صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / آغاز حصارکشی سی‌وسه پل
آغاز حصارکشی سی‌وسه پل

آغاز حصارکشی سی‌وسه پل

حصارکشی دهانه‌های سی‌وسه پل اصفهان که پیش از این مورد مناقشه دوستداران میراث فرهنگی و سمن‌های این کلانشهر بود با شمایلی جدید آغاز شده است.

سی و سه پل

به گزارش کسب و کار نیوز، طرح مسدود کردن دهانه‌های سی‌وسه پل اصفهان که مدت‌ها به منظور جلوگیری از سقوط گردشگران از روی این پل تاریخی مطرح بود کلید خورد.

حفاظ طراحی شده، که به نظر می‌رسد فعلا بر روی یک دهانه به صورت آزمایشی نصب شده است متشکل از دو میله فلزی و چند رشته سیم فلزی بوکسل است. میله‌ها در پشت ستون‌های پل قرار گرفته‌اند تا از روبه‌روی پل دیده نشوند.

پیش از این نیز دهانه دیگری با یک حصار چوبی مسدود شده بود که به شدت مورد نقد سمن‌ها و دوستداران میراث قرار گرفت. برخی از کارشناسان معتقد هستند مسدود کردن دهانه‌ّهای این پل تاریخی هیچ توجیهی ندارد و هرگونه مداخله به منظر این پل آسیب می‌زند.

موافقان این طرح اعتقاد دارند سی‌وسه پل به عنوان یک عرصه شهری نیاز دارد خود را اتفاقات و تصمیمات روز وفق داده و ایجاد ایمنی برای گردشگران بر روی این پل غیر قابل انکار است. از طرفی مخالفان، اتفاقات رخ داده در دو سال اخیر را ناشی از خشکی زاینده رود می‌دانند.

«اگر زاینده رود پر آب بود، سقوط از بالای سی‌وسه پل به جز خیس شدن خطر دیگری نداشت» این را یکی از گردشگران در حالی که به حصار تازه نصب شده تکیه داده و به ارتفاع نگاه می‌کند می‌گوید.

دو سال پیش در پی سقوط یک کودک از روی دهانه‌های سی‌وسه پل بر روی بستر خشک زاینده رود، احتمال مسدود شدن دهانه‌های این پل تاریخی مطرح شد. خبری که حمیدرضا فولادگر- نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تکذیب کرد.

مدتی بعد فریدون الهیاری- مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، ضمن تایید خبر، حفاظت از جان و تامین امنیت گردشگران را اجتناب ناپذیر توصیف کرد. وی همچنین معتقد است از نظر فنی تنها مرجعی که صلاحیت اظهار نظر در این مورد را دارد، شورای فنی میراث فرهنگی اصفهان است.

این در حالی است که سازمان‌های مردم نهاد تاکید می‌کنند هرگونه مداخله در سی‌وسه پل اصفهان باید به اطلاع عموم رسیده و مورد نظر سنجی عمومی قرار بگیرد.

ثمین اسدی- شهرساز، با اشاره به اینکه هرگونه مداخله بصری هویت این سازه تاریخی را خدشه‌دار می‌کند می‌گوید این پل بیش از چهار صده به همین شکل بوده است و دلیل ندارد امروز تغییری با این شدت در آن به وجود بیاید.

وی معتقد است اتود جدید اجرا شده برای مسدود کردن دهانه‌ها بسیار با معماری این پل غریبه است و میله یا سیم‌های فلزی هیچ ارتباطی با هویت این پل-فضا ندارد. اسدی اتود قبلی را با اینکه از نظر بصری سنگین‌تر بود بهتر می‌داند.

این کارشناس ارشد شهرسازی باور دارد تصمیم در رابطه با بسته شدن یا نشدن دهانه‌های سی‌وسه پل باید به مردم سپرده شود، نه اینکه شورای فنی میراث فرهنگی پشت درهای بسته تصمیم بگیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.