به گزارش کسب و کار نیوز، سیدعلیاکبر شمسیان در مراسم تجلیل از معلمان سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی که شامگاه گذشته در تالار دکتر علی شریعتی جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، با گرامیداشت مقام معلم، اظهار کرد: معلمان یکی از مهمترین عناصری هستند که در سرنوشت فرد و جامعه تأثیر پایدار و ماندگاری خواهند گذاشت.
وی ادامه داد: اگر میخواهیم بدانیم آینده جامعه چگونه است، باید ببینیم که معلمان ما چه تدریس میکنند و چگونه تدریس میکنند و چه فرهنگ و منش و رفتاری را به فرزاندنمان تعلیم میدهند و از این رو میتوان گفت که نظام آموزشی آیینهای است که آینده کشور را میتوان در آن دید.
شمسیان تصریح کرد: از این رو بسیار واضح است به میزانی که جوامع در موضوع تعلیم و تربیت سرمایهگذاری بیشتر و آگاهانهتری داشته باشند، قطعاً به پیشرفت و توسعه آن جوامع امیدوارتر خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه «پرداختن به آموزشهای کاربردی و مورد نیاز جامعه اولین نکتهای است که باید در نظام آموزشی ما نسبت به آن اهتمام بیشتری انجام شود»، خاطرنشان کرد: علیرغم تلاشهای صورت گرفته گمان میکنم ما همچنان در این مسئله نیاز به تلاش و کار بیشتری داریم. توجه به آموزشهای کاربردی و مهارتمحور چیز جدیدی نیست و بارها همه ما از بزرگان شنیده ایم که «میراث پدرخواهی علم پدر آموز؛ کین مال پدر خرج توان کرد به یک روز». مراد از این علم پدر در این بیت مهارت و یا همان پیشه و حرفه پدر است. همچنین سعدی شیرازی معتقد بود که کیسه سیم و زَر خالی میشود، اما کیسه پیشهور و صاحب فن هرگز تهی نخواهد شد.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تأکید بر اینکه «آموزشهای جهاددانشگاهی، کاربردی و مهارتمحور است»، عنوان کرد: این آموزشها با توجه به نیاز بازار کار تدوین، طراحی و اجرا میشود. خوشبختانه رویکرد جهاددانشگاهی نیز در پژوهش اینگونه است و ما خود را بر انجام فعالیتهای پژوهشی کاربردی متعهد و مقید میدانیم.
وی با بیان اینکه «دومین مسئلهای که باید در نظام آموزشی به آن توجه شود پرورش نیافتن خلاقیتها است»، تصریح کرد: نظام آموزشی ما تفکر و اندیشیدن را چنان که باید ارج نمیدهند و به تعبیر استاد مطهری فراگیری اندیشهها بر اندیشیدن اولویت دارد. اگر ما نتوانیم با این مسائله مواجه درستی داشته باشیم و فضای آموزشی خود را برای بروز خلاقیت و رشد استعدادها و تقویت اندیشیدن و تفکر و بروز اندیشهها به میزان کافی و لازم ایجاد نکنیم، قطعاً در آینده از نوآوریهای علمی و فرهنگی در تمام علوم محروم خواهیم بود.
شمسیان گفت: همچنین یکی از انتظارات به جا و شایستهای که از نظام آموزشی ما به عنوان یک کشور شرقی با تاریخ و تمدن کهن و فرهنگ فاخر و غنی وجود دارد، این است که این نظام آموزشی بایستی نسبت به انتقال میراث فرهنگی و دینی ما به نسل آینده ما متعهد و کوشا باشد. همه ما میدانیم که بزرگترین آسیب و تهدید جامعه ما سست شدن اصول و ارزشهای اخلاقی است. افزایش ناهنجاریها، کجرویها و انحرافات، بزهکاریها و دیگر آمارهای نگرانکننده به ما میگوید که نسل ما نسبت به انتقال میراث فرهنگی و ارزشهای اخلاقی موفق نبوده است .
وی افزود: این تهدیدی برای همه جامعه خواهد بود و فقط دامن یک قشر و یا گروه را نخواهد گرفت. لذا همه ما باید نسبت به این موضوع با حساسیت و دلسوزی بیشتری تلاش کنیم.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه «دادههای ما باید با انتظارات ما از نظام آموزشی همخوانی داشته باشد»، عنوان کرد: اگر این همخوانی وجود نداشته و به اندازهای که انتظار داریم از نظام آموزشی حمایت نکرده و سرمایهگذاری نکنیم، دیگر نباید آینده بهتری را به انتظار نشست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت مقام شامخ حکیم ابوالقاسم فردوسی، اضافه کرد: نه تنها زبان فارسی به معجزه، مهارت و توانمندی و تلاش طاقتفرسای او جان گرفت، بلکه هویت اصیل ایرانی و اسلامی خود را مدیون تلاش بزرگانی همچون او میدانیم. حکیمی که توانایی را دانایی میدانست و ایران دوستی را با مسلمانی درآمیخت و با رنجی طولانی بنایی از نظم ایجاد نمود که باد و باران و گذشت روزگار و فراز و نشیبهای زیاد گزندی به آن نرسیده و نخواهد رسید.
انتهای پیام