صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / مناظرات دانشجویی منجر به حفظ ارزش‌های واقعی جامعه شود

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

مناظرات دانشجویی منجر به حفظ ارزش‌های واقعی جامعه شود

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تأکید بر اینکه باید مناظرات با هدف ایجاد پرسشگری در جامعه و تربیت دانشجوی پرسشگر دنبال شود، گفت: این بدان خاطر است که دانشجویان به راحتی هر موضوعی را نپذیرند و با ادله موثق و علمی دنباله رو آیتمی شوند.

مناظرات دانشجویی

به گزارش کسب و کار نیوز، شعبان سپهر، در آیین اختتامیه بخش استانی هفتمین مناظره دانشجویی که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه کردستان به عنوان دانشگاه مادر رسالت خود را برای برپایی کرسی‌های علمی و پژوهشی به خوبی به انجام رسانده است.

وی افزود: برگزاری مناظرات علمی و فعالیت‌هایی از این دست، در راستای برآورده کردن یکی از مطالبات رهبری از مجموعه افراد فعال در حوزه دانشگاه است.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی همواره مورد تأکید رهبری است، تصریح کرد: با تأسی به فرمایشات رهبری دانشگاه باید مبدأ تحولات و کارخانه آدم‌سازی و محل به چالش کشیدن تمامی مباحث اجتماعی باشد.

سپهر در ادامه با اشاره به اینکه طرح یک اندیشه برای مناظره در یک مکان علمی نیازمند سه پیش شرط است، گفت: موضوع مناظره باید سوای شخصیت و افرادی باشد که در بحث و مناظره حضور دارند و هم‌چنین موضوع نباید منجر به محکوم کردن، قضاوت کردن و یا توهین به فردی شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مناظرات با هدف ایجاد پرسشگری در جامعه و تربیت دانشجوی پرسشگر دنبال شود، گفت: این بدان خاطر است که دانشجویان به راحتی هر موضوعی را نپذیرند و با ادله موثق و علمی دنباله رو آیتمی شوند.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با ذکر این نکته که تحقق این مهم منجر به حفظ ارزش‌های واقعی جامعه خواهد شد، افزود: در جامعه‌ای که بر مبنای علم، دانش و پرسشگری است، ارزش‌های اخلاقی، علمی و … حفظ می‌شود.

وی بیان کرد: صیانت از ارزش‌ها نیازمند بستری واقعی فراتر از بسترهای کنونی و افقی گسترده‌تر است.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در بخش دیگری از مباحث خود با اعلام اینکه در مناقشات و مناظرات سیاسی، بسیاری از الزامات فدای منافع می‌شود،گفت: همواره در طول تاریخ ملت‌ها و جوامعی توانستند راه برتری، تعالی و پیشرفت را در پیش گیرند، که در آنها دانشمندان و اندیشمندان بر در سرای حاکمان نایستاده و در مقابل حاکمان به دنبال اندیشمندان رفته‌اند.

وی افزود: در شرایط کنونی کشاندن چنین فضایی به بستر دانشگاه و حوزه‌های علمی بدان خاطر اهمیت دارد که اندیشمندان به دور از منافع شخصی، سیاسی، حزبی و… به تبیین موضوعات می‌پردازند.

سپهر با تأکید بر اینکه تا زمانی که مباحث جامعه از طریق دانشگاه‌ها به عنوان مغز متفکر جامعه دنبال نشود نمی‌توان انتظار رفع مشکلات را داشت،گفت: در راستای تحقق این امر بایستی در بسیاری از موارد که به منافع ملی کلان باز می‌گردد، خط قرمز جامعه رعایت شود.

وی با تأکید بر این نکته که نباید منافع کلان فدای خواسته‌های شخصی و حزبی شود، گفت: اگر حب و بغض‌ها لحاظ شود، نمی‌توان به درستی منافع ملی را تأمین کرد.

مهم‌ترین مسائل جامعه در دانشگاه‌ها به چالش کشیده شود

سپهر با اشاره به اینکه مناظرات دانشجویی در میان دانشجویان به دلیل دارا بودن خصائص آرمان‌خواهی و حق‌طلبی دانشجو، بسیار بجاست، اظهار کرد: بایستی مهم‌ترین مسائل جامعه در دانشگاه‌ها به چالش کشیده شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که دانشجویان توان اظهارنظر و ارائه پیشنهادات بر پایه پرسش‌گری و مبانی علمی را نداشته باشند، حال جامعه خوب نمی‌شود، گفت: حال ناخوش هم اکنون جامعه به خاطر این است که حال دانشگاه‌های ما رو به راه نیست.

به گفته معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، حال بد جامعه زمانی خوب می‌شود که استاد و دانشجو جز پیگیری حق و حقیقت و ارائه تعریفی صحیح از شأن و جایگاه‌شان را دنبال نکنند.

دانشجویان به جایگاه واقعی خود بازگردند

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در بخش پایانی سخنان خود گریزی به وظیفه دانشجویان به عنوان مؤذنین جامعه زد و گفت: استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سه شعار انقلابی کشور ماست که به سه اصل خدشه‌ناپذیر بدل شده است.

وی افزود: استقلال پیش زمینه آزادی و آزادی و استقلال، پیش قراولان جمهوری اسلامی ایران هستند.

سپهر با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی نظامی است که مشروعیت دینی و در عین حال مقبولیت و مشروعیت مردمی دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تا زمانی که نتوان نقد واقعی، رفع تعارضات را از بین برد، دانشجویان مؤذنین خوبی برای جامعه نخواهند بود.

وی در پایان با بیان اینکه ستاد برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌های استان تشکیل شده است، یادآور شد: یاد دادن به دانشجو باید بر مبنای حرف‌زدن بر اساس استدلال منطقی و مطالب علمی معتبر باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.