صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / زوما در مسیر رییس جمهور جدید آفریقای جنوبی سنگ‌اندازی می‌کند
زوما در مسیر رییس جمهور جدید آفریقای جنوبی سنگ‌اندازی  می‌کند

زوما در مسیر رییس جمهور جدید آفریقای جنوبی سنگ‌اندازی می‌کند

سه ماه پیش جاکوب زوما از ریاست جمهوری آفریقای جنوبی برکنار شد و به 9 سال حکومت خود پایان داد اما او و حامیانش نمی‌خواهند بی‌سر و صدا به کار خود پایان دهند.

زوما و رامافوسا

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جاکوب زوما، رییس جمهور سابق آفریقای جنوبی پس از آن که حزب حاکم ANC این کشور به دلیل پرونده‌های قضایی و رسوایی فساد او در آستانه انتخابات سال آینده در برابر او موضع گرفت، به رغم تمایل خود از ریاست جمهور استعفا کرد.

ریاست جمهوری او به دنبال خشم فزاینده مردم به دلیل بیکاری، خدمات ضعیف مسکن و نارضایتی آنان بود.

 سیریل رامافوسا، رییس جمهور کنونی آفریقا جنوبی و جانشین زوما به ایجاد شروعی تازه برای شهروندان و سرمایه‌گذاران خارجی متعهد شده است اما حامیان زوما در کنگره ملی آفریقا علیه او ضدحمله‌ای را آغاز کرده‌اند.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که زوما حس می‌کند به او خیانت شده است. او از زمان برکناری در زادگاه خود حبس شده و برخی از معاونان و اطرافیانش بر این باورند که برکناری او به برکناری آنان منجر می‌شود و با قدرتمند نگه داشتن او، می‌توانند موقعیت خود را حفظ کنند.

زوما پس از استعفا، در ماه آوریل برای رسیدگی به پرونده فسادی که مربوط به پیش از دوران ریاست جمهوری او بود، در دادگاه عالی دوربان حاضر شد که با تظاهرات چندصد نفری هواداران او و شعار “بگویید او چه خطایی کرده” و “از زوما دست بکشید” همراه بود.

زوما اتهامات مطرح شده علیه خود را “همراه با انگیزه سیاسی” می‌داند که اراده او را برای به حداثر رساندن پیامدهای سیاسی استعفایش و انتقام‌گیری از حزب ANC و رامافوسا  نشان می‌دهد.

او همچنین تلاش کرد که با نامزدی همسر سابقش در انتخابات رهبری حزب در ماه دسامبر، قدرت خود را حفظ کند اما این اقدام با شکست او و پیروزی رامافوسا مواجه شد اما پیروزی رامافوسا با اختلاف اندک آرا موجب شد که او کنترل کامل حزب را به دست نگیرد.

زوما در سال‌های ریاست جمهوری خود گروهی از هواداران را در شاخه‌های محلی حزب ANC ایجاد کرده و احتمال برگزاری تجمعات علیه رامافوسا از سوی او، رییس جمهور جدید آفریقا یجنوبی را به چالش خواهد کشید.

به نظر می‌رسد هدف نهایی زوما حفظ نفوذ سیاسی کافی برای دفاع از خود در برابر حکم حبس در پرونده‌های فساد است.

برخی تحلیلگران معتقدند که رسیدگی به پرونده‌های قضایی او می‌تواند تا یک دهه به طول انجامد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.