صفحه اصلی / اسلایدر / تولیدات داخلی رقابتی نیست
تولیدات   داخلی   رقابتی  نیست

تولیدات داخلی رقابتی نیست

برپايي نمايشگاه براي حمایت از كالاي داخلي، افزايش تسهيلات‌دهي به صنايع، تبليغ رسانه‌اي كالاي ايراني و هزاران كار ديگر از جمله مواردي است كه در حمايت از توليد داخل بر آن تاكيد مي‌شود، اما در يك طرف ديگر اگر پاي سخن توليدكننده بنشينيم، هيچ‌يك از اقدامات فوق در اين سال‌ها اثري بر توليد داخل نداشته است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، تجربه نشان می‌دهد بی‌کیفیتی مهم‌ترین دلیل روی‌گردانی مردم از محصولات داخلی است و این امر ناشی از مشکل عدم ورود تکنولوژی‌های روز به کشور است که با پیش‌بینی لغو برجام بدتر می‌شود. به گفته کارشناسان، حمایت‌های مسئولان از تولید داخل بدون در نظر گرفتن رفع ایرادات ساختاری آن، به مثابه آب در هاون کوبیدن است و جز فروش مقطعی برای تولید داخلی بازار ماندگاری ایجاد نمی‌کند. بنابراین یک راه پیش پای تولیدکننده باقی می‌ماند و آن اصلاح ساختار تولید و ارتقای کیفی محصولات است که البته باید حساب هزینه‌ای این کار را در شرایط فعلی در نظر داشت.
در این خصوص وزیر صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی تبلیغات مجانی برای کالای ایرانی را پیشنهاد می‌کند.
به گزارش مهر، محمد شریعتمداری اظهار داشت: صدا و سیما روند رو به رشدی را در حمایت از کالای ایرانی از سال گذشته آغاز کرده و امیدواریم در سال جاری که مزین به نام حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب است، ادامه یابد. آنچه مورد انتظار ماست، تبلیغات کالای ایرانی در زمان‌های مناسب و حتی‌الامکان به صورت مجانی یا با حداقل هزینه‌هاست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تبلیغ کالای ایرانی شناخت مردم نسبت به کالاهای تولید داخل را بهتر خواهد کرد، تصریح کرد: توافقی با سازمان صدا و سیما در این خصوص انجام شده که باید به مرحله اجرا برسد. معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این رابطه به برگزاری نمایشگاه کالای ایرانی در طول ۳ ماه تابستان اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بعد از برگزاری این نمایشگاه استقبال بسیاری کردند و تاکید داشتند این نمایشگاه استمرار داشته باشد. هدف از استمرار نمایشگاه و حمایت از تعاونی‌ها در بحث تولید، حمایت از کالای ایرانی و عمل به شعار سال ۹۷ است. همچنین می‌خواهیم امکان عرضه مستقیم برای همه تولیدکنندگان در این نمایشگاه وجود داشته باشد تا آنها بتوانند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.
یک مقام مسئول کارگری هم معتقد است برای حمایت از کالای داخلی باید کیفیت آن را بالا برد و ارتقای کیفیت هم وابسته به انعقاد قراردادهای دائمی با کارگران است. علی اصلانی اظهار کرد: در حال حاضر کیفیت کالا برای مصرف‌کنندگان مهم است، ولی یکی از دلایلی که برخی تولیدات داخلی از کیفیت مناسب یا بالایی برخوردار نیستند، پایین بودن دستمزد کارگر و عدم امنیت شغلی نیروهای کار است و وقتی زندگی کارگر نچرخد، طبیعی است که کیفیت کالا هم تنزل می‌کند.
وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی هرچه سریع‌تر قراردادهای کار، گفت: اگر بتوانیم تبصره دو ماده ۷ قانون کار را ساماندهی و تکلیف کارهای دائم و مستمر را روشن کنیم، بسیاری از مواد قانونی دیگر در جای خود قرار می‌گیرند.
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در عین‌حال وجود اتباع بیگانه در کشور را یکی از علل از بین رفتن امنیت شغلی کارگران دانست و گفت: کارگری که قرارداد
یک ماهه دارد و نمی‌داند بعد از پایان قرارداد همچنان سر کار می‌ماند یا اخراج می‌شود، چه فرقی برایش می‌کند که یک تبعه خارجی جای او را بگیرد؟ اصلانی گفت: متاسفانه اتباع خارجی بدون بیمه و با حقوق کم تن به کار می‌دهند و همین امر موجب شده کارفرمایان رغبتی برای به کارگیری و نگهداری کارگر ایرانی نشان ندهند.
رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز در ادامه تاکید کرد: یکی از کارخانه‌های تولیدی باسابقه در البرز، محصولات خود را به ۳۵ کشور دنیا صادر می‌کند چون قرارداد کارگرانش یک ماهه و دو ماهه نیست و کارفرما با نیروهای کار خود یکساله قرارداد بسته و امکان بهره‌مندی از طبقه‌بندی مشاغل و مزایای رفاهی، استفاده از خودرو و مسکن را فراهم کرده است.
او گفت: کارگری که در چنین کارخانه‌ای مشغول کار است وقتی می‌داند که اگر یک پیچ را سه دور ببندد، در ازایش ۳۰۰ تومان و اگر ۱۰ دور ببندد ۱۰ هزار تومان می‌گیرد، با همه وجود کار می‌کند و کیفیت و بهره‌وری در کارخانه را بالا می‌برد. به گفته این مقام مسئول کارگری، برای آنکه مردم به خرید کالای ایرانی ترغیب شوند باید مصرف کالای ایرانی با کیفیت و مرغوب را تبلیغ کنیم و مراحل تولید یا ساخت آن را نشان بدهیم نه آنکه به سراغ کالاهای وارداتی برویم و لوازم مارک خارجی را در مسابقات و برنامه‌های تلویزیونی معرفی کنیم.

تولید صادرات‌محور نیست
محمدحسین برخوردار، عضو سابق اتاق تهران در این مورد با اشاره به اینکه تولید صادرات‌محور نیست، معتقد است: کیفیت کالا عمدتا به موادی بر می‌گردد که مورد استفاده است و البته کار کارگر نیز در کیفیت کالا تاثیر خواهد داشت، اما نه به عنوان یک عامل اصلی.
وی با اشاره به اینکه به فرض ایجاد امنیت شغلی برای کارگران نمی‌توان کیفیت کالاها را تضمین کرد، می‌گوید: مساله نه اساسا به امنیت کارگران، بلکه به نبود فرهنگ کار در کشور بر می‌گردد. ما در کشورمان فرهنگ کار نداریم. درآمد اقتصاد وابسته به پول نفتی است که به فراخور در کشور تقسیم شده است، در حالی که اکثر صنایع ما صادرات‌محور نیستند که بخواهند به سمت کیفیت بروند.
برخوردار ادامه می‌دهد: وقتی کشوری صادرات‌محور باشد کالاها در انبار تجمیع نمی‌شود. بازار داخلی و بازار هدف مشخصی دارد و در نتیجه برای مردم نیز شغل به وجود می‌آید و به تبع میزان دستمزد و نوع قراردادها در جهت مثبتی تغییر می‌کند و در صورتی که کارگر بیکار شود باز شرایط برای استخدام وی در شغل دیگر وجود دارد. بنابراین کارگر از این بابت که اخراج می‌شود نگرانی‌ نخواهد داشت تا روی کار وی اثر منفی بگذارد.

محصولات صنعتی غیررقابتی است
مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی تهران
درباره صنعت و کیفیت محصولات و رقابتی بودن آن بارها صحبت شده، اما واقعیت این است که اکثر تولیدات صنعتی غیررقابتی است. تعداد کمی رقابتی است که آن هم صادر می‌شود؛ ازاین‌رو محصولات صنعتی یا شانس کمی برای صادرات دارند یا در معرض خطر در برابر واردات هستند.
رقابتی شدن محصولات در گرو رسیدگی جزئی به مشکلات آنهاست، به همین دلیل درباره رقابتی نبودن محصولات اول باید علت‌های درونی را فهمید. برای مثال باید جداگانه صنعت را مورد بررسی قرار دارد و مشکلات هر یک از صنایع را به صورت مجزا بررسی کرد. طبیعتا در این حالت مسائلی که برای صنعت خودروسازی وجود دارد غیر از آن چیزی است که در صنعت نساجی است. نکته دیگر آنکه اکثر مسئولان مشکلات تولید داخلی را به بررسی عوامل بیرونی موکول می‌کنند، مثل مالیات، نرخ بهره و…، اما در واقع مشکلات بیش از آنچه به عوامل بیرونی مربوط باشد به نحوه مدیریت، نوآوری و تلاش صنایع برای بهبود بنگاه‌ها مربوط است.
البته باید یادآور شد که خیلی از بنگاه‌ها علاقه‌ای به حل مشکلات خود ندارند و ترجیح می‌دهند وام ارزان بگیرند یا مالیات کمتری بدهند، در حالی که ساختارهای تعالی سازمانی است که به بنگاه برای حرکت به سمت بهبود کیفیت تضمین می‌دهد. در کل باید گفت وزارت صنعت اگر می‌خواهد در این راستا جدی عمل کند، اول باید استراتژی توسعه صنعتی را تهیه کند و بعد مشکلاتی که منجر به رقابتی نبودن کالا‌هاست را بررسی کند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.