صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / مال‌باختگی در کمین طرفداران جو گیر جام جهانی
مال‌باختگی در کمین طرفداران جو گیر  جام جهانی

فريب نرم‌افزارهاي تبليغاتي مسابقات جام جهاني را نخوريد

مال‌باختگی در کمین طرفداران جو گیر جام جهانی

برخي از مناسبت‌‌ها و رويدادهاي مهم كه در جهان موجب منتشر شدن اخبار زيادي از آن در سايت‌ها مي‌‌شود، سوژه‌‌اي جهت سوءاستفاده كلاهبرداران اينترنتي و سارقان اطلاعات است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، برخی از مناسبت‌‌ها و رویدادهای مهم که در جهان موجب منتشر شدن اخبار زیادی از آن در سایت‌ها می‌‌شود، سوژه‌‌ای جهت سوءاستفاده کلاهبرداران اینترنتی و سارقان اطلاعات است. آنها با ترفندهای بسیاری روی وقایع و مناسبت‌‌هایی که رخ می‌دهد، برنامه‌ریزی کرده و نسبت به به‌دام انداختن کاربران جهت سرقت اطلاعات و کلاهبرداری اقدام می‌‌کنند. جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ نیز یک رویداد بزرگ ورزشی است که مورد توجه مجرمان اینترنتی واقع شده و سوژه‌ای است که آنها به روش‌‌های مختلفی اقدام به کلاهبرداری و سرقت اطلاعات می‌کنند.
راه‌اندازی سایت‌های شرط‌بندی یک نمونه از کلاهبرداری‌‌های اینترنتی است که مجرمان با راه‌اندازی این سایت‌ها، کاربرانی که طرفدار و مشتاق حدس زدن نتایج مسابقات فوتبال جام جهانی هستند را فریب می‌دهند. مجرمان ابتدا به پرداخت جایزه‌های کوچک با مبالغ کم اقدام کرده و سپس کاربران را ترغیب به سرمایه‌گذاری بیشتر می‌کنند و زمانی که کاربر بعد از چند نوبت برنده شدن به سایت شرط‌بندی اعتماد می‌کند، در یکی از نوبت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری با مبالغ بسیار زیاد می‌‌کند و بعد از دریافت مبلغ شرط‌بندی از کاربر، سارق صاحب سایت مذکور کلیه سرمایه وی را بلوکه کرده و از این به بعد پاسخی به تعاملات و پیام‌های کاربران و قربانیان نمی‌دهد. در مواردی نیز کلاهبرداران جهت دریافت مبلغ شرط‌بندی از کاربر با قرار دادن درگاه جعلی پرداخت الکترونیک بانک‌ها (فیشینگ) روی وب‌سایت شرط‌بندی و مراجعه کاربر جهت واریز مبلغ فوق، اطلاعات بانکی کاربر را سرقت می‌‌کنند.
در مواردی نیز با توجه به اشتیاق هموطنان به دیدن بازی‌های جام جهانی فوتبال، کلاهبرداری‌‌ها از طریق درج آگهی‌های فریبنده برخی از آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری جعلی و غیرواقعی در تارنماهای اینترنتی، شبکه‌‌های اجتماعی و تبلیغاتی، کاربران را فریب می‌‌دهند. این آژانس‌ها به بهانه‌های مختلف مثل تهیه بلیت مسابقات جام جهانی تاکنون مبالغ هنگفتی از هموطنان عزیز کلاهبرداری کرده‌اند. البته در این بین نباید از حسن اعتماد بیش از حد مردم به سادگی گذشت، چراکه برخی از شهروندان با مشاهده آگهی‌های مختلف و اغواکننده در این زمینه و بدون تحقیق و بررسی‌های لازم درباره شرکت یا فرد منتشرکننده آگهی، اقدام به همکاری و ثبت‌نام می‌کنند؛ ازاین‌رو به هموطنان توصیه شده است همواره دقت داشته باشند با رعایت نکات امنیتی فریب تبلیغات افراد سودجو را نخورند: مراقب ایمیل‌‌های اسپم با موضوعات جذاب درباره جام جهانی باشیم، مجرمان اینترنتی با خبرهای غیرواقعی قصد جلب‌توجه نکردن این موضوع را دارند تا بتوانند اعمال مجرمانه خود را
انجام دهند. فریب نرم‌افزارهای تبلیغاتی مبنی بر پخش زنده مسابقات جام جهانی را نخورید. اینگونه سایت‌ها امکان دارد نرم‌‌افزارها را به بدافزار آلوده کرده باشند.
هرگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه از طریق منابع رسمی مسابقات و فدراسیون جهانی فوتبال صورت می‌پذیرد. مسافران و گردشگران برای اطمینان خاطر از عملکرد این شرکت‌ها و موسسات از اداره کل نظارت و ارزیابی گردشگری، معاونت گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اطلاعات لازم را دریافت کنند.
هموطنان بهتر است از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک (E-namad) معتبر استفاده کنند. نماد اعتماد الکترونیک نشانه‌ای است که مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت الکترونیک جهت راه‌اندازی کسب‌وکارهای اینترنتی به فروشگاه‌های الکترونیکیاعطا می‌‌کند.

سایت‌های جعلی و مشکوک برای فروش بلیت مسابقات جام جهانی
علیرضا روستا، کارشناس فضای مجازی
با نزدیک شدن به آغاز مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ موج تبلیغات به صورت فیزیکی و اینترنتی آغاز شده و هر کسی به نحوی می‌خواهد از این رویداد بزرگ جهانی سودی به جیب بزند. در این میان تبلیغات اینترنتی در فضای مجازی نقش مهمی در درآمدزایی‌های حاصل از این رویداد دارند. در این رابطه شرکت‌ها، سازمان‌ها و افراد حقیقی برای تبلیغات در این مسابقات دست به جیب می‌شوند و هر کسی بتواند پول بیشتری پرداخت کند، برنده رقابت در گرفتن تبلیغات در این مسابقات است؛ ازاین‌رو به دلیل سختی‌هایی که در تبلیغات فیزیکی و هزینه‌های هنگفت آن وجود دارد، بسیاری ترجیح می‌دهند با استفاده از نام این مسابقات تبلیغاتی را داشته باشند. متاسفانه در جریان این رویدادها و رویدادهای مشابه آنها، کلاهبرداری‌ها و سرقت اطلاعات را مشاهده کرده‌ایم که با وجود تکرار مکررات بازهم لینک‌ها و ایمیل‌های جذاب و اغوا‌کننده، قربانیان مجازی بسیاری دارد. در بحبوبه تبلیغات شرکت‌ها برای جام جهانی حضور کلاهبرداران اینترنتی را نیز شاهد هستیم. روزانه سایت‌های مشکوک به فیشینگ در حوزه جام جهانی کشف می‌شوند که بیشتر برای به سرقت بردن اطلاعات خصوصی کاربران (نام کاربری، رمز عبور و اطلاعات بانکی) طراحی می‌شوند. آنها با تغییر بسیار جزئی در آدرس سایت مورد نظر سعی در سرقت اطلاعات مهم کاربران دارند که تشخیص آنها برای کاربران به سادگی امکان‌پذیر نیست. کلاهبرداران با ارسال ایمیل‌های اغواکننده و فریبنده اقدام به ایجاد هیجان و اشتیاق در کاربران اینترنت کرده و با ارسال لینک‌های دروغ، اقدام به انجام اعمال مجرمانه خود می‌کنند. موارد بسیاری در حوزه فضای مجازی وجود دارد که تبدیل به ابزار جدیدی برای کلاهبرداران اینترنتی زیر سایه جام جهانی شده است. به عنوان مثال کلاهبرداران اینترنتی در پیام‌های الکترونیکی جعلی به دریافت‌کننده پیام، مژده برنده شدن در قرعه‌کشی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) داده می‌شود. پس از آن خیلی طبیعی است که کاربر باید به سایت پرداخت مبلغ بلیت جام جهانی هدایت شود. بنابراین پس از اعلام این خبر، کاربر با سایت پرداخت مواجه می‌شود و سپس از وی درخواست می‌شود تا برای انجام امور اداری و بانکی، مشخصات حساب بانکی خود را به همراه هزینه کارمزد که چندان اندک هم نیست، برای فرستنده پیام جعلی ارسال کند. متاسفانه در این نوع کلاهبرداری‌های اینترنتی دیده شده است که کاربر کل مبلغ بلیت را پرداخت می‌کند و هیچ‌گونه کد پیگیری و تکمیل فرایند خرید را دریافت نمی‌کند.
خیلی از مردم علاقه‌مند به فوتبال هم که به دلایل مختلف نمی‌توانند در جام جهانی حضور داشته باشند یا امکان تماشای مسابقه را در آن روز مشخص از طریق تلویزیون ندارند با جستجو در اینترنت اقدام به تماشای زنده از طریق نرم‌افزارها می‌کنند. بنابراین دومین مورد کلاهبرداری، فروش نرم‌افزاری است که امکان مشاهده زنده بازی‌های جام جهانی را از طریق اینترنت فراهم می‌کند. نرم‌افزاری که کاربر فریب‌خورده دریافت خواهد کرد، چیزی غیر از برنامه‌های ویروسی و جاسوسی نیست و در این مورد اطلاعات شخصی کاربر است که سرقت می‌شود. سومین مورد کلاهبرداری که بسیار مبتکرانه است، ثبت‌نام از کاربران هیجانی و جوگیرشده فوتبال، برای دوره‌های آموزش فوتبال و مربیگری است. هدف اصلی در این مورد فقط جمع‌آوری مشخصات و اطلاعات عمومی کاربران فریب‌خورده است. آخرین مورد نیز مربوط به سایت‌های جعلی یا حداقل مشکوک برای فروش بلیت مسابقات جام جهانی است. باید توجه داشت که بلیت مسابقات فقط از طریق سایت رسمی فیفا فروخته می‌شود و تنها چند موسسه مورد تایید فیفا هستند که تورهای مسافرتی به همراه بلیت مسابقات را می‌فروشند. نام این موسسات نیز روی سایت فیفا قابل دسترسی است. بنابراین فریب سایت‌هایی که ادعای فروش بلیت ارزان برای مسابقات پرطرفدار (مانند نیمه‌نهایی و نهایی) را می‌کنند را نباید خورد. همچنین به سایت‌های ناشناخته و مشکوکی که بلیت مسابقات را به چند برابر قیمت رسمی می‌فروشند، چندان اعتماد نکرده و احتمال این را بدهید که در مقابل پول پرداختی، چیزی به غیر از کلاهبرداری نصیب‌تان نخواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.