صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / خشک شدن ۹۰ درصد قنات‌های بلوچستان

خشک شدن ۹۰ درصد قنات‌های بلوچستان

نماینده مردم ایرانشهر در مجلس گفت: از هزار و 300 قنات موجود در بلوچستان، 90 درصد قنات‌ها خشک شده یا آبدهی آن به اندازه‌ای پایین آمده است که امکان مصارف کشاورزی ندارد.

قنات

به گزارش کسب و کار نیوز- محمد نعیم امینی فرد  در بازدید از وضعیت خشکسالی منطقه ایرانشهر افزود: قنات ابتکار نیاکان ماه بوده و برخلاف چاههای کشاورزی کمترین صدمه را به سفره‌های زیرزمینی وارد می‌کند، به دلیل این که زیرِ زمین جریان دارد، کم‌ترین تبخیر را هم دارد.

وی اظهار کرد: متاسفانه دولت و مجلس در ارتباط با تامین آب برای استان طرح جامعی ندارند و بیشتر به شکل جزیره‌ای عمل می‌شود و تخصیص اعتبارات هم نامتوازن است.

وی ادامه داد: مجلس اعتباری را به طور مشخص به این قسمت اختصاص نداده است، بلکه از اعتباراتی که به طور متوسط در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار می‌گیرد و از اعتباراتی که به حوادث غیر مترقبه و پیش بینی نشده اختصاص می‌یابد، استفاده می‌شود.

نماینده ایرانشهر در مجلس در ادامه با تاکید بر این که تامین آب آشامیدنی سالم برای روستاهای بلوچستان با مشکل مواجه است، تصریح کرد: بیشتر روستاهای منطقه بصورت سقایی آبرسانی می‌شود.

همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز پیشتر در شورای آب گفته بود: تغییر اقلیم یکی از دلایلی است که شرایط سفره‌های زیرزمینی را تحت تأثیر قرار داده است. بیش از دو دهه است که در استان خشکسالی را تجربه می‌کنیم. وقتی خشکسالی به این شدت وجود دارد به تبع در کوتاه‌مدت مانند امسال و سال گذشته در زمینه آب‌های سطحی ورود جدی آب به سدهای استان را نداشتیم.

اتابک جعفری بیان کرد: خشکسالی در بلندمدت تأثیر خود را در سفره‌های آب زیرزمینی گذاشته است و با روال فعلی و مدیریت امروز اگر نتوانیم مراقبت کنیم خیلی فرصت باقی نمانده است تا در بلوچستان هم مانند سیستان منابع آب زیرزمینی را از دست بدهیم و فقط و فقط بتوانیم از آب سطحی استفاده کنیم آن هم آبی که بیش از دو دهه است بارندگی جدی و ورود آب به سدها نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان عنوان کرد: استفاده نامناسب از آب چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت از چاه‌های مجاز در جنوب استان دومین دلیلی است که شرایط سفره‌های زیرزمینی را با مشکل مواجه کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان نیز بیان کرد: در منطقه بلوچستان آب مورد نیاز از رودخانه تامین نمی‌شود، بلکه کشاورزی به آب‌های زیرزمینی از جمله قنات‌ها و چاه‌ها وابسته است.

مجتبی پیری تصریح کرد: متاسفانه عمده قنات‌های این منطقه خشک یا کم آب و سبب کاهش تولید محصولات کشاورزی در این منطقه شده است.

وی گفت: جهاد کشاورزی برای کاهش تلفات دام در منطقه، علوفه مورد نیاز را از دیگر استان‌ها خریداری می‌کند که هزینه حمل آن نیز بر عهده این سازمان است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.