صفحه اصلی / فرهنگی / تجسمی / نگاهی به ششمین جشنواره دانشجویی نقش تن‌پوش
نگاهی به ششمین جشنواره دانشجویی نقش تن‌پوش

جشنواره دانشجویی نقش تن پوش

نگاهی به ششمین جشنواره دانشجویی نقش تن‌پوش

مد و لباس، به عنوان یکی از مظاهر تمدن، از زمینه‌های کاری است که توسط جهاد دانشگاهی هنر دنبال می‌شود و این واحد مدتی است با برگزاری جشنواره دانشجویی "نقش تن پوش"، تی شرت و طرح و نقش روی آن را محور بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی خود قرار داده است.زیرا این نوع پوشش در حقیقت فراگیرترین پوشش در بین جوانان است.

مد و لباس، به عنوان یکی از مظاهر تمدن، از زمینه‌های کاری است که توسط جهاد دانشگاهی هنر دنبال می‌شود و این واحد مدتی است با برگزاری جشنواره دانشجویی “نقش تن پوش”، تی شرت و طرح و نقش روی آن را محور بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی خود قرار داده است.زیرا این نوع پوشش در حقیقت فراگیرترین پوشش در بین جوانان است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، جشنواره دانشجویی “نقش تن پوش” که در روزهای پایانی اردیبهشت ماه شاهد برگزاری ششمین دوره آن در فرهنگستان هنر بودیم، در حقیقت رویدادی دانشجویی است که مخاطب خود را جوانان هنرمند قرار داده و با همکاری دانشگاه‌های هنری و کارگروه مد و لباس کشور برگزار می‌شود.

در فراخوان این جشنواره از جوانان هنرمند درخواست شده بود مفاخر و مظاهر تمدن ایران را مدنظر قرار دهند و در مورد آنها، با تکنیک‌های مختلف نقاشی، چاپ و رو دوزی ها طرح و نقش بزنند.

بهزاد رشیدی رییس جهاد دانشگاهی هنر در مورد اهداف برگزاری جشنواره اظهار کرد: جشنواره دانشجویی “نقش تن پوش” در ششمین دوره برگزاری خود، اهدافی همچون انتقال مفاهیم فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق تن پوش، استفاده از روش‌های نوین هنرهای معاصر در طراحی تن پوش، رشد خلاقیت و استعدادهای هنری جوانان و شناسایی افراد مستعد، بسترسازی جهت حضور فعال هنرمندان و طراحان خلاق در عرصه مد و لباس کشور و کمک به تجاری سازی طرحهای منتخب را دنبال کرد.

وی با اشاره به استقبال جوانان و دانشجویان هنرمند از فراخوان جشنواره، ادامه داد: در این دوره، بالغ بر ۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید و از وجوه تمایز آن با دیگر دوره‌ها، حضور شرکت کنندگانی از ۳۱ استان کشور بود که از استقبال سراسری طراحان و فعالان حوزه مد و لباس از این رویداد دانشگاهی حکایت داشت.

رییس جهاد دانشگاهی هنر خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه جشنواره نیز از مهمترین دستاوردهای این دوره از “نقش تن‌پوش” بود که این کارگاه‌ها به همت دانشگاه‌های هنر سنندج، بجنورد و اصفهان برپا و فضای آموزش محور برای همراهی هر چه بیشتر طراحان از سراسر کشور مهیا شد.

به گزارش ایسنا، اختتامیه جشنواره دانشجویی “نقش تن پوش” طی مراسمی با حضور بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی هنر، الهام زایجانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و دبیر جشنواره، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمد محب‌خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و جمعی از مدیران و صاحبان برندهای تولید پوشاک و دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس در فرهنگستان هنر برگزار شد و یکی از اخبار خوبی که زایجانی، دبیر جشنواره ملی نقش تن پوش در این مراسم عنوان کرد آن بود که سه طرح برتر سال گذشته توسط برندهای “سله بن” و “بادی‌اسپینر” در حال تولید انبوه است و به زودی با ورود به بازار، بر تن جوانان ایرانی خواهد نشست.

به گفته زایجانی در دوره ششم جشنواره حضور و همراهی بخش صنعت و برندهای تولیدکننده تی شرت امیدوار کننده بود و این مراکز هم در شورای سیاستگذاری جشنواره و هم در داوری آثار و هم در تجاری سازی آثار برگزیده با جهاد دانشگاهی هنر همکاری خوبی داشتند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هنر در مراسم اختتامیه جشنواره دانشجویی “نقش تن پوش” در سخنانی اظهار کرد: معتقدیم باید آثار هنری برتر، به شکل‌های مختلف معرفی شوند. باید الگوهای موفق، در جامعه ارایه شود. باید فرهنگ سازی کنیم و این آگاهی را ایجاد کنیم تا مردم فرق بین یک اثرهنری ایرانی و اصیل را با نمونه های جعلی و خارجی آن تمییز دهند.

بهزاد رشیدی تصریح کرد: باید روی ذائقه مردم کار کنیم تا کمتر به سمت آثار هنری ارزان و بی‌کیفیت بروند. باید در هنرمندان خوش ذوق و خلاق، انگیزه ایجاد کنیم. باید به جوانان هنرمند یاد بدهیم منتظر استخدام در ادارت دولتی نباشند، خودشان ایده پردازی کنند؛ خودشان نیاز بازار را شناسایی کنند. خودشان تیم تشکیل دهند، کسب و کار راه بیندازند. تا هم برای خودشان و هم برای دیگران شغل ایجاد کنند و باعث رونق بازار و توسعه فرهنگ و هنر شوند.

وی ادامه داد: ما به سهم خودمان در حال کار روی این موضوعات هستیم. البته این موضوع تلاش همه جانبه همه متولیان را طلب می‌کند و مدیران فرهنگی کشور هم باید همراهی و حمایت کنند.

رشیدی گفت: خوشبختانه در این دوره معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی با ما همراه شد و قرار است در دوره بعدی جشنواره موضوعات مرتبط با گردشگری و مفاخر تمدن ایرانی و اسلامی با جدیت بیشتری دنبال شود.

رییس جهاد دانشگاهی هنر افزود: ما معتقدیم تن پوش با وجود طرح های هنری روی آن می تواند به عنوان یک کالای ایرانی ارزشمند اقتصادی و فرهنگی، در بازار داخلی خرید و فروش شود و حتی به عنوان یک سوغات ارزان قیمت به گردشگران خارجی عرضه شود.

رشیدی توضیح داد: تلاش می‌کنیم به روش‌های مختلف هنرمندان جوان را به مراکز تولید لباس و به بخش صنعت معرفی کنیم تا از این طریق هم به اشتغال هنرمندان کمک کنیم و هم طرح‌های متنوع‌تر و متناسب‌تری در بازار داشته باشیم. از یک سو می کوشیم برندها و تولیدکنندگان لباس و تی شرت را به سرمایه گذاری و تجاری سازی آثار منتخب ترغیب کنیم و از سوی دیگر سعی داریم متناسب با هر محور تعریف شده سازمان‌های متولی را هم وارد موضوع کنیم آنها خود بیایند و متناسب با اهداف تبلیغاتی و فرهنگی و اقتصادی‌شان و با نگاهی کاملا کاربردی از جشنواره و از هنرمندان حمایت کنند.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز که در دقایق میانی مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی “نقش تن‌پوش” با اهدای لوح مورد تجلیل قرار گرفت، طی سخنانی گفت: نشانه‌شناسی و پرداختن به نمادها و المان‌های فرهنگ ایرانی اسلامی در قالب لباس را حائز اهمیت بسیار دارد و لباس ثابت کرده می‌تواند حامل مفاهیم متعدد فرهنگی باشد و در جهان امروز آمیختن مفاهیم و مد بسیار حائز اهمیت است. بر همین اساس از مسئولان جشنواره می‌خواهم جریان‌سازی جشنواره نقش‌ تن‌پوش را در جامعه نیز رصد کنند. بسیاری از جشنواره‌ها تکثیر کننده بسیاری از نظریات فرهنگی هستند و “نقش تن‌پوش” هم در راستای انتقال همین مفاهیم و پیام‌ها گام‌های مؤثری را تاکنون برداشته است.

پس از برپایی مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان ششمین جشنواره ملی نقش تن‌پوش، نمایشگاه ۸۰ اثر منتخب و برگزیده جشنواره که توسط دو تیم داوری در بخش هنر و صنعت انتخاب شده بودند، در نگارخانه استاد فرشچیان فرهنگستان هنر به نمایش عمومی درآمد و در معرض بازدید علاقمندان قرار گرفت .

این نمایشگاه تا ساعت ۲۰ روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۷ میزبان جمعی از مردم و مسئولین به ویژه علاقه مندان به حوزه مد و لباس و البته فعالان هنرهای تجسمی بود.

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.