چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / فرصت حضور در نمایشگاه ها برای استارت‌آپ‌ها
فرصت  حضور در نمایشگاه ها   برای  استارت‌آپ‌ها

«كسب‌وكار» از برگزاری دو نمایشگاه استارت‌آپی در ماه های آینده گزارش مي‌دهد

فرصت حضور در نمایشگاه ها برای استارت‌آپ‌ها

محمد جوادی قاضیانی

کسب‌وکارهای نوپا به‌ویژه استارت‌آپ‌ها که بعد نوآورانه بودن آنها جلوه بیشتری دارد، هر میزان هم که توانمند باشند باید برای ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های‌شان برنامه‌ریزی داشته باشند. استارت‌آپ‌ها با توجه به نوع پرسونا و جنس حوزه‌ای که دارند، راه‌های متنوعی را برای معرفی خدمات و کالاهای‌شان پیش‌روی خود دارند. تجربه نشان داده یکی از این راه‌ها، حضور در نمایشگاه‌ها و ارائه حضوری ظرفیت‌ها به بازدیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، متخصصان و… است که استارت‌آپ‌ها پکیج کاملی از مخاطبان اکثرا اختصاصی خودشان را پیش‌روی‌شان می‌بینند و می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. یکی از نمایشگاه‌هایی که حضور و وجود استارت‌آپ‌ها در آن رنگ و بوی خاصی را ایجاد کرده بود، الکامپ بود که استارت‌آپ‌ها در سالنی تحت عنوان «الکام‌استارز» با یکدیگر رقابت می‌کردند و خدمات‌شان را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دادند. حتی با صحبتی که با برخی از برگزیدگان الکامپ سال گذشته داشتیم، کم نبوده‌اند استارت‌آپ‌هایی که با حضور در این نمایشگاه و ارائه توانمندی‌های‌شان توانستند جهانی شوند و مشتریان بین‌المللی پیدا کنند، اما انتقاد‌هایی هم در این باره وجود داشت، ولی در هر صورت استارت‌آپ‌ها می‌توانند حضور در نمایشگاه را به دید یک فرصت نگاه کنند و حداقل آن، این است که می‌توانند بازخورد‌های خوبی را از افراد متخصص و مرتبط دریافت و روند‌های‌شان را ترمیم کنند.
در این راستا و در ماه‌های آینده دو نمایشگاه اینوتکس و الکامپ پیش‌روی استارت‌آپ‌ها وجود دارد که بیش از بقیه نمایشگاه‌ها فرصت عرض اندام و خودنمایی برای استارت‌آپ‌ها در آنها فراهم است و آنها می‌توانند با شرکت در این نمایشگاه‌ها از مزایای حضور در آنجا استفاده کنند.

نمایشگاه اینوتکس
نمایشگاه اینوتکس یک رویداد منحصر در حوزه فناوری و نوآوری در منطقه بوده که هر ساله با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.
هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری با موضوع «شهر هوشمند» از ۱۴ تا ۱۶ تیرماه ۱۳۹۷ در محل نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام در این نمایشگاه تا ۱۲ خردادماه اعلام شده است. این رویداد امسال میزبان اجزای مختلف اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور ازجمله شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، سرمایه‌گذاران جسورانه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، فرشتگان کسب‌و‌کار، مخترعان، منتورها، برگزارکنندگان رویدادهای استارت‌آپی، رسانه‌های استارت‌آپی، ارائه‌کنندگان زیرساخت‌ها در بخش‌های حاکمیتی و… است. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت رسمی رویداد به نشانی www. inotex. com مراجعه کنند.

الکام‌استارز
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که مجری برگزاری الکام‌استارز است، اعلام کرد که ثبت‌نام استارت‌آپ‌ها برای حضور در سالن الکام‌استارز در بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ از پنجم خرداد ماه آغاز شد و در دوازدهم خرداد ماه نیز به پایان می‌رسد.
ستاد اجرایی الکامپ یک سایت مستقل به آدرس elecom-stars. com را برای فرایند ثبت‌نام در نظر گرفته و استارت‌آپ‌های علاقه‌مند می‌توانند برای حضور در الکام‌استارز ثبت‌نام کنند.
امسال الکام‌استارز با حضور ۳ گروه برگزار می‌شود. گروهی که بخش عمده‌ای از سالن را به خود اختصاص خواهند داد، مربوط به استارت‌آپ‌هایی می‌شود که از مرحله ایده فراتر رفته‌اند و اقدامات اولیه برای تجاری‌سازی طرح‌های‌شان را طی کرده‌اند. گروه دوم دارندگان ایده هستند و مهم نیست که کار خود را به مرحله اجرایی رسانده باشند یا خیر. این افراد می‌توانند برای یافتن سرمایه‌گذار، شتاب‌دهنده یا دریافت مشاوره در الکام‌استارز حضور پیدا کنند، اما گروه آخر مربوط به استارت‌آپ‌های بزرگ است که درخواست حضور در غرفه‌های بزرگ را نیز دارند. این گروه طبق تعرفه‌های رسمی شرکت سهامی نمایشگاه‌ها فرصت حضور در نمایشگاه الکامپ و سالن الکام‌استارز را خواهند داشت.
بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ امسال در تابستان از ۶ تا ۹ مرداد به مدت ۴ روز ازسوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار می‌شود و تاکنون بیش از ۶۰۰ شرکت برای حضور در سالن‌های اصلی این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند. شرکت‌هایی که تمایل به حضور در این نمایشگاه داشتند نیز می‌توانستند از طریق وب‌سایت iran-elecomp. com تا سوم خرداد ماه ثبت‌نام خود را انجام دهند.

غنیمت شمردن فرصت حضور در نمایشگاه‌ها
سید محمد امامی‌نژاد، متخصص توسعه کسب‌وکار
واژه نمایشگاه یا نمایش دادن برای کسب‌وکارهایی که تازه شروع به فعالیت کرده‌اند یا استارت‌آپ‌ها و شرکت‌هایی که فعال هستند، در کل به نفع آنها خواهد بود و حضور در این نمایشگاه‌ها برای آنها مفید است. یکی از علت‌های اصلی آن، این است که اعتمادبه‌نفس‌در آنها شکل می‌گیرد و می‌توانند ایده بگیرند و اقدامات لازم‌تر و بهتری را انجام بدهند و محصول بهینه‌تری را ارائه بدهند تا بتوانند عرضه و فروش بهتری را داشته باشند. مورد بعدی که وجود دارد، این است که آنها می‌توانند با افراد و شرکت‌های مختلف ارتباط برقرار کنند و یک بخشی از زنجیره ارزش‌شان را در جهت آن موفقیتی که می‌خواهند، کامل کنند. در این نمایشگاه‌ها معمولا مشتریان بالقوه، سرمایه‌گذاران، تامین‌کنندگان و افراد مرتبط دیگری حضور دارند که می‌توانند باعث سریع‌تر پیموده شدن راه توسعه استارت‌آپ‌ها شوند. درباره این انتقاد هم که حضور استارت‌آپ‌ها را محدود کنیم و هر استارت‌آپی در نمایشگاه‌ها حاضر نشود هم نظر من مخالف است و اینکه بخواهیم حضور استارت‌آپ‌ها را در نمایشگاه محدود کنیم، درست نیست. نمایشگاه برای همه استارت‌آپ‌ها می‌تواند مفید باشد. مگر اینکه خدمت یا محصول آن استارت‌آپ مخفی است و نگران کشف رمز و کپی‌برداری باشند. خود استارت‌آپ‌ها هم از دو جهت می‌توانند برنامه بهتری را برای حضور در نمایشگاه داشته باشند و استفاده بیشتری را ببرند. یکی اینکه بروشور محصولات‌شان یا چیزی که برای عرضه کردن لازم است را داشته باشند که ارتباط را بتوانند با یک ابزاری برقرار کنند که این مورد می‌تواند شامل کاتالوگ‌ها، فرم‌ها، رایانه و… باشد. در ضمن می‌توانند برای جذاب کردن غرفه‌های‌شان و جذب افراد، آن را سوال‌برانگیز‌تر کرده و در پویش‌های رایگان موجود در نمایشگاه شرکت و خودشان را معرفی کنند و بیشتر دیده شوند. روش دیگر این است که افرادی را بفرستند و بخش‌های دیگر نمایشگاه را رصد کرده و کسب‌وکار‌های مرتبط با خودشان، سرمایه‌گذاران آتی مجموعه و… را رصد کنند. متاسفانه کسب‌وکار‌های حاضر در بازار ایران سنتی‌اند و بیشتر به دنبال این هستند که خود بازار ایران را هدف قرار دهند. پیشنهادم این است که استارت‌آپ‌ها از همان ابتدا فکر کنند اگر درهای این کشور باز شود و بخواهند با کشور‌های دیگر هم تعامل کنند چه اتفاقاتی خواهد افتاد و چه باید بکنند؛ یعنی استارت‌آپ‌ها علاوه بر بازار داخلی ایران به فکر بازارهای دیگر و بخش‌هایی که می‌تواند برای محصولات و خدمات‌شان شبیه‌سازی شود، باشند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.