صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / افزایش کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست/ رشد ۵۰ درصدی میزان فرزندخواندگی
افزایش کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست/ رشد ۵۰ درصدی میزان فرزندخواندگی

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی اعلام کرد

افزایش کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست/ رشد ۵۰ درصدی میزان فرزندخواندگی

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی گفت: ۲۶ هزار کودک بدسرپرست و بی‌سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند.

مراسم افطار در شیرخوارگاه آمنه

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد نفریه در مراسم افطاری شیرخوارگاه شهید ثمین‌تاب بهزیستی استان زنجان با بیان این‌که ۸۵ درصد از کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی بدسرپرست بوده و مابقی آن را کودکان بی‌سرپرست تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: ۹۸۰۰ نفر از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی در ۶۴۰ مرکز بهزیستی و مابقی در خانواده‌ها به صورت فرزندخواندگی، خانواده‌های جایگزین و امین موقت تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

این مسئول با اشاره به این‌که نسبت کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در سال‌های گذشته روند افزایشی داشته و طی پنج سال گذشته این رقم در مراکز تحت پوشش یک درصد رشد داشته است، ادامه داد: از مجموع ۶۴۰ مرکز، به جز ۴۰ واحد آن که دولتی محسوب می‌شود، مابقی توسط نهاد و خیریه‌ها اداره می‌شوند و ماهانه مبلغی به خیریه‌ها برای نگهداری کودکان پرداخت می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که این سازمان تلاش دارد کودکان را به دامان خانواده‌ها بسپارد، افزود: بر این اساس، سالانه ۱۶۰۰ کودک به عنوان فرزند خوانده به امین موقت، به اصطلاح خانواده‌های جایگزین معرفی می‌شوند و امیدواریم با این کار کودکان بیشتری به دامان خانواده‌ها واگذار شوند. این در حالی است که به ازای هر کودک قابل واگذاری، حدود ۷.۵ خانواده در نوبت هستند و این آمار در استان‌ها از ۵ تا ۱۵ خانواده متقاضی متغیر است.

نفریه تصریح کرد: کودکان باقی‌مانده در مراکز تحت پوشش بهزیستی، رده‌های سنی ۳ تا ۶ ساله، ۶ تا ۱۲ ساله  و ۱۲ تا ۱۸ ساله را شامل می‌شوند و این سازمان تلاش می‌کند که روند فرزندخواندگی را در کشور تسهیل کند؛ چراکه قانون قبلی در این بخش به سال ۵۳ اختصاص داشت ولی خوشبختانه پس از پیگیری لازم در سال ۸۳، لایحه مشترک بین بهزیستی و قوه قضائیه تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی، خاطرنشان کرد: این قانون در سال ۹۲ با ۳۷ ماده و ۱۷ تبصره تصویب شد و بسیاری از مشکلات در امر فرزندخواندگی را برطرف کرد. هم اکنون با اجرای این قانون متقاضیان فرزند خواندگی بیشتر شده‌اند و زنان مجرد بالای ۳۰ سال و والدین دارای فرزند نیز مشمول آن می‌شوند .در حالی که پیش از این روند، تنها خانواده‌هایی که فرزند نداشتند می‌توانند کودکی را به فرزندخواندگی قبول کنند.

نفریه با بیان این‌که ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می‌توانند متقاضی فرزندخواندگی باشند، یادآور شد: قانون قبلی در موارد بسیاری از جمله بیمه، پشتوانه‌های مالی و مستمری کودکان مسکوت مانده بود ولی خوشبختانه در قانون جدید این مسائل تعیین تکلیف شده است. همچنین از سال ۹۲ تاکنون میزان فرزندخواندگی ۵۰ درصد در کشور افزایش یافته است و بهزیستی تلاش دارد که مراکز تحت پوشش را به مراکز کوچک تبدیل کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.