صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / اجرای آزمایشی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس تا شهریور/ سنجش ۲۰۰۰ مدیر
اجرای آزمایشی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس تا شهریور/ سنجش ۲۰۰۰ مدیر

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش:

اجرای آزمایشی سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس تا شهریور/ سنجش ۲۰۰۰ مدیر

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تدوین برنامه سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران مدارس ماه گذشته به اتمام رسید و فردا رونمایی می‌شود گفت: دوره آزمایشی اجرای این برنامه در سه اداره کل تهران، شهرستانهای تهران و البرز در خرداد و تیرماه برگزار می‌شود و ۲۰۰۰ مدیر مدرسه مورد سنجش قرار می‌گیرند.

آغاز سال تحصیلی مدرسه استثنایی رجائیه

به گزارش کسب و کار نیوز، فریبرز حمیدی در استودیو الفبای وزارت آموزش و پرورش به بیان جزییاتی از نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس پرداخت و اظهار کرد: باید ابتدا ابزارهای صلاحیت حرفه‌ای مدیران مدارس را شناسایی می کردیم. این نظام را راه اندازی کردیم تا مدیران مدارس را توانمند کرده و صلاحیت آنها را توسعه دهیم.

وی افزود: بین نیازسنجی و نیاز آفرینی به کیفیت هم توجه کردیم. آنچه نظام آموزش و پرورش را رنج می‌دهد نگاه سنتی به پروسه تعلیم و تربیت است. در حالی که یادگیری و ایجاد شوق یادگیری و ایجاد فرصت های تعلیم و تربیتی باید در اولویت باشد.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیر مدرسه باید بستر شکوفایی استعدادها را فراهم کند گفت: مدیر مدرسه مسوول صیانت از اجرای برنامه درسی ملی است.

حمیدی افزود: تعلیم و تربیت امری تخصصی است و مدیر باید متخصص تعلیم و تربیت باشد. مدیر باید زمینه پرسشگری در دانش آموزان را فراهم کند.

وی با بیان اینکه معتقدیم مدیر باید بتواند از فناوری های نوین هوشمندانه استفاده کند عنوان کرد: با وجود تغییرات روش‌های آموزشی، نقش مدیر عوض شده است. مدیر مدرسه مسوول تامین فرصتهای تربیتی و آموزشی است. مدیر مدرسه کسی است که متناسب با اختیاراتش پاسخگویی داشته باشد.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طراحی نظام سنجش صلاحیتهای حرفهای گفت: آموزش و پرورش نقش مهمی را در میان نهادهای اجتماعی بازی می‌کند. ۱۰۵ هزار مدیر مدرسه داریم که باید به راهبر آموزشی و پرورشی تبدیل شوند. زمانی دو هدف کلان تفویض اختیارات و مدرسه محوری رخ می‌دهد که مدیران شایستهای را انتخاب و تربیت کنیم.

وی افزود: اکنون مدیر منتظر بخشنامههای اداری است در حالی که می‌تواند طبق اسناد بالادستی برنامهریزی کند. در این نظام قرار نیست شایستگیهای خام را بسنجیم. مدل شایستگی حرفهای، مدلی معتبر و قابل اندازه گیری از دانش و نگرش مدیران است.

حمیدی با بیان اینکه این برنامه از شهریور سال گذشته کلید خورد گفت: نشستهایی با مدیران مدارس در مقاطع مختلف برگزار کردیم و به ۷۰۰ شایستگی و ویژگی رسیدیم که یک مدیر باید با توجه به وظایفش از آن برخوردار باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس شایستگی ها به دو بخش عمومی و حرفهای تقسیم می‌شوند. اصولی برای نطام سنجش مشخص کردیم که نتایج این برنامه توانمندسازی مدیران، ایجاد خوداتکایی و خودباوری در مدیران، ایجاد رقابت و رغبت، زمینه سازی برای استانداردسازی برنامه‌های آموزشی و تضمین کیفیت مدارس است.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تدوین این برنامه ماه گذشته به اتمام رسید و فردا رونمایی می‌شود گفت: دوره آزمایشی اجرای این برنامه در سه اداره کل تهران، شهرستانهای تهران و البرز در خرداد و تیرماه برگزار می‌شود و ۲۰۰۰ مدیر مدرسه مورد سنجش قرار می گیرند.

حمیدی ادامه داد: انتهای کار نیم‌رخ و کارنامه شایستگی به مدیران ارائه می‌شود که نشان می‌دهد مدیر در چه سطحی قرار گرفته است و باید در چه دوره‌های آموزشی شرکت کند.

به گفته وی سامانه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس ذیل سامانه نظام سنجش صلاحیتها قرار می‌گیرد.

معاون رئیس مرکز منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در پایان گواهی صلاحیت حرفه‌ای به مدیران مدارس اعطاء می‌شود گفت: مدیرانی که در دوره آزمایشی صلاحیت لازم را کسب نکنند هشدار دریافت می‌کنند که باید حتما دورههای آموزشی که ما پیشنهاد میکنیم را بگذرانند. در نهایت اگر مدیرانی نتوانند موفق شوند از چرخه مدیریت خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: اجرای آزمایشی تا شهریور به اتمام می‌رسد. پیش بینی می‌کنیم از ابتدای سال تحصیلی آن را رسما شروع کنیم که البته در بخشی از مدارس و مقطع به مقطع برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم در ابتدای کار مدیران مدارس را اقناع کنیم تا داوطلبانه به این برنامه بپیوندند. این برنامه طی یک دوره چهارساله کامل خواهد شد.

حمیدی افزود: طبق برنامه ریزی ها، پیش بینی می‌شود در سال تحصیلی ۹۸ این برنامه برای همه مدیران مدارس اجرا شود.

ادامه دارد

همچنین مطالعه کنید:

اولویت ها و اهم برنامه های مدیرعامل جدید صندوق ذخیره فرهنگیان اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز، محسن احمدی صبح امروز طی سخنانی در جمع مدیران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.