنون با وجود اعلام رفع تمام مشکلات شاهد هستیم که این اختلالات ادامه دارد و ادامه اختلال‌های اینترنتی ناشی از فیلترینگ تلگرام برای کاربران به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. اگر به تجربه فیلتر تلگرام در روسیه هم توجه می‌شد، نباید اینقدر عجولانه و بدون برنامه‌ریزی قبلی فیلترینگ اجرا می‌شد. با گذشت چند ماه از آغاز فیلترینگ تلگرام در روسیه بسیاری از سایت‌های اینترنتی همچنان با مشکلات فنی و عدم دسترسی کاربران روبه‌رو هستند. همچنین با وجود تلاش دولت روسیه برای مسدود کردن این پیام‌رسان، تنها نیم ساعت پس از اعلام توقف خدمات تلگرام دسترسی مجدد به آن امکان‌پذیر شد. در ایران نیز پیامدهای فیلترینگ تلگرام اختلالات اینترنتی و افزایش استفاده از فیلترشکن‌هاست که هر دو می‌تواند عواقب بدی در این فضا داشته باشد.

تقصیر اختلال را گردن ما اپراتورها نیندازند
احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل شاتل
طی هفته‌های اخیر که شاهد فیلترینگ شبکه پیام‌رسان تلگرام بوده‌ایم، مشاهده شده که اختلالات شدید اینترنتی به وجود آمده و در این رابطه اپراتورهای اینترنتی را مسئول رسیدگی و رفع این اختلالات کرده‌اند. در هفته‌های اخیر از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خواسته‌اند که عوامل کندی اینترنت و اختلالات را رفع کنند. بعد از فیلتر تلگرام خود حاکمیت برخی از محدودیت‌ها را اعمال کرده و اینترنت کند شده است. این درحالیست که رفع این اختلال‌ها از کنترل این شرکت‌ها خارج است. از سوی دیگر با فیلتر تلگرام مردم مجبور به استفاده از فیلترشکن‌ها شده‌اند که استفاده از فیلترشکن‌ها به خودی خود و به شکل عجیبی از سرعت اینترنت کاربر می‌کاهد. از آنجایی که فیلترشکن‌ها به‌ویژه فیلترشکن‌های رایگان دارای کیفیت تضمین‌شده‌ای نیستند؛ ازاین‌رو همین موضوع خود موجب کندی اینترنت و اختلال می‌شود که باز این موضوع هم از اختیار شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خارج است.
اختلالات بسیار جدی در شبکه اینترنت کشور ایجاد شده که به کلی از اختیار ما خارج است. در حقیقت، ما در کیفیت پهنای باند اینترنت که به دست‌مان می‌رسد، دخل و تصرفی نداریم و پس از آنکه محدودیت‌های حاکمیتی بر آن اعمال می‌شود، به دست‌مان می‌‌‌رسد. شواهد ما می‌گوید پهنای باندی که به دست ما می‌رسد دارای ماجراهایی است که هفته‌های قبل این مشکلات را نداشت و اینکه انگشت اتهام به سوی ما رفته، بی‌انصافی است، چون شرکت‌های اینترنتی میلیاردها تومان هزینه کرده‌اند تا به کاربران خود بهترین سرویس را ارائه دهند و مشتریان خود را حفظ کنند. وقتی به‌دلیل مصلحت‌اندیشی حاکمیتی برخی محدودیت‌ها به‌دلیل فیلتر تلگرام اعمال می‌شود، دیگر تقصیر اختلال را گردن ما اپراتورها نیندازند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.