سید احمد محیط طباطبایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره رویکرد موزههای ایران با توجه به شعار امسال ایکوم (شورای بینالمللی موزهها) اظهار کرد: این شعار مهمترین دستاورد علمی و فنی بشر در آغاز قرن بیست و یکم یعنی دستاوردهای فنی و نوین ارتباطات را هدف قرار داده است.
وی افزود: موقعیت های جدید علمی ارتباطی، جغرافیای جهان را تغییر داد و باعث نزدیکی کشورها و مردم به یکدیگر شد و به دنبال خود نوع نگاه و رفتارها را نیز تغییر داد.
محیط طباطبایی تاکید کرد: سازمان های بین المللی فرهنگی به این نکته توجه دارند که گسترش ارتباطات به گونه ای باشد که توسعه پایدار به ارمغان آورد و بر بهبود محیط زیست، فرهنگ و آموزش موثر باشد و اگر بخواهد این دستاوردها را خدشه دار کند، امری ضد توسعه اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: «موزه ها ارتباطات خلاق و نوین؛ رویکردهای جدید مخاطبان جدید»، یعنی بر اساس این ارتباطات جدید چگونه، دایره مخاطبان وسعت پیدا می کند.
رئیس ایکوم ایران گفت: شاید یکی از ساده ترین راههای رسیدن به اهداف این شعار، بازدید مجازی موزه ها از طریق اینترنت و فضای مجازی ست که البته بعضی با آن مخالفند.
وی توضیح داد: مخالفان معتقدند اگر مخاطبان از طریق فضای مجازی، موزه مورد نظر خود را ببینند، بازدیدهای حضوری از موزه ها کم و آنها خلوت می شوند، در حالیکه در واقعیت اینطور نیست؛ بسیاری از مردم دنیا «مونالیزا» را از روی تمبر، کاغذ، نقاشی، پوستر، عکس و پارچه، می شناسند و درعین حال، تعداد کسانی که می خواهند این تابلو را حضوری ببینند همچنان رو به افزایش است.
به اعتقاد محیط طباطبایی، ایجاد موزه مجازی، آمار مخاطبان بیشتر حتی به شکل حضوری را در پی خواهد داشت.
وی افزود: پوستر امسال ایکوم به نوعی نمایانگر دیجیتالیزه شدن هم هست، بحث میراث دیجیتال هم ارزش های خود را به دنبال دارد و شاهدیم که موزه ملی ما هم بخشی از مهمترین کتیبه های خود را دیجیتالی کرد و از طریق فضای شبکه جهانی اینترنت در معرض دید همگان قرار داد.
محیط طباطبایی با یادآوری اینکه بعد دیگری از شعار امسال ایکوم، بحث مشارکت است، گفت: اخیرا در «لوور لانس» فرانسه نمایشگاهی برپا شد که در آن بیش از ۴۵۰ اثر از ۶۰ موزه از جمله آثار قاجاری کاخ گلستان مشارکت داشتند و این درحالی ست که اگر آنها به چیزی غیر از مشارکت می اندیشیدند کاخ گلستان به تنهایی بیش از۲۵۰ هزار شیء موزه ای دارد.
وی اضافه کرد: این رویکرد به این مفهوم است که یک اتفاق متوسط با مشارکت بیشتر به مراتب بهتر از یک اتفاق عالی به تنهایی ست.
رئیس ایکوم ایران عنوان کرد: ما نیز می توانیم برای نمونه، نمایشگاهی مجازی متشکل از نقاشی های کاخ های مختلف برگزار کنیم؛ مثلا نقاشی صف سلام آقامحمدخان قاجار در کاخ سلیمانیه کرج، نقاشی های طاهرزاده بهزاد در کاخ ملت سعدآباد، نقاشی های طاهرزاده بهزاد در کاخ مرمر، نقاشی های کاخ چهلستون از جنگ چالدران اصفهان، نقاشی صف سلام کاخ صاحبقرانیه، نقاشی های عمارت بادگیر کاخ گلستان و یا نمایشگاهی از عروسک های موزه های مختلف.
وی یادآور شد: ایکوم ایران، عضو کمیته منطقه ای آسیا اقیانوسیه «آسیا اسپک» هست که یکی از مشکلات این کمیته بُعد مسافت میان دو قاره است که امکان حضور افراد در جلسات مشترک را سخت می کند اما از طریق فضای مجازی با یک ویدئوکنفرانس ساده، برگزاری این جلسات برای ما ساده شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، شورای بینالمللی موزهها (ایکوم) سازمان غیردولتی مربوط به امور موزهها و کارگزاران حرفهای موزههاست که با هدف ترویج منافع موزهشناسی و دیگر رشتههای وابسته به اداره و فعالیتهای موزهها ایجاد شده است.
این شورا از اعضای خود که به طور مشترک با کمیتههای ملی و بینالمللی فعالیت می کنند و همچنین از سازمان های تابعه و منطقهای تشکیل شده است.
مقر شورای بینالمللی موزهها در پاریس است و این شورا با بیش از ۱۹ هزار عضو، دارای ۱۱۶ کمیته ملی از کشورهای مختلف و ۶ سازمان منطقهای در محدوده آفریقا، آسیا و اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و کارائیب، کشورهای عربی و اروپا فعالیت می کند.
شورای بینالمللی موزهها که به منظور پیشبرد منافع موزهشناسی و سایر نظامهای مربوط به مدیریت و عملکرد موزهها تأسیس شده، در کشورهای مختلف دفاتری را به منظور ترویج فعالیتهای مرتبط با موزه و موزهشناسی با تأیید یونسکو ایجاد کرده است.
در بهمن ماه ۱۳۲۸ برابر با ۱۹۵۰ میلادی، کمیسیون ملی یونسکو در ایران به منظور بهبود و توسعه موزه های کشور و ایجاد ارتباط بین موزه های ایران با موزه های سایر کشورهای جهان، کمیته تخصصی موزه های ایران را با حضور کارشناسان، صاحبنظران آثار تاریخی، موزه داران، مدیران موزه ها و نمایندگان نهادهای ذیربط تشکیل داد.
فراهنگ**۳۰۷۹**
رئیس ایکوم ایران :
موزهها پاسخگوی نیازهای جامعه باشند
رئیس کمیته ملی موزههای ایران «ایکوم» می گوید: شعار امسال ایکوم «موزهها ارتباطات خلاق و نوین؛ رویکردهای جدید مخاطبان جدید» به این معنا است که موزهها باید در تعامل با اجتماع، خود را پاسخگوی بخشی از نیازهای جامعه بدانند.