صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / ضعف مدیریت بخش کشاورزی در تولید سیب سمیرم

مدیر اتحادیه کنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی ایتالیا:

ضعف مدیریت بخش کشاورزی در تولید سیب سمیرم

مدیر اتحادیه کنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی ایتالیا گفت: برداشت 200 تا 250 هزار تُن سیب از 20 هزار هکتار باغ نشان دهنده ضعف در برخی بخش‌ها و مدیریت بخش کشاورزی این منطقه است.

سیب

به گزارش کسب و کار نیوز، به همت کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان یک گروه ۲۰ نفره از باغداران منطقه تیرول جنوبی در شمال ایتالیا با هدف بررسی فرصت های همکاری و سرمایه گذاری از باغ های سیب در مرکز و شرق سمیرم دیدن کردند.

مدیر اتحادیه کنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی (VOG) ایتالیا در جریان این بازدید، گفت: این اتحادیه در استان ‘التو آدیجه' در شمال ایتالیا، با یک هزار عضو تعاونی فعالیت می کند.

گئورگ کاسلر اظهار کرد: این اتحادیه ۱۵ رقم انواع سیب درختی از جمله رِد، توپاز، بنیتا، گلدن، گالا و فوجی را از مرحله آموزش، کاشت، برداشت تا صادرات مدیریت می کند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت آب در شمال ایتالیا و منطقه تیرول به علت همجواری با کوه های آلپ و بارش برف خوب است، اما مناطق جنوبی ایتالیا با مشکل کم آبی مواجه هستند.

مدیر اتحادیه کنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی (VOG) ایتالیا با بیان اینکه ۷۰ درصد محصول سیب تولیدی منطقه تیرول صادر می شود، افزود: انگلستان، آلمان، فرانسه، مرکز اروپا و هندوستان از جمله کشورهای وارد کننده سیب تیرول هستند، اما بازار روسیه با وضع تحریم های این کشور مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

وی افزود: ۱۸هزار هکتار از زمین های این منطقه زیر کشت سیب هستند که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تُن سیب تولید می کنند.

کاسلر برداشت سیب در سمیرم را مطابق آمارهای ارائه شده در بازدیدها بسیار ناچیز ارزیابی کرد و گفت: برداشت ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تُن سیب از ۲۰ هزار هکتار باغ نشان دهنده ضعف در برخی بخش ها و مدیریت بخش کشاورزی این منطقه است.

مدیر اتحادیه کنسرسیوم پرورش دهندگان سیب تیرول جنوبی (VOG) به باغداران سمیرمی پیشنهاد کرد؛ از نهال ها و درخت های پایه کوتاه استفاده کنند و برای بازدهی و ثمردهی بهتر، هرس درختان را از پهنا به درازا تغییر دهند تا علاوه بر تراکم بیشتر و آب خواهی کمتر، شاهد تولید با کیفیت و هزینه کمتر باشند.

وی مهمترین مشکل کشاورزان سمیرم را ضعف در مدیریت آب دانست و گفت: دولت ایتالیا تا ۶۰ درصد موارد به کشاورزان کمک می کند و تشکل های غیردولتی و سمن ها نیز نقش محوری در تولید و صادرات ایفا می کنند.

دبیر خانه کشاورز سمیرم اضافه کرد: امیدواریم اروپایی ها که برجام را امضا کرده اند، در تبادلات اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی همکاری بهتری داشته باشند.

سیدمحمود داودی افزود: بخش عمده ای از مشکلات کشاورزی سمیرم مربوط به کم آبی است که این مشکل در سال گذشته باعث قطع دو هزار درخت در این شهرستان شد.

وی تصریح کرد: در سال های پرآبی، برداشت محصول درختی در سمیرم به ۴۰۰ هزار تُن رسید، اما در سال های اخیر این میزان به نصف کاهش یافته است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.