صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / ساخت اولین دستگاه ثبت نوار عضله بی سیم تولید داخل
ساخت اولین دستگاه ثبت نوار عضله بی سیم تولید داخل

توسط محقق واحد علوم و تحقیقات صورت گرفت

ساخت اولین دستگاه ثبت نوار عضله بی سیم تولید داخل

دانشجوی رشته مهندسی پزشکی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در قالب رساله دکتری خود موفق به ساخت دستگاه ثبت نوار عضله بی سیم به عنوان اولین نمونه داخلی شده است.

این دستگاه که نام علمی و انگلیسی آن الکترومایوگرافی است و به صورت مخفف ای‌ ام ‌جی/EMG نامیده می شود؛ روشی است برای محاسبه و ضبط حالات عضلات بدن در مواقع مختلف.
دستگاه ثبت نوار عضله بی سیم توسط بابک رضایی افشار زیر نظر دکتر مجید پولادیان عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات ساخته شده و امروز (سه شنبه) رونمایی شد.
دکتر پولادیان در مورد این دستگاه به خبرنگار ایرنا گفت: همه فعالیت های انسان بر اثر عضله است و عضله به شکل الکتریکی انقباض و انبساط دارد و این سیگنال ها قابل ثبت است.
وی افزود: ثبت نوار عضله تاکنون به دو شکل انجام می شد، یکی روش تهاجمی که سوزنی وارد عضله می شود که مخرب است و در روش دیگر الکترودی روی پوست و نزدیک عضله چسبانده می شود.
رئیس مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی و بیولوژی علوم و تحقیقات در مورد استفاده از نوار عضله توضیح داد: در پزشکی و فیزیوتراپی، همچنین در ورزش برای ورزشکاران قهرمانی قابلیت استفاده از آن هست.
وی مزیت این دستگاه را بدون سیم بودن دانست و افزود: پیش از این وقتی ورزشکار در حال ورزش بود باید این دستگاه به او وصل می شد و همین امر کمی دشوار بود، اما این دستگاه می تواند آزاد کار کند و در مدت ۸ ساعت سیگنال های عضله به رایانه می فرستد و ثبت می شود و بعد از ذخیره سازی تحلیل می شود.
به گفته دکتر پولادیان، این دستگاه نمونه خارجی دارد؛ ولی نمونه داخلی فعلی مزایای بیشتری نسبت به نمونه خارجی دارد، یعنی نیاز به تمیز کردن پوست، زدن ژل مخصوص ندارد و کیفیت مدار دستگاه فعلی به اندازه ای است که بدون الکترود و تنها با کمک گرفتن از سوکت هایی از جنس نقره روی پوست سیگنال های عضله را ثبت کرد.
وی با تاکید بر اینکه نمونه داخلی این دستگاه نسبت به نمونه خارجی ارزان تر است افزود: نمونه های خارجی حدود یکهزار تا ۱۵۰۰ دلار هزینه دارد، ولی این دستگاه حدود ۳ میلیون تومان هزینه برداشته است و در صورت رسیدن به تولید انبوه ارزان تر هم خواهد بود.
عضو هیات علمی واحد علوم تحقیقات با بیان اینکه دستگاه با هزینه شخصی انجام شده است، گفت: پروژه های دیگری در حوزه علوم شناختی، مغز و نظایر آن داریم. می خواهیم با ثبت یک شرکت دانش بنیان زمینه تولید انبوه این محصولات را به شکل بهتر و آسان تری فراهم کنیم.
همچنین به گفته بابک رضایی افشار، امواج یا نویزهای مزاحم از جمله امواج موبایل یا برق فشار قوی و نظایر آن روی این دستگاه به دلیل قوی بودن مدار آن تاثیر ندارد.
وی ادامه داد: امکان کوچک شدن و سبک تر شدن بیشتر مدار نیز در صورت تولید انبوه وجود دارد، این دستگاه شامل یک مدار است که به وسیله دو کش و دکمه کنار آن روی عضله مدنظر بسته می شود، دستگاه شامل سه لید یا سیم است که یکی از آنها بدون الکترود و تنها با سه لید روی استخوان قرار گرفته و دو لید دیگر روی عضله ها قرار گرفته و سیگنال را ثبت می کنند.
این محقق برتر واحد علوم و تحقیقات مزایای این دستگاه را چنین برشمرد و گفت: استفاده از دانش بومی، ارزآوری برای کشور، قابلیت تعمیر در مدار، بی تاثیر از تداخل امواج و نویز، نیاز نداشتن به ژل و تمیز کردن سطح پوست برای چسباندن الکترودها و بدون سیم بودن از جمله مزایای این دستگاه در سطح نمونه آزمایشگاهی است.
در مورد اقدام برای ثبت این دستگاه به عنوان اختراع نیز گفت: روند ثبت اختراع برای این دستگاه در حال انجام است.

***نوآوری ها؛ ارزش علمی، اقتصادی و فرهنگی دارد
معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات در رونمایی این دستگاه نوآوری را دارای ارزش های علمی، اقتصادی و فرهنگی برشمرد و گفت: اقدام جدیدی مبتنی بر پژوهش روی داده است از اینجهت اهمیت علمی دارد، از جهت اقتصادی اگر به تولید انبوه برسد ارزش آفرین است و به دلیل فرهنگی ارش متعالی است زیرا پرچم ما می توانیم را در دست گرفته است.
دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی همچنین با تاکید بر اصیل بودن این تحقیق گفت: دانشجوی این واحد نشان داده در قالب رساله دکتری موضوع خاصی را دنبال کرده و به نتیجه رسانده؛ بدون کپی برداری و محصولات مشابه خارجی.
وی با اشاره به رسالت عمده این واحد برای حرکت در مرزهای دانش افزود: باید بر اساس مساله محوری برنامه ریزی کرده و دنبال توسعه مراکز تحقیقاتی باشم تا موجی برای فعالیت های پژوهشی راه بیافتد و رساله های ارزشمند دکتری به نتیجه برسد.
دکتر عزیزآبادی با تاکید بر توجه به مسائل کشور در انجام پژوهش ها ادامه داد: نباید فقط به حوزه آموزش توجه داشته باشیم و چالش های کلان را باید در طرح های تحقیقاتی پیگیری کنیم.
علمی**۹۱۵۷*۲۰۱۷

همچنین مطالعه کنید:

امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر

به گزارش کسب و کار نیوز ، بعدازظهر دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳، طی جلسه‌ای در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.