صفحه اصلی / استان ها / سمنان / چالشهای سلامت در سبک زندگی امروزی کدامند
چالشهای سلامت در سبک زندگی امروزی کدامند

چالشهای سلامت در سبک زندگی امروزی کدامند

یک کارشناس ارشد مشاوره ورزشی از بی‌تحرکی و کم‌تحرکی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده سلامت شهروندان در سبک زندگی امروزی ایرانیان نام برد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مرتضی نعمتی بر ضرورت گنجاندن ورزش در برنامه زندگی روزانه شهروندان تاکید و اظهار کرد: استفاده از مشاوران ورزشی و متخصصان تربیت‌بندی و بهره‌گیری از نظرات آنها می‌تواند تا حد زیادی ضمن کم کردن این تهدیدات، به داشتن یک زندگی پرتحرک و سالم کمک کند.

وی با بیان اینکه امروزه اقشار زیادی از جامعه ما با استرس­ها، فشارها و عدم تحرک حاصل از سبک زندگی آپارتمانی مواجه هستند گفت: متاسفانه در سبک زندگی فعلی و به ویژه در کلان‌شهرها افراد زمان لازم برای فعالیت بدنی و ورزش را ندارند.

این مشاور ورزشی، از جا نیفتادن استفاده از مشاوران ورزشی به عنوان یک ایراد جدی در سبک زندگی امروز ما نام برد و تصریح کرد: هدف از مشاوره ورزشی، شناخت توانایی‌ها و استعدادهای بدنی، روانی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی افراد و کمک به رشد همه جانبه آنها و پیشگیری از ابتلای آنان به مشکلات جسمانی و بیماری هاست.

این کارشناس ارشد مشاوره ورزشی ادامه داد: مشاوران و کارشناسان ورزش سعی می‌کنند، ساز و کارها و اصول ورزش را به افراد بیاموزند و از آنان شخصیتی بسازند که توانایی انجام فعالیت­های روزانه را به‌طور مؤثرتر و کارآمدتری داشته باشند.

وی گفت: افراد چنانچه با انرژی لازم به فعالیت­های تفریحی و اوقات فراغت بپردازند، در برابر بیماری‌­ها مقاوم‌تر بوده و در موقعیت­های اورژانسی عملکرد قابل قبول‌تری از خود نشان می‌دهند.

نعمتی، عدم داشتن زمان مناسب برای فعالیت بدنی را از مشخصه‌های زندگی بسیاری از افراد جامعه خواند و افزود: متاسفانه به‌دلیل افزایش سرعت و پیچیده‌تر شدن شرایط زندگی، افراد با استرس­ها، فشارها و عدم تحرک حاصل از زندگی مواجه هستند و زمان لازم برای فعالیت بدنی و ورزشی مناسب را ندارند.

وی از مشاوره ورزشی به عنوان یک علم شناخته شده در دنیا نام برد و گفت: مشاوره ورزشی فرآیندی است که راهکارهای مطلوب برای انتخاب ورزش مناسب در این شرایط زندگی را فراهم می‌سازد.

 نعمتی با اشاره به شرایط پیچیدۀ زندگی آپارتمانی امروز اضافه کرد: شرایط ویژه زندگی امروز باتوجه به اهمیت ورزش و تمرینات بدنی، نیاز سالمندان، افراد مبتلا به اضافه وزن و همچنین بسیاری از بیماران را به دریافت اطلاعات مناسب در زمینه‌های مختلف ورزشی دو چندان می‌کند و در حقیقت متخصص ورزش علاوه بر راهنمایی، اطلاع رسانی و تجویز نسخه ورزشی مناسب، وظیفه‌ انتقال این اطلاعات به افراد جامعه را بر عهده دارد.

وی، استعدادیابی ورزشی کودکان را از دیگر وضایف کارشناسان و مشاوران ورزشی برشمرد و گفت: راهکار مناسب برای رسیدن به تناسب اندام، کمک به درمان امراضی همچون اضافه وزن، دیابت، فشار خوی، کبد چرب، ناهنجاری­های اسکلتی، درد مفاصل و ستون مهره ها و… همه و همه موضوعات هستند که با بهره‌گیری از نظرات تخصصی کارشناسان ورزش می‌توان به درمان و رفع آنها مبادرت کرد.

نعمتی با بیان اینکه امروزه حیطه‌های کاری متخصصان ورزش بسیار گسترده شده است، اظهار کرد: امروزه برپایی کلاس های فردی و گروهی، دوره‌ها، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همچنین مشاوره تلفنی و حضوری ورزشی همه و همه از مسائلی هستند که از عهده کارشناسان ورزش و تربیت‌بدنی برمی‌آید.

این کارشناس تربیت بدنی با بیان اینکه هدف از مشاوره ورزشی، شناخت توانایی‌ها و استعدادهای بدنی، روانی، عاطفی، اجتماعی، اخلاقی افراد و کمک به رشد همه جانبه آنها و پیشگیری از ابتلای افراد به مشکلات جسمی-حرکتی است افزود: در حقیقت مشاوران و کارشناسان ورزش می‌کوشند، ساز و کارها و اصول ورزش را به افراد بیاموزند و از آنان شخصیتی بسازند که توانایی انجام فعالیت­های روزانه خود را به صورت موثرتری داشته باشند.

وی از عدم جدی گرفتن مشاوره ورزشی در سبک زندگی امروز ما ایرانیان به عنوان یک ایراد جدی یاد کرد و گفت: همچنان که انجام مشاوره در زمینه­‌هایی مثل مشاوره ازدواج، مشاره در شرایط بحرانی، مشاوره شغلی و … اهمیت دارد، در زمینه ورزشی نیز مشاوره از اهمیت به سزایی برخوردار است.

این کارشناس با بیان اینکه خوشبختانه آگاهی مردم نسبت به آمادگی جسمانی و تناسب اندام نسبت به دو دهه پیش بسیار بهتر شده است، خاطرنشان کرد: زمانی تصور بر این بود که آمادگی جسمانی صرفاً برای قهرمانان ورزشی و ورزشکاران حرفه‌ای است اما خوشبختانه، امروزه بسیاری از خانواده‌ها رویکرد بهتری به این مهم دارند به‌طوری که آمارها نشان می‌دهد خانواده‌های زیادی با آگاهی نسبی به مراکز تندرستی و باشگاه‌­ها مراجعه می‌کنند. ضمن اینکه امروزه با معرفی بیشتر نقش متخصصان ورزش و افزوده شدن بر تعداد آن­ها و همچنین گسترش دفاتر و مراکز تندرستی،‌ دسترسی افراد جهت مراجعه و گرفتن مشاوره بیشتر شده است.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.