صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / تراز تجاری ایران در ۲ماه نخست سال مثبت شد
تراز تجاری ایران در ۲ماه نخست سال مثبت شد

تراز تجاری ایران در ۲ماه نخست سال مثبت شد

گمرک جمهوری اسلامی ایران از مثبت شدن تراز تجاری کشور به میزان 942 میلیون دلار و افزایش 22 درصدی صادرات غیرنفتی در 2 ماه نخست امسال خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در ۲ ماهه نخست امسال صادرات انواع کالاها به غیر از پتروشیمی و میعانات گازی رشد قابل توجهی داشت و با ۴۰٫۵۴ درصد افزایش به چهار میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار رسید.
صادرات پتروشیمی با رشد ۱٫۱۹ درصدی به ۲ میلیارد و ۳۱۸ میلیون دلار و صادرات میعانات گازی با افزایش ۱۰٫۵۴ درصدی به یک میلیارد و ۲۹ میلیون دلار رسید.
مجموع صادرات و واردات غیر نفتی ایران در فروردین و اردیبهشت بیش از ۱۴ میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد افزایش یافت.

** صادرات
صادرات غیرنفتی ایران در ۲ ماه نخست امسال به هفت میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۱٫۹۳ درصد رشد داشت.
همچنین در دوره زمانی مورد بررسی (فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۶) ۶ میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شد.
براساس این گزارش صادرات کالاهای غیرنفتی به چین در زمان مورد نظر نسبت به پارسال ۲٫۹۴ درصد افزایش یافت.
صادرات غیرنفتی ایران به امارات و عراق به ترتیب ۴۴٫۶۷ درصد و ۱۱٫۰۹ درصد رشد کرد و در مقابل شاهد افت ۱۴٫۵۴ درصد صادرات به هند بودیم.
براساس این گزارش در بازه زمانی مورد نظر میزان صادرات غیرنفتی به افغانستان ۴۵٫۲۰ درصد و سایر کشورها ۳۵٫۳۶ درصد افزایش یافت.
در ۲ ماهه نخست امسال تشریفات گمرکی ۲۴ میلیون و ۳۱ هزار تن کالا در گمرک های کشور به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شد که از این میزان پنج میلیون و ۲۶۳ هزار تن سهم واردات و ۱۸ میلیون و ۷۶۸ هزار تن مربوط به کالاهای صادراتی غیرنفتی بود.
بر این اساس، تشریفات گمرکی در دوره مورد بررسی نسبت به مدت مشابه پارسال ۴٫۱۷ درصد کاهش نشان داد.

** واردات
براساس این گزارش در فروردین و اردیبهشت امسال ۶ میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد.
واردات ۲ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۰٫۴۹ درصد افزایش یافت.

** میعانات گازی؛ عمده‌ترین کالاهای صادراتی
اقلام عمده صادراتی کشورمان در ۲ماه نخست امسال به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ۲۹ میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش ۳۳۵ میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین ۲۷۴ میلیون دلار بود.
در این مدت گریدفیلم به ارزش ۲۳۲ میلیون دلار و گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش ۲۰۳ میلیون دلار صادر شد.
سهم سایر کالاها چهار میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰٫۵۴ درصد افزایش یافت.

** قطعات منفصل؛ عمده ترین کالاهای وارداتی
قطعات منفصل برای تولید اتومبیل سواری با ۳۳۳ میلیون دلار در صدر کالاهای وارداتی قرار گرفت.
ذرت دامی به ارزش ۲۹۶ میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش ۲۴۸ میلیون دلار و برنج به ارزش ۱۸۴ میلیون دلار در رده های بعدی جای گرفتند.
پس از آنها اجزا و قطعات ماشین‌آلات و دستگاه‌ها به ارزش ۱۴۴ میلیون دلار عمده ترین کالاهای وارداتی به کشور بود.

** چین؛ بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی
چین همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی حفظ کرده است؛ به طوری که در ۲ ماهه امسال یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار از ایران واردات داشت.
پس از آن، امارات با یک میلیارد و ۳۷۱ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار، افغانستان با ۵۷۷ میلیون دلار و هند با ۴۶۰ میلیون دلار قرار گرفتند.
ارزش صادرات به سایر کشورها نیز ۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون دلار بود.

** کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران
بر پایه گزارش گمرک، آمار تجارت خارجی کشور در ۲ ماهه امسال نشان می‌دهد رتبه‌های نخست تا چهارم کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب به کشورهای چین با یک میلیارد و ۷۳۶ میلیون دلار، امارات با ۹۸۶ میلیون دلار، کره جنوبی با ۴۲۳ میلیون دلار، آلمان ۳۵۷ میلیون دلار و ترکیه با ۳۵۳ میلیون دلار اختصاص یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز، پارسال ارزش صادرات غیرنفتی ایران ۴۶ میلیارد و ۹۳۱ میلیون دلار بود و ۵۴ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد.

اقتصام**۹۱۳۲*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ اوپک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.