صفحه اصلی / کارآفرینی / شناسایی قابلیت‌های هنرجویان کارآفرین در وزارت آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد

شناسایی قابلیت‌های هنرجویان کارآفرین در وزارت آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، شناسایی و معرفی قابلیت‌های هنرجویان کارآفرینان و توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی را از جدی‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه اعلام كرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از آموزش و پرورش فارس، سید مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در حاشیه‌ سفر به شیراز، گفت: از جدی‌ترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش، شناسایی و معرفی قابلیت‌های هنرجویان کارآفرینان و توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی است.
وی اظهار کرد: هم اکنون ۷۱۰۰ هنرستان در کشور فعال است که از این تعداد ۴۱۰۰ هنرستان کار و دانش و ۲۷۰۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای است.
آذرکیش با اشاره به آموزش بیش از ۲۰۰ رشته در هنرستان‌های سراسر کشور، افزود: از این تعداد ۴۳ رشته در شاخه فنی و حرفه ای و ۱۶۰ رشته مهارتی نیز در شاخه کاردانش وجود دارد.
وی، اراده دولت را در راستای توسعه آموزش‌های مهارتی عنوان و اضافه کرد: براساس تکلیف برنامه ششم توسعه، مقرر شده تا پایان این برنامه، درصد اشتغال دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به ۵۰ درصد برسد و بر همین اساس در بودجه سنواتی سال ۹۶، اعتبار ۵۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی برای این مهم در نظر گرفته شده که به صورت ۱۰۰ درصدی نیز تأمین شد.
آذرکیش با تأکید بر لزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه آموزش‌های مهارتی، افزود: در کنار این اقدام، یکی از روش‌های تأمین تجهیزات برای هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی و غیر دولتی، همانند کارخانه‌ها، مؤسسات تولید و شهرک‌های صنعتی است.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کمبود تجهیزات هنرستان‌های را می‌توان با مشارکت همه ذینفعان اصلی آموزش‌های مهارتی و متقاضیان آن رفع کرد، افزود: علاوه بر بودجه تخصیصی در این زمینه، بخشی از این کمبود تجهیزات را ی توان از محل اعتبارات ۲ درصد نفت و گاز و همچنین کمک خیرین جبران کرد.
آذر کیش، گفت: شرایط آموزش‌های مهارتی به نحوی است که باید با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات ایجاد شده، تجهیزات و دانش به روز شود.
وی با بیان اینکه در بیشتر کشورهای پیشرفته این نوع آموزش‌ها به‌صورت مشارکتی است، گفت: در شاخه کار و دانش، نوع آموزش، آموزش مشارکتی است و فرایند آموزش در این مراکز با کمک دستگاه‌های اجرایی، مؤسسات تولیدی و خدماتی تعریف می‌شود که شامل تدوین استاندار، اجرای آموزش، برگزاری آزمون و صدور گواهینامه است.
آذرکیش، میانگین حضور دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش کشور را ۳۷ درصد اعلام و اضافه کرد: استان فارس نیز در راستای توسعه متوازن دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف، با همین میانگین در حال پیشرفت است.
وی با اشاره به اینکه طی ۲۳ سال گذشته ۸ مجموعه رشته جدید به رشته‌های کار و دانش افزوده شده است، از برنامه ریزی برای تهیه پیش‌نویس مجموعه نهم رشته‌های کاردانش برای معرفی مشاغل بر اساس نیاز واقعی کنونی و آینده جامعه خبر داد و گفت: برای توسعه متوازن رشته‌ها، اولویت اصلی ما راه‌اندازی رشته‌های مورد نیاز جامعه است که دانش‌آموان بلافاصله پس از فراغت از تحصیل بتوانند وارد بازار کار شوند.
مدیرکل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: برای جبران بخشی از کمبود نیروی آموزشی، از طریق آزمون استخدامی امسال، ۳ هزار و ۲۰۰ هنرآموز و استادکار در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

پیک پنج کرونا و حل بحرانی به نام دسترسی به متخصصان پزشکی با دکتر ساینا

دکتر ساینا سامانه مشاوره آنلاین پزشکی، دسترسی سریع و فوری به بیش از ۲ هزارپزشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.