صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / استقبال‌ از تجهیزات نانویی ایرانی در خارج‌ و بی‌اعتنایی صنایع کشور به فناوری داخل
استقبال‌ از تجهیزات نانویی ایرانی در خارج‌ و بی‌اعتنایی صنایع کشور به فناوری داخل

دبیر ستاد نانو مطرح کرد

استقبال‌ از تجهیزات نانویی ایرانی در خارج‌ و بی‌اعتنایی صنایع کشور به فناوری داخل

دبیر ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو با اشاره به بهره‌برداری از دستگاه لایه نشانی نانو ساختار در کشور چین، گفت: مایه تاسف است که این تجهیزات قبل از آنکه در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد، شرکت‌های خارجی از آن استقبال کردند.

دستگاه لایه نشانی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سعید سرکار، در حاشیه مراسم رونمایی از تجهیزات صادراتی اعمال پوشش‌های فوق سخت نانویی گفت: یکی از اصلی‌ترین اهداف و برنامه‌های ما حمایت از شرکت‌ها در حوزه‌ طراحی و تولید ماشین آلات صنعتی مبتنی بر فناوری نانو است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در حال حاضر در کشور “صنعت” نداریم، خاطر نشان کرد: در کشور بیشتر کارخانه‌هایی داریم که به اشتباه آنها را صنعت ‌نامگذاری کرده‌ایم.

سرکار با بیان اینکه کارخانه ظرفیت پذیرش فناوری را ندارد و آن را پس می‌زند، اظهار کرد: ‌علاوه بر آن کیفیت محصولات آن نیز به مرور زمان افت می‌کند. درحالی که صنعت یک موجود پویا و در حال رشد است و به مرور زمان ارتقا می‌یابد. زمانی می‌توانیم ادعای داشتن صنعت را داشته باشیم که قادر باشیم ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی را طراحی و تولید کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به ظرفیت ایجاد شده در حوزه‌ تولید تجهیزات صنعتی اعمال پوشش‌های نانوساختار در کشور خاطرنشان کرد: از یک سو جای بسی خوشحالی است که یک شرکت ایرانی به یک ظرفیت و توانمندی رسیده که قادر است ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته‌ای را تولید و صادر کند و از سوی دیگر مایه‌ تأسف است که قبل از اینکه کشور خودمان از این تجهیزات استقبال و استفاده کند، شرکت‌های خارجی از آن استقبال کرده‌اند.

سرکار با اشاره به برنامه‌های ستاد نانو برای حمایت صادراتی از شرکت‌های فناوری، یادآور شد: ستاد نانو تلاش دارد با ایجاد پلتفرم‌هایی در خارج از کشور، بسترهای مناسبی را برای صادرات تجهیزات صنعتی فراهم کند. در این راستا، ما اولین پلتفرم را در سال گذشته در کشور چین ایجاد کردیم که در آن قراردادهای صادراتی با حجم بالغ بر ۶ میلیون دلار به امضا رساندیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اقداماتی که جهت فروش فناوری ایرانی به این کشور انجام داده‌ایم، امیدواریم در سال جاری این رقم به ۲۰ میلیون دلار افزایش یابد.

سرکار، پلتفرم دوم صادراتی کشور در حوزه نانو را در کشور اندونزی دانست و ابراز امیدواری کرد که این مسیر با موفقیت طی شود و ادامه داد: چهار کشور “روسیه”، “هند”، “برزیل” و “مکزیک” جزء اهداف ما جهت ایجاد بسترهای صادراتی هستند؛ چراکه این کشورها ظرفیت‌های بالایی برای جذب فناوری دارند و معتقدیم که اگر بستر مناسبی برای شرکت‌های فناور ایرانی فراهم شود، قادر خواهند بود محصولات خود را در بازار این کشورها به فروش برسانند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.