صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / بیست و نهمین مجموعه «کتابشناسی معاصر ایران» منتشر شد
بیست و نهمین مجموعه «کتابشناسی معاصر ایران» منتشر شد

بیست و نهمین مجموعه «کتابشناسی معاصر ایران» منتشر شد

بیست و نهمین کتاب از مجموعه «مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران» با عنوان «میرودود سید یونسی» تألیف علی صادق زاده وایقان منتشر شد.

به گزارش کسب و کار نیوز از خانه کتاب، بیست و نهمین کتاب از مجموعه «مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران» از بخش های «مقدمه مدیرعامل خانه کتاب»، «از تولد تا کتابشناسی»، «حیات کتابشناسانه» ،«پس از کتابشناسی»، «آثار» و «پی نوشت» تشکیل شده است.
در بخشی از مقدمه این اثر که به قلم نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب نوشته شده است، می خوانیم: «کتابشناسی نخستین گام برای شناخت و معرفی آثار منتشر شده و مهم ترین رکن برای ورود به دانش ها و علوم مختلف قلمداد می شود.
امروزه به دلیل این که اطلاعات و کتاب های فراوانی نسبت به گذشته خلق شده و شکل می گیرد، این علم توسعه و گسترش فراوانی یافته و اهمیتی دو چندان پیدا کرده است.
متأسفانه کتابشناسی و کتابشناسان، چه در گذشته چه در روزگار ما چندان محل توجه نبوده و نیستند و امروزه تنها علاقه قلبی این بزرگان است که موجب شده تا این علم استمرار یابد و آثاری در این زمینه خلق شود.
خانه کتاب با توجه به سیاست ها و برنامه های تعیین شده و اولویت هایی که در این زمینه تعریف کرده، وظیفه خود می داند که ضمن قدردانی از بزرگانی که روزگار خود را صرف این راه کرده اند، با معرفی آنان و آثار و کارنامه علمی شان، نسل جوان را بیش از پیش با هویت و اهمیت علم کتابشناسی و کتابشناسان این سرزمین آشنا کرده و جانی دوباره به این علم ببخشد.
در بخش «از تولد تا کتابشناسی» آمده است: «میر ودود دومین فرزند سیدحسن سیدیونسی و مهپاره اسلامبولچی در دهم اردیبهشت سال ۱۲۹۳ شمسی در تبریز چشم به جهان گشود و به غیر از چند سالی که در مدارس شهرستان مراغه معلم بود، تا آخر عمر در تبریز زیست. پدرش تبریزی و تاجر قند و شکر و بنشن و مادرش اصالتاً اهل گنجه بود، اما در تبریز متولد شده بود. نسبت پدری میر ودود به احتمال زیاد با چندین نسل به امام جعفر صادق (ع) می رسد…»
«سید یونسی اطلاعات مفیدی در مورد شاعران ایرانی داشت. فیش ها و کاربرگه های متعددی از ایشان در این زمینه باقی مانده و نشان گر تلاش ایشان برای انجام پژوهشی ماندگار و عظیم در این حوزه است.»
در بخش «پس از کتابشناسی» اثر می خوانیم: «زمزمه تخریب ساختمان اولیه و قدیمی کتابخانه ملی تبریز در محوطه تاریخی و باستانی ارک تبریز، وجین و امحای بعضی از کتاب های کتابخانه در اوایل انقلاب اسلامی از ضربه های روحی بزرگی برای استاد میرودود سیدیونسی بود، زیرا کتاب و کتابخانه به مثابه فرزندان این دانشمندان عاشق کتاب محسوب می شد. استاد کتابخانه ای بسیار غنی داشت. دور تا دور سه باب از اتاق های منزل مسکونی اش از کف تا سقف، قفسه و مملو از کتاب بود…»
در بخش «آثار» این کتاب چنین بیان شده که تألیف کتاب های درسی و دانشگاهی، کتاب های غیردرسی، فهرست نسخه های خطی، تصحیح، تحشیه و مقدمه نویسی، مقالات و نمایشنامه از جمله فعالیت های سید یونسی محسوب می شود.
از جمله آثار وی می توان به «احوال و آثار شاعران آذربایجان شرقی»، «احوال و آثار مشاهیر فرهنگ و ادب آذربایجان شرقی»، «احوال و آثار هنرمندان آذربایجان شرقی»، «ایران در میانه دو عصر: عصر قاجار ـ عصر پهلوی»، «تاریخچه قلاع تبریز» و «خاندان جوینیان» اشاره کرد.
بیست و نهمین جلد از مجموعه «مشاهیر کتابشناسی معاصر ایران» نوشته علی صادق زاده وایقان با شمارگان یکهزار نسخه در ۴۸ صفحه به بهای ۵۰ هزار ریال از سوی مؤسسه خانه کتاب منتشر شده است.
فراهنگ**۱۸۸۰** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.