به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سنا، حسن امیری اظهارداشت: سامانه اطلاعرسانی پیامکی به ناشران «Alarm Center» در مدت کوتاه پس از راه اندازی، روند اطلاعرسانی ناشران را به نحو چشمگیری بهبود داده است.
معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بررسیها از زمان اجرایی شدن سامانه اطلاعرسانی پیامکی به ناشران نشان می دهد، متوسط میزان تاخیر در افشای اطلاعات «گزارش عملکرد ماهیانه» از ۳٫۶ روز در دی ماه ماه ۹۶ به ۰.۹ روز در فروردین ماه ۱۳۹۷ کاهش یافته که نشان دهنده بهبود ۷۵ درصدی در عملکرد اطلاعرسانی ناشران در این خصوص بوده است.
جزییات هشدار
حسن امیری افزود: از زمان آغاز به کار این سامانه در دی ماه گذشته تاکنون حدود ۴۵۰۰ پیامک به مدیران ناشران ارسال شده که ۸۹ درصد از نوع هشدار در خصوص اعلام موارد اطلاعرسانی ناشران و ۱۱ درصد از نوع پیامکهای اخطار در خصوص تخلفات اطلاعرسانی ناشران بوده است. همچنین ۶۴ درصد از پیامکهای ارسال شده مربوط به ناشران بورسی و ۳۶ درصد مربوط به ناشران فرابورسی بوده است.
وی اظهار داشت: این سامانه به گونهای طراحی شده که چند روز پیش از پایان مهلت الزامات اطلاعرسانی ناشران مطابق با «دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان» از طریق ارسال پیامک به مدیران ناشر هشدار لازم را در این خصوص به مدیران مربوط ارسال میکند. همچنین سامانه مذکور در صورت تخلف از الزامات اطلاعرسانی، موارد را در قالب یک پیامک اخطار به مدیران مربوط اعلام می کند.
ارتقای شفاف سازی
امیری افزود: باتوجه به اهمیت مباحث شفافسازی و توجه به مبحث تقارن اطلاعاتی در طی سالهای گذشته مقررات متعددی تدوین و عملیاتی و به موضوع مسئولیت مدیران در حوزه اطلاعرسانی و افشای اطلاعات مهم توجه شده است.
وی با بیان اینکه طی سالیان اخیر برخوردهای انضباطی با متخلفان از مقررات در قالب رسیدگی به تخلفات صورت پذیرفته است، گفت: آسیبشناسی موضوع برخورد با تخلفات نشان میدهد که بخش عمدهای از تاخیرها و عدم اطلاعرسانی ناشران مربوط به عدم آگاهی مدیران از مقررات بوده و در کنار معدود مدیرانی که تجری به تخلف داشته یا با اهداف خاص از مقررات تبعیت نمیکنند اکثر قریب به اتفاق مدیران شرکتها نتوانستهاند ساز و کار مناسبی را در شرکتهای خود برای نظام اطلاعرسانی شفاف فراهم کنند و همین امر باعث تخلف و جرایم نقدی اعضای هیئت مدیره شرکتها شده است.
اهداف پیشگیرانه
امیری تاکید کرد: باتوجه به نکات فوقالذکر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای اهداف پیشگیرانه و جلوگیری از بروز تخلف آموزش و اطلاعرسانی هشداری را در برنامه کاری خود قرار داد. در رابطه با آموزش مدیران، بورسها موظف به طراحی برنامههای آموزشی خاص مدیران برای آشنایی بیشتری اعضای هیئت مدیره شرکتها شدهاند و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز اقدام به راهاندازی سامانه اطلاعرسانی پیامکی به ناشران کرده است.
مسئولیت مدیران
معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سامانه اطلاعرسانی پیامکی به ناشران با هدف بهبود روند اطلاعرسانی ناشران و آگاهی هیئت مدیره ناشران از وظایف اطلاعرسانی ناشر و تخلفات اطلاعرسانی مدیران اجرایی از اواخر سال گذشته راه اندازی شده است.
وی اظهار داشت: راه اندازی سامانه مذکور نافی مسئولیت مدیران در اجرای به موقع الزامات اطلاع رسانی ناشران نبوده و عدم دریافت پیامکهای ارسالی به هر دلیل، مبنایی برای عدم ایفای مسئولیت اطلاع رسانی مدیران ناشران، مطابق مفاد ماده ۲ «دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان» نخواهد بود.
معاون نظارت بر بورسها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار امیدواری کرد که راه اندازی سامانه اطلاعرسانی پیامکی به ناشران ضمن بهبود روند اطلاعرسانی ناشران منجر به کاهش تخلفات ناشران در حوزه رعایت الزامات اطلاعرسانی شده و نهایتاً به ارائه اطلاعات شفاف و به موقع به استفادهکنندگان اطلاعات در حوزه بازار سرمایه کمک کند.