صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / دیدارهای قریب‌الوقوع رهبران سیاسی عراق برای جلب نظر مسعود بارزانی

الحیاة فاش کرد

دیدارهای قریب‌الوقوع رهبران سیاسی عراق برای جلب نظر مسعود بارزانی

منابع سیاسی عراقی از دیدارهای قریب الوقوع میان مسعود بارزانی با نخست‌وزیر عراق و رهبر جریان صدر عراق و ائتلاف الوطنیه خبر دادند.

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، منابع آگاه اعلام کردند که تماس‌هایی برای برگزاری نشستی میان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق (شیعه)، حیدر العبادی، نخست‌وزیر این کشور (شیعه) با مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان (کرد) و خمیس الخنجر، رهبر لیست القرار (سنی) و ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه (سنی‌ها و سکولارها) آغاز شده است.

این شخصیت‌ها طی روزهای آینده به صورت دوجانبه یا گروهی گردهم می‌آیند.

به گفته منابع، موضع بارزانی نسبت به ائتلاف با العبادی هنوز روشن نشده است هر چند برخی منابع نیز مدعی‌اند، امکان گزینه ائتلاف با نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق و رهبر ائتلاف دوله قانون با هدف مجازات العبادی به دلیل مواضعش درباره همه‌پرسی و کرکوک وجود دارد.

برخی منابع آگاه از ائتلافی که صدر قصد اعلام آن را دارد می‌گویند، پیشنهاداتی درباره ائتلاف وجود دارد و احتمالا شهر موصل به عنوان مکان اعلام این ائتلاف انتخاب شود.

به رغم اینکه بحث و جدل درباره نخست‌وزیر آتی وجود دارد اما فرصت العبادی بعد از دیدار اخیرش با صدر بیشتر شده است. این در حالی است که سخنگویان صدر تاکید کرده‌اند در این دیدار درباره نام نخست وزیر آینده عراق سخن به میان نیامد.

یک هفته بعد از صحبت‌ها درباره نحوه دیدار و مکان آن صدر و العبادی نشستی را اخیرا در منزل یکی از رهبران جریان صدر در بغداد برگزار کردند.

آمدن صدر به بغداد به منزله شکستن مانع پروتکلی بود که به گفته نزدیکان العبادی، نخست وزیر را از دیدار با صدر و گفت‌وگو بر سر تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان منع می‌کند. شاید اشاره این مساله نزدیکی العبادی به آمریکا و مخالفت صدر با این کشور است.

نکته قابل توجه این است که صدر در این دیدار بر تشکیل دولت تکنوکرات تاکید کرد و حرف العبادی مبنی بر باز بودن درهای ائتلاف به روی همه را تایید کرد. صدر بعدا هم توئیت کرد: ما حامیان وحدت و صلح هستیم.

در حالی که صدر در توئیت قبلی خود ائتلاف مالکی و هادی العامری را برای اعلام فراکسیون اکثریت مستثنی کرده بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.