صفحه اصلی / سرخط خبرها / راهکار کاهش وابستگی به دلار

علي قنبري، اقتصاددان

راهکار کاهش وابستگی به دلار

توليد ايراني يك شعار نيست، بلكه بايد در راستاي تحقق آن تلاش شود. هنگامي كه نرخ ارز افزايش می یابد، توليدكننده‌اي كه توانايي اين افزايش را ندارد ديگر نمي‌تواند توليد را ادامه دهد.

سرمقاله 

 کشور ما به‌شدت تحت‌تاثیر اتفاقات سیاسی و اقتصادی هم در داخل و هم در خارج است که همین عوامل موجب افزایش نرخ ارز می‌شود. اخیرا زمزمه‌های خروج آمریکا از برجام نمونه‌ای از این اتفاقات بود که توانست در کنار دیگر عوامل موجب افزایش نرخ ارز شود. بنابراین این وضعیت تولید داخلی را با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهد کرد.
که می‌تواند و البته تا حدودی نیز توانسته کار و چرخ تولید را بخواباند، چراکه تولیدکنندگانی که مواد اولیه را از خارج از کشور وارد می‌کردند توانایی این اندازه افزایش در نرخ ارز را نداشته و نمی‌توانند به فعالیت خود در سایه رشد نرخ ارز ادامه دهند. به همین دلیل نمی‌توان به تحقق حمایت از کالای ایرانی امیدوار بود.
باید راهکارهایی برای جلوگیری از تخریب تولید و وابستگی به نرخ ارز اندیشیده شود. البته اینکه اشاره می‌شود جایگزینی برای دلار و نرخ ارز پیدا کنیم شاید در حرف کار ساده‌ای باشد، چراکه بسیار زمان‌بر خواهد بود. کاهش وابستگی به نرخ ارز راهکاری است که نیاز به زمان دارد. به عنوان مثال باید تلاش شود تا واردات کاهش یابد. این یک روش برای کاهش وابستگی به دلار است.
با محدود کردن واردات غیرضروری میزان خروج ارز از کشور کاهش خواهد یافت و به موازات آن هم میزان وابستگی به ارز کم رنگ خواهد شد. باز هم اینجا حمایت و تقویت تولید داخلی پررنگ می‌شود. کاهش واردات باید در راستای افزایش تولید باکیفیت داخلیباشد.
از طرف دیگر باید برای سال پیش‌رو در عمل به تولیدکنندگان بهایی جدی داد؛ از افزایش کمک‌ها و اعتبارات لازم تا محدود کردن قوانین دست‌وپاگیر تولید و نهایتا تسهیل در امر صادرات تا باعث وارد شدن هر چه بیشتر ارز به کشور شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.