صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / خرم: تعهد اروپا تا زمانی است که ایران در زمین برجام بازی کند

با اشاره به شروط رهبری برای ادامه برجام با اروپا

خرم: تعهد اروپا تا زمانی است که ایران در زمین برجام بازی کند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: اروپایی‌ها تا زمانی تعهد می‌کنند که ایران در زمین برجام بازی کند و اگر ایران از برجام خارج شود،‌ آن‌ها تعهدی در حمایت از ایران نخواهند داشت.

علی خرم

سید علی خرم با اشاره به شروط رهبری برای ادامه برجام با اروپا اظهار کرد: تا جایی که دیدیم اروپایی‌ها اراده همکاری با ایران را دارند، برای این‌ کار هم تلاش می‌کنند تا هماهنگی به وجود آورند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی تصریح کرد: علت این همکاری و تلاش اروپایی‌ها نه فقط به خاطر جمهوری اسلامی ایران بلکه به خاطر خودشان است، تا بتوانند نظم غیر زورگویانه و مبتنی بر قانون را در جهان برقرار کنند.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: اروپایی‌ها به خوبی درک می‌کنند که دونالد ترامپ براساس زورگویی و تحمیل نظرات بر ایران یا اروپا می‌خواهد سیاست خودش را به پیش ببرد و این از نظر قانون و حقوق بینالملل محکوم است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه ابراز کرد: بنابراین اروپایی‌ها به پا خاستند تا  استقلال حقوق بین‌الملل را کماکان مانند گذشته حفظ کنند و از این جهت ایران می‌تواند از مواهب این موضوع بهره‌مند شود.

خرم خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید در نظر گرفت اروپایی‌ها دارای توان نامحدود نیستند و از نظر توان مالی و اقتصادی به پای ‌آمریکایی‌ها نمی‌رسند در نتیجه در یک حدی می‌شود از آن‌ها انتظار داشت، در همین حد که اکنون در تلاش هستند اما اگر ببینند به آن‌ها فشار می‌آید و قادر نیستند مقابل آمریکا بایستند به طور طبیعی در کنار آمریکا می‌ایستند یا این که اگر تایید نکنند،‌ سکوت می‌کنند و این برای ایران بسیار بد است در نتیجه باید در حدی به آن‌ها فشار آورد که توان و کشش این کار را داشته باشند.

وی افزود: در واقع اروپایی‌ها نشان داده‌اند که می‌خواهند همکاری کنند، ما می‌توانیم اروپا را تشویق به این کار کنیم یا در نیمه راه رهایشان کنیم و آن‌ها هم وقتی چاره‌ای نداشته باشند دایه دلسوزتر از مادر نخواهند شد.

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: اما اگر ایران به سمت غنی سازی ۲۰ درصد یا فعالیت‌های هسته‌ای برود، به این معنی است که ایران از برجام خارج شده و اگر ایران از برجام خارج شود ، برجام از هم می‌پاشد و اروپایی‌ها هم تعهدی نسبت به حمایت از ایران نخواهند داشت.

خرم یادآور شد: باید در نظر بگیریم اروپایی‌ها تا زمانی این تعهد را دارند که ایران در زمین برجام بازی کند و اگر ایران از برجام خارج شود،‌ نه اروپا و نه روسیه و چین هیچ  کدام تعهدی در حمایت از ایران نخواهند داشت و ایران حمایت خود را از دست می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اظهار کرد: تازمانی که آن‌ها بتوانند در مقابل این زورگویی که فقط خاص ایران نیست بلکه موضوعی است که احساس می‌کنند از نظر بین الملل جایگاه حقوق بین‌الملل و کشورها را تضعیف می کند، بایستند این کار را انجام می‌دهند اما این ایستادگی محدود نیست بلکه بخشی از آن به ایران بر می‌گردد که به آن‌ها کمک کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.