صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رکوردشکنی انتقال انرژی توسط کریستال های پلاستیک
رکوردشکنی انتقال انرژی توسط کریستال های پلاستیک

رکوردشکنی انتقال انرژی توسط کریستال های پلاستیک

محققان دانشگاه کمبریج و بریستول راهکار جدیدی را برای تولید نانوساختارهایی از جنس نیمه رساناهای پلاستیکی ابداع کردند که ظرفیت جذب نور و انتقال انرژی آن 20 برابر بیش از نیمه رساناهای پلاستیکی موجود در بازار است.

به گزارش کسب و کار نیوز از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان برای این منظور با استفاده از پلیمر ساختارهای نیمه رسانای کریستالی مرتب ساختند. مهم ترین کاربرد نیمه رساناهای پلاستیکی تبدیل نور خورشید به الکتریسیته است. این مواد با جذب نور در یک حالت تحریک شده قرار می گیرند و با حرکت مولکول ها، این حالت تحریک شده درون آن ها جابه جا می شود.
در همین مرحله می توان انرژی موجود در نیمه رسانا را برداشت کرد. معمولا میزان جابه جایی این حالت در پلاستیک ۱۰ نانومتر است. اما محققان کمبریج با اندازه گیری حرکت حالت تحریک شده در نانوساختارهای جدید خود متوجه شدند میزان جابه جایی این حالت ۲۰ برابر نمونه های قبلی یعنی ۲۰۰ نانومتر است.
این موضوع از این جهت اهمیت دارد که ضخامت ماده موردنیاز برای جذب کامل نور موجود در محیط کمتر از ۲۰۰ نانومتر است. این ویژگی نانوساختارهای جدید را به گزینه ای مناسب برای ساخت سلول های خورشیدی و حسگرهای نوری تبدیل می کند.
به اعتقاد محققان، این تکنیک امکان تولید سلول های خورشیدی کارآمدتر با انعطاف پذیری بیشتر را فراهم می کند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.
علمی (۶)**۹۲۵۹**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

آیفون ریفربیش شده چیست و با مدل آکبند چه تفاوتی دارد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، با این وجود بعضی فروشندگان سودجو ریفربیشد بودن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.