صفحه اصلی / فرهنگی / پزشکی که به باغ گل محمدی‌اش معروف است
پزشکی که به باغ گل محمدی‌اش معروف است

دندانپزشک بهشهری

پزشکی که به باغ گل محمدی‌اش معروف است

دکتر احمد احمدی یکی از دندانپزشکان بهشهری که اصالتا اهل روستای جیربند منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر است، در زادگاه مادری خود اقدام به ایجاد باغ گل محمدی و گلاب گیری کرد و با به کارگیری از جوانان و اهالی روستای جیربند برای بیش از 10 نفر اشتغالزایی کرده است.

دکتر احمد احمدی یکی از دندانپزشکان بهشهری که اصالتا اهل روستای جیربند منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر است، در زادگاه مادری خود اقدام به ایجاد باغ گل محمدی و گلاب گیری کرد و با به کارگیری از جوانان و اهالی روستای جیربند برای بیش از ۱۰ نفر اشتغالزایی کرده است.

منطقه هزارجریب شرق مازندران شامل ۱۵۲ روستای مناطق کوهستانی بهشهر، نکا و گلوگاه است که دهستان عشرستاق ۱۰ روستای هزارجریب بهشهر را در دل خود جای داده است. در این روستاها جوانان بیکار و جویای کار بسیاری وجود دارد که هر ساله تعدادی از آن ها به دلیل نبودن شغل پایدار و کمبود امکانات به شهر مهاجرت می کنند.

اما هنوز افرادی هستند که دلشان برای خاک آباواجدادی خود می تپد و دغدغه اشتغال مردم منطقه خود را دارند؛ دکتر احمد احمدی یکی از دندانپزشکان بهشهری که اصالتا اهل روستای جیربند منطقه هزارجریب شهرستان بهشهر است، یکی از آنهاست.

برخی از مسئولان که شعار می دهند و عمل نمی کنند و یا اقدام کوچک خود را بزرگنمایی می‌کنند باید رفتار و منش کارآفرینان کوچکی که در مناطق محروم اشتغالزایی می کنند را سرلوحه کار خود قرار دهند و اگر از این کارآفرینان حمایت نمی کنند حداقل سنگ اندازی نکنند چراکه این کارآفرینان در حد توان خود برای توسعه و رونق اقتصادی روستا و شهر خود گام برمی دارند.

از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد عطر گل محمدی در دهستان عشرستاق منطقه هزارجریب بهشهر می پیچد تا ماحصل آن گلاب جیربند شود. منطقه هزارجریب به دلیل آب و هوای مساعد و خاک حاصلخیز پتانسیل بالایی برای کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی و گل محمدی دارد که البته بسیاری از گونه‌های گیاهان دارویی از جمله گل گاو زبان، بابونه، آویشن و کاسنی به صورت خودرو در سطح روستاهای هزارجریب یافت می‌شود که باید قدردان نعمت خداوندی باشیم و باید از این ظرفیت برای اشتغال زایی استفاده کرد.

احمد احمدی مالک، باغ گل محمدی روستای جیربند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ یعنی ۵ سال پیش در زمینی به مساحت یک هکتار که از اراضی شیب دار، لم یزرع و بایر در روستای جیربند منطقه عشرستاق هزارجریب بهشهر بود، با اجرای آبیاری قطره‌ای و حاصلخیز کردن زمین، نهال‌های گل محمدی را کاشته و نخستین باغ گل محمدی منطقه هزارجریب را احداث کردم.

وی با بیان اینکه اردیبهشت و خرداد سال جاری برای سومین سال کارگران مشغول برداشت گل محمدی و تولید گلاب جیربند هستند، افزود: برای توسعه بیشتر باغ گل محمدی و افزایش اشتغالزایی باید گلاب جیربند به عنوان یک برند مرغوب و خوش نام در سطح مازندران و کشور معرفی شود تا کارآفرین برای عرضه به بازار و فروش آن دغدغه نداشته باشد و این امر حمایت مسئولان را می‌طلبد.

احمدی گفت: به منظور ترویج کشت و توسعه باغات گل محمدی در منطقه هزار جریب، بیش از ۱۴ هزار نهال گل محمدی خزانه شده در مجاورت باغ گل محمدی روستای جیربند احداث کردم که این نهال‌ها به فروش می‌رسد و امیدوارم موجب ایجاد اشتغال پایدار در روستاها شود.

مالک باغ گل محمدی روستای جیربند خاطرنشان کرد: از ظرفیت باغ گل محمدی و گلاب گیری می توان به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری برای جذب توریسم و رونق اقتصادی روستایی بهره جست.

احمدی یادآور شد: به دلیل نبود اشتغال در روستاها بسیاری از روستاییان به شهرها مهاجرت کرند و اکثر آن ها مجبور به حاشیه نشینی شهرها شدند که آسیب های اجتماعی فراوانی به وجود می آورد به همین دلیل هدف اصلی از ایجاد باغ گل محمدی و تولید گلاب در منطقه عشرستاق فراهم کردن اشتغال پایدار در روستا و بازگشت روستاییان از شهر به روستا است.

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.