صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / «صدور ویزای پذیرش» مانع اصلی اعزام دانشجویان به فرصت‌های مطالعاتی
«صدور ویزای پذیرش» مانع اصلی اعزام دانشجویان به فرصت‌های مطالعاتی

رییس دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد

«صدور ویزای پذیرش» مانع اصلی اعزام دانشجویان به فرصت‌های مطالعاتی

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه سالیانه حدود 100 نفر از دانشجویان مقطع دکتری این دانشگاه به فرصت‌ مطالعاتی خارج کشوراعزام می‌شوند،گفت: با توجه به مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، ممکن است تمام این تعداد دانشجو اعزام نشوند؛ در این زمینه اولین معضل موضوع ویزای این دانشجویان است، زیرا معمولا گرفتن ویزا از کشورهایی که دارای دانشگاه‌های خوبی هستند به ویژه کشورهای اروپایی، مشکل است.

ارز دانشجویی

دکتر محمدکافی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: طبق ضوابط و قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر دانشجوی دکتری می‌تواند ۶ ماه از دوره تحصیلی خود را به عنوان فرصت مطالعاتی در دانشگاه‌های خارجی و یک مرکز بین‌المللی بگذراند. 

کافی با تاکید براینکه متاسفانه هنوز تمرکز اعزام دانشجویان دکتری دراختیار وزارت علوم است و این اختیارات به دانشگاه داده نشده است، عنوان کرد: از طرفی با توجه به محدودیت اعتباری وزارت علوم تمام دانشجویان دانشگاه نمی‌توانند از این فرصت استفاده کنند، زیرا هزینه‌های این دانشجویان را وزارت علوم به صورت متمرکز پرداخت می‌کند و دانشگاه‌ها در این زمینه نقشی ندارند.

وی، مشکل دیگر اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های مطالعاتی را محدودیت زمان سنوات تحصیلی دانشجویان دانست و افزود: دانشجو در بازه سنواتی مجاز می‌تواند اعزام شود و ممکن است اجرای پایان نامه مشکلی ایجاد شود و پروژه تحقیقاتی به وی اجازه اعزام ندهد.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید براینکه تلاش ما بر این است که حداکثر مساعدت را برای اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های مطالعاتی داشته باشیم، یادآور شد: ما در جهت رفع موانع صدور ویزا کار زیادی از ما ساخته نیست. پیشنهاد تمرکززدایی و دادن اختیارات به دانشگاه‌ها نیز به سازمان امور دانشجویان داده شده و امیدواریم این اختیار به دانشگاه منتقل شود زیرا مبلغی محدودی از جانب وزارت عطف به دانشجویان می دهند و اگر دانشجو به هر دلیل بخواهد مدتی بیشتر در فرصت مطالعاتی بماند و در شهری با هزینه بالا اقامت کند، دچار مشکل می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.