صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / ادغام جشنواره ملی و بین الملل فیلم فجر غیر منطقی است
ادغام جشنواره ملی و بین الملل فیلم فجر غیر منطقی است

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی:

ادغام جشنواره ملی و بین الملل فیلم فجر غیر منطقی است

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، گفت: برای جداسازی جشنواره ملی از بین الملل دلایل بسیاری مدنظر قرار گرفته است که ترکیب دوباره آن بعید و غیر منظقی به نظر می رسد.

محمود اربابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره تازه ترین تصمیمات سازمان سینمایی درباره درخواست کانون کارگردانان برای تجمیع دوباره جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر، گفت: جشنواره فیلم فجر از زمان تاسیس تاکنون همواره سیر تکاملی را طی کرده است. از زمانی که جشنواره کودک، فیلم کوتاه، مستند و بین الملل با هم برگزار می شد تا الان که هر کدام از این بخش ها جشنواره مستقلی برای خود دارند.
وی افزود: روند شکل گیری سینمای ایران بعد از انقلاب الزامش به این صورت بوده است که دستخوش تغییرات مثبت و رو به جلویی باشد. بنابراین وقتی در یک مسیر تکاملی قرار می گیرید این تغییرات طبیعی است.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، با اشاره به اینکه چهار سال است که جشنواره بین الملل فیلم فجر مستقل از بخش ملی برگزار می شود، ادامه داد: برای این جدایی دلایل بسیاری با نظر کارشناسان گرفته شده است و در حال حاضر نیز کانون کارگردانان اعتراض هایی به این جدایی داشته اند که بنا داریم طی جلساتی با آنها دلایل را بررسی کنیم و در نهایت نتیجه درستی در این باره گرفته شود.
اربابی با اشاره به اینکه «نخستین جلسه شورای مرکزی کانون کارگردانان با بنده فردا قرار است برگزار شود»، خاطرنشان کرد: اگر این دوستان به نحوه برگزاری جشنواره و یا حتی ترکیب دوباره بخش ملی و جهانی نظر داشته باشند حتما این نظرات را خواهیم شنید و با یک خرد جمعی تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.
وی با تاکید بر اینکه به جشنواره ممکن است از نظر سیاستگذاری، اهداف و حتی نحوه برگزاری انتقاد وارد شود، گفت: این سخنان نیز با کارشناسان بررسی و درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.
این مدیر سینمایی افزود: رویکرد کلی ما این است که در محورهای مشخص دیدگاه ها را بگیریم و بر اساس آن تصمیم گیری نهایی را داشته باشیم.
اربابی با تاکید بر اینکه ما برای جداسازی دلایل محکمی داشته ایم، گفت: جشنواره فیلم فجر در واقع یک جشن ملی است که نزدیکی زمان آن به جشنواره برلین آن را به شدت تحت تاثیر قرار می داد. این دلیل و بسیاری از دلایل دیگر که بارها درباره آنها صحبت شده است دلیل جداسازی جشنواره بوده است.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، خاطرنشان کرد: البته نقدهایی هم بوده که به تیم برگزاری کننده شده است و آن نیز باید در یک فرایند درست و منطقی نقد شود تا اگر خللی در این باره وجود دارد اصلاح شود.
به گزارش کسب و کار نیوز، جمعه هفته گذشته ۲۱ اردیبهشت ماه کانون کارگردانان سینمای ایران طی نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی خواستار بازگشت بخش بین‌المللی به جشنواره فیلم فجر و ادغام این دو جشنواره همچون گذشته شد.
در بخشی از متن نامه شورای مرکزی کانون کارگردانان سینما خطاب به رئیس سازمان سینمایی آمده است: با گذشت چهار دوره از جدایی بخش بین‌المللی از بخش ملی جشنواره فیلم فجر، حالا با قاطعیت می‌توان گفت جشنواره جهانی فجر نتوانسته نقش هنری و تاریخی خود را جهت معرفی و یا ارتقاء جایگاه سینمای ایران در سطح جهانی به خوبی ایفا کند و تاثیر خروجی آن بر جریان تولید و پخش و نمایش آثار سینمای ایران چندان محسوس نیست.
فراهنگ**۹۲۴۶** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.