صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / روند نهادینه شدن مفاهیم و فرهنگ قرآنی در میان دانشجویان مثبت است
روند نهادینه شدن مفاهیم و فرهنگ قرآنی در میان دانشجویان مثبت است

معاون وزیر بهداشت:

روند نهادینه شدن مفاهیم و فرهنگ قرآنی در میان دانشجویان مثبت است

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت روند نهادینه شدن مفاهیم و فرهنگ قرآنی را در میان دانشجویان مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به روندی که گفتم می‌توان گفت که حرکت خوب و رو به جلویی را داشته‌ایم و همین که بیش از ۶۰ هزار نفر از از خانواده وزارت بهداشت در جشنواره قرآن و عترت شرکت می‌کنند، بسیار ارزشمند است.

فراهانی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از بخش قرآن و سلامت نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: بخش قرآن و سلامت که در نمایشگاه قرآن برپا شده است در سال‌های گذشته توسعه پیدا کرده است‏، اما فکر می‌کنم هنوز به آن جایگاهی که می‌تواند داشته باشد نرسیده است. 

وی ادامه داد: عمدتاً خدماتی که در بخش قرآن و سلامت ارائه می‌شود در حوزه پزشکی‏ است و البته سعی کردیم به نوعی خدمات ارائه شده با ماه رمضان نیز مرتبط باشد. 

فراهانی افزود: مشاوره به قاریان قرآن، غرفه طب ایرانی، مشاوره تغذیه و بیماری‌ها به بحث قرآن و سلامت نزدیک است اما باید اذعان کرد که دیگر خدمات در حاشیه قرار دارند و همچنان با ایده‌آل فاصله داریم و امیدواریم در سال‌های آینده پژوهش‌های بنیادی در حوزه قرآن و عترت یکی از بخش‌های این نمایشگاه باشد. 

معاون وزیر بهداشت بر لزوم ارائه پژوهش‌های قرآنی در بخش قرآن و سلامت نمایشگاه قرآن تاکید کرد و بیان داشت: کارهای قرآنی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد، می‌تواند در این نمایشگاه عرضه شود و همچنین در حوزه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی کارهای ابداعی و خلاقی انجام داده‌ایم که می‌تواند در نمایشگاه ارائه شود. 

وی افزود: این کارهای خلاقانه می‌تواند با ارائه شدن در نمایشگاه قرآن الگوی مناسبی هم برای دیگر فعالان قرآنی باشد. 

فراهانی خاطرنشان کرد: به عنوان یک فعال حوزه قرآنی معتقدم آنچه در بخش قرآن و سلامت ارائه شده است با آن چیزی که ایده آل است و باید به آن برسیم فاصله دارد و علی رقم تلاش‌های خوبی که صورت گرفته است هنوز به هدفمان نرسیده‌ایم.

وی افزود:  البته رویکردمان به فعالیت‌های قرآنی آرمان‌گرایانه است و  انتظارات زیادی داریم اما به هر حال باید نسبت به خودمان خود انتقادی داشته باشیم و موضوعاتی را که در واقع با آن جایگاه آرمانی فاصله دارد بگوییم تا این راه پیموده شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در خصوص فعالیت‌هایی که در حوزه قرآن در وزارت بهداشت انجام شده و می‌تواند در نمایشگاه نیز ارائه شود، گفت: در جشنواره ملی قرآن و عترت و در جشنواره قرآنی دانشگاهیان وزارت بهداشت کارهای خاصی در حوزه قرآنی انجام شده است. برای مثال پرفورمنسی با موضوع قرآنی هم در جشنواره قرآن و عترت و هم در جشنواره نشریات دانشجویی اجرا شد که بر روی مخاطبین تاثیر فراوانی گذاشت. این کار می‌توانست در این مکان و در این نمایشگاه ارائه شود و به عنوان یک اثر هنری با مفهوم قرآنی مورد توجه مخاطبین قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد وزارت بهداشت یک ویترین برای ارائه دستاوردهایش در حوزه قرآنی داشته باشد می‌تواند تولیدات فرهنگی در حوزه قرآن را ارائه دهد. برای مثال ابداعات و خلاقیت‌هایی که در تلفیق مفاهیم قرآنی با ادبیات و موسیقی و هنر انجام شده است می‌تواند در این نمایشگاه عرضه شود و همچنین می‌توانیم از تکنولوژی و رسانه برای انتقال پژوهش‌های قرآنی در حوزه سلامت استفاده کنیم و این مفاهیم و پژوهش‌ها را برای مردم ارائه دهیم.

فراهانی با اشاره به موضوع فرهنگ قرآنی و راه نهادینه شدن آن در میان جوانان و دانشجویان توضیح داد: وقتی از فرهنگ قرآنی صحبت می‌کنیم در واقع از سه قله متفاوت فرهنگی صحبت می‌کنیم. اولین قله ایجاد راه شناخت و دادن اطلاعات به مخاطبانمان یعنی دانشجویان و جوانان است. در این مرحله باید اطلاعاتی که در مورد قرآن مورد نیاز است را به دانشگاهیان ارائه دهیم. قله دوم از این مسیر این است که بین مخاطب و آن اطلاعاتی که داده‌ایم یک رابطه ارزشی برقرار کنیم، یعنی مخاطبمان به مفاهیم قرآنی که داده‌ایم اعتقاد پیدا کنند.

وی ادامه داد: سومین قله از این مسیر شناختی این است که این مفاهیم در رفتار و عمل مخاطبانمان متجلی شود. در این صورت است که ما توانسته‌ایم به هدفمان برسیم. 

معاون وزیر بهداشت روند نهادینه شدن فرهنگ را در میان دانشجویان تشریح کرد و گفت: وقتی جشنواره قرآنی برگزار می‌کنیم دنبال این هستیم که اطلاعاتی را از طریق مفاهیم قرآنی به مخاطبمان انتقال دهیم. وقتی برنامه تبلیغی و ترویجی برگزار می‌کنیم می‌خواهیم یک رابطه عاطفی و ارزشی را بین مخاطب و مفاهیم قرآنی برقرار کنیم. از این طریق است که نهایتا این مفاهیم در رفتار مخاطبانمان متجلی می‌شود.

به گزارش مفدا، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در پایان خلاقیت را یکی از مهمترین عوامل ایجاد جذابیت و راه موثر در انتقال مفاهیم قرآنی دانست و گفت: اگر بخواهیم مخاطبانمان را جذب کنیم باید خلاقیت داشته باشیم و از ادبیات و هنر برای ایجاد جذابیت و ایجاد احساسات و عواطف و انتقال مفاهیم بهره ببریم و در این صورت است که مخاطبانمان در کنار اطلاعاتی که در حوزه قرآنی به دست میاورند ارزش‌های این مفاهیم برایشان درونی می‌شود.

انتهای پیام 

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.