صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / مصوبه ثابت ماندن هزینه خرید برق از بخش غیردولتی باطل شد
مصوبه ثابت ماندن هزینه خرید برق از بخش غیردولتی باطل شد

با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری؛

مصوبه ثابت ماندن هزینه خرید برق از بخش غیردولتی باطل شد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشی از یک مصوبه را که متضمن ثابت نگه داشتن نرخ خرید برق توسط وزارت نیرو از نیروگاه های خارج از مدیریت این وزارتخانه بود، برخلاف قانون برنامه پنجم توسعه و دستورالعمل شورای اقتصاد تشخیص داد و باطل کرد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از دیوان عدالت اداری، هیات عمومی این دیوان به دنبال شکایت و درخواست ابطال بند یک مصوبه ۲۶۳ هیأت تنظیم بازار برق ایران مبنی بر ثابت نگه داشتن تعرفه خرید برق از نیروگاه های غیردولتی، آن را با تأیید نظر کمیسیون تخصصی مربوطه باطل کرد.
در نظریه کمیسیون تخصصی در مورد ابطال بند یک مصوبه ۲۶۳ هیات تنظیم بازار برق ایران آمده است: بر مبنای بند «و» ماده ۱۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، وزارت نیرو مکلف است در صورت نیاز با حفظ مسئولیت تأمین برق، به منظور ترغیب سایر موسسات داخلی به تولید هرچه بیشتر تولید نیروی برق از نیروگاه های خارج از مدیریت آن وزارتخانه، بر اساس دستورالعملی که به تأیید شورای اقتصاد می رسد، نسبت به خرید برق این نیروگاه ها اقدام کند.
همچنین بر اساس ماده ۶ دستورالعمل شورای اقتصاد در صورت تحقق آمادگی ابراز شده و ارائه خدمات جانبی توسط نیروگاه هایی که بیش از ۳۰۰ ساعت در سال فرصت قرارگرفتن در آرایش تولید را دارند، «بهای آمادگی» به آنها تعلق می گیرد.
نرخ پایه پرداخت بابت آمادگی در سال ۱۳۹۰ برابر با ۱۰۰ ریال به ازای یک کیلو وات قدرت خالص آماده تولید برای یک ساعت است و این نرخ در سال های بعدی برنامه پنجم توسعه، هر سال با اعمال ضریب تعدیل، توسط وزارت نیرو اعمال می شود.
با توجه به اینکه بند یک مصوبه ۲۶۳ هیأت تنظیم بازار برق ایران برخلاف بند «و» ماده ۱۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه و نیز برخلاف ماده ۶ دستورالعمل شورای اقتصاد است، برخلاف قانون و خارج از اختیار تشخیص داده شده است و ابطال می شود.
اجتمام**۳۲۲۹**۱۸۳۴

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.