صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / سالروز فرود “کاوشگر فینیکس” در سیاره مریخ

امروز 4 خرداد؛

سالروز فرود “کاوشگر فینیکس” در سیاره مریخ

"کاوشگر فینیکس"، در 25 مه سال 2008 با موفقیت وارد جو مریخ شد.

کاوشگر فینیکس

به گزارش کسب و کار نیوز، “کاوشگر فینیکس” (Phoenix)، فرودگر بدون سرنشینی است که برای پژوهش در مورد وجود آب و محیط قابل زندگی برای ریزاندامگان، به سیاره مریخ فرستاده شد.

این فضاپیما در ۴ اوت سال ۲۰۰۷ به فضا پرتاب شد و در ۲۵ مه سال ۲۰۰۸ ، در منطقه قطب شمال سیاره مریخ فرود آمد و پس از به کار انداختن بازوی رباتیک خود، به نمونه‌برداری و آزمایش‌های علمی پرداخت.

ایده برنامهٔ کاوشگر فینیکس، توسط “آزمایشگاه مطالعات ماه و سیارات” (LPL) در “دانشگاه آریزونا” (UA) ارائه و مدیریت شد. ناسا، بر انجام این عملیات نظارت داشت و کشورهای آلمان، بریتانیا، دانمارک، کانادا و سوئیس نیز در این برنامه مشارکت کردند. هزینهٔ مأموریت اکتشافی فینیکس بالغ بر ۳۸۶ میلیون دلار بود.

فینیکس، ششمین فضاپیمای کاوشگری است که با موفقیت بر سطح مریخ فرود آمده‌است. همچنین، از زمان پرتاب کاوشگرهای “وایکینگ-۱ ” (Viking 1) و “وایکینگ۲” (Viking 2)، فینیکس نخستین فضاپیمایی بوده که  برای فرود بر سطح مریخ، از موتورهای ترمزکننده استفاده کرده‌است.

دو وظیفه اصلی ماموریت فینیکس، مطالعه پیشنه زمین‌شناسی سیاره مریخ برای بررسی امکان وجود آب در آن و جستجو برای یافت محیط مناسب پرورش حیات در میان لایه‌های یخ و خاک بود.

هدف ناسا از این ماموریت اکتشافی در مریخ، جستجوی آب در این سیاره بود. ابزارهای موجود در فینیکس، نخستین ابزارهای اکتشافی برای مطالعه ویژگی‌های زمین‌شناسی و زیست‌شناسی منطقه قطبی مریخ بودند.

مدت زمان فعالیت مفید این فضاپیما، سه ماه پیش‌بینی شده بود؛ با این حال کاوشگر فینیکس دو ماه دیگر نیز (در مجموع پنج ماه) به کاوش در سطح مریخ ادامه داد و سرانجام، در پی ارسال آخرین پیام کوتاه در ۲ نوامبر سال ۲۰۰۸، پایان این مأموریت، در تاریخ ۱۰ نوامبر توسط ناسا اعلام شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.