چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / وضعیت “فوق‌بحرانی” زباله در مازندران و گیلان/رابطه معنادار شیوع بیماری‌ها با میزان زباله
وضعیت “فوق‌بحرانی” زباله در مازندران و گیلان/رابطه معنادار شیوع بیماری‌ها با میزان زباله

دبیر ستاد توسعه انرژی اعلام کرد

وضعیت “فوق‌بحرانی” زباله در مازندران و گیلان/رابطه معنادار شیوع بیماری‌ها با میزان زباله

دبیر ستاد توسعه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مازندران و گیلان از لحاظ میزان زباله و پسماند در وضعیت «فوق بحرانی» قرار دارند، گفت: زباله‌سوزها در انتهای زنجیره امحاء قرار دارند و لازم است فناوری‌های مورد نیاز برای زنجیره مدیریت پسماند به کار گرفته شود تا میزان باقی‌مانده زباله کمتر شود.

زباله گیلان و مازندران

به گزارش کسب و کار نیوز، انرژی زمین گرمایی را از دیگر مزیت‌های کشور در حوزه انرژی کشور برشمرد و با بیان اینکه انرژی‌های زمین‌گرمایی مزیت‌ها و محدودیت‌هایی نسبت به سایر منابع انرژی دارد، اظهار کرد: چالش انرژی‌های باد و خورشید عدم در اختیار بودن آنها در ۲۴ ساعت روز است، ولی انرژی زمین گرمایی وابسته به یک منبع دائمی است و یک مزیت محسوب می‌شود.

وطنخواه، انرژی زمین گرمایی را بر اساس برخی از منابع علمی شامل دو دسته دانست و اظهار کرد: یک نوع آن انرژی زمین گرمایی Low Grade است که از منابع با عمق پایین قابل بهره‌برداری است و نوع دیگر انرژی زمین‌گرمایی High Grade است که از اعماق زمین دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه نوع دوم در بسیاری از نقاط کشور موجود نیست، گفت: پتانسیل این انرژی در مناطق خاصی چون شمال غرب کشور موجود است که از سال‌های گذشته وزارت نیرو طرحی را در این زمینه اجرایی کرده که نیمه‌تمام باقی مانده است.

وطنخواه، هزینه‌های استحصال این نوع انرژی را قابل توجه دانست و گفت: ولی نوع اول این انرژی در اکثر نقاط کشور قابل بهره‌برداری است، ضمن آنکه هزینه‌های استحصال آن بسیار کمتر است و از آن می‌توان برای تهویه مطبوع و گرمایش و سرمایش استفاده کرد و امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا همچون ترکیه، کانادا، آمریکا، چین و اروپا در حال استفاده است.

وی با اشاره به وضعیت بهره‌برداری از این منبع در کشور، توضیح داد: از آنجایی که سیستم سرمایشی در کشور کولرهای آبی و گازی است، رقابت برای زمین گرمایی برای توسعه این فناوری با دشواری‌هایی همراه است، ولی به دلیل تولید انرژی مطبوعی که دارد، حداقل و حداکثر حرارتی که می‌تواند تولید کند، قابل مقایسه با سیستم‌های سنتی نیست.

دبیر ستاد توسعه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال جاری اقدامات ترویجی در این زمینه برنامه‌ریزی شده است، افزود: بنا داریم که چند طرح نمونه را در چند نقطه از کشور اجرایی کنیم.

این محقق انتخاب نقاط بهره‌برداری از انرژی زمین گرمایی را نیازمند فناوری خاصی دانست و خاطر نشان کرد: خوشبختانه در چند سال گذشته یک شرکت دانش‌بنیان به این فناوری دست یافته و جزو معدود کشورهایی هستیم که فناوری “سنجش پارامترهای انرژی زمین برای تعیین نقاط استخراج زمین گرمایی” را در اختیار داریم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.