صفحه اصلی / استان ها / چهارمحال و بختیاری / احیای آیین و فرهنگ قدیمی اقوام ایرانی در چهارمحال و بختیاری
احیای آیین و فرهنگ قدیمی اقوام ایرانی در چهارمحال و بختیاری

احیای آیین و فرهنگ قدیمی اقوام ایرانی در چهارمحال و بختیاری

کارگردان گروه هنری احیای آیین‌ها و سنت‌های اقوام ایرانی گفت: اجرای آیین‌های قدیمی ایرانی و استانی در قالب نمایش، فیلم و... با هدف احیای فرهنگ و آداب و رسوم در استان انجام می‌شود.

اقوام بختیاری

مسعود آگشته در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه ۳۰ سال سابقه فعالیت در تئاتر و سینما در بخش نویسندگی و بازیگری دارد، اظهار کرد: ۱۸ سال است بر روی آیین‌های اقوام استان به ویژه قوم بختیاری تحقیق می‌کند.

وی افزود: هدف از این کار تبدیل آیین‌ها به نمایش و فیلم است و در این راستا پژوهش و تحقیق انجام می‌شود تا در نهایت منجر به تبدیل آیین‌ها و سنت‌های ارزشمند استان به نمایش و فیلم‌نامه و تولید آن شود.

آگشته با اشاره به تشکیل یک گروه هنری متشکل از گروه‌های تخصصی موسیقی، محققان، سازندگان فیلم و … ، تصریح کرد: اکنون این گروه‌ها ۵۷ عضو دارند که هدف احیای سنت‌ها و آیین اقوام ایرانی و استانی به ویژه قوم بختیاری است.

وی آیین “کَل علی کوسه” را یکی از آیین کهن مردم استان دانست و گفت: در زمان قدیم وقتی باران نمی‌بارید مردم با یک آیین نمایشی برای بارش باران دعا می‌کردند.

آگشته آیین “چهل کچل” را یک نوع نیایش مردمان قدیم استان به ویژه قوم بختیاری، عنوان کرد و یادآور شد: هرگاه باران به حدی می‌بارید که احتمال آسیب به دام و محصولات وجود داشت با این آیین، عدم بارش باران را از پروردگار طلب می‌کردند.

وی تاکید کرد: این آیین‌ها منسوخ شده و اکنون با تبدل به نمایش، فیلم و … احیا می‌شوند به نحوی که آیین “کَل علی کوسه” در نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش تئاتر خیابانی، جزء آثار منتخب قرار گرفت.

کارگردان گروه هنری احیای آیین‌ها و سنت‌های اقوام ایرانی گفت: تعدادی از این آیین‌ها همانند “کَل علی کوسه “در یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

آگشته با بیان اینکه برای انجام این امور در بخش‌ اجرای فیلم، موسیقی و… گروه‌های تخصصی برای تمام این موارد تشکیل شده و پس از انجام تحقیقات اقدام به ساخت آثار مرتبط می‌شود، گفت: ساخت فیلم سینمایی «ایلوِگ» به سفارش سیمای استان‌های کشور و با نظارت صدا و سیما استان، از جمله آثار تولید شده استان در عرصه فیلم است که از رسانه ملی نیز پخش شده است.

وی ادامه داد: «تَمَره» یکی دیگر از آیین‌های زیبای بختیاری است که به فیلمنامه تبدیل و پس از آن تولید شد و ازشبکه‌های سراسر نیز پخش شد.

آگشته با بیان اینکه راه‌اندازی کارناوال‌های نوروزی در نوروز سال جاری یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط این گروه هنری است، افزود: این کارناوال‌ها در شهرهای فارسان و شهرکرد و شهر فرخشهر با حضور در سطح شهر و پوشیدن لباس اقوام ایرانی و استان، کار احیای آیین زیبای نوروز را انجام دادند.

وی ادامه داد: کارناوال‌ها در ایام نوروز نیز در قلعه‌های تاریخی استان حضور یافتند و با اجرای برنامه‌های شاد با حضور اقوام مختلف استان، با استقبال مسافران نوروزی مواجه شدند.

آگشته با بیان اینکه این اقدامات با همکاری شهرداری و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان انجام شد، تصریح کرد: تمام اقدامات صورت گرفته در راستای احیای فرهنگ‌ها و سنت‌ها و آیین ارزشمند اقوام ایرانی و استانی به ویژه قوم بختیاری است.

وی اظهار کرد: با ارائه آیین و سنت‌‎ها در قالب نمایش، فیلم و موسیقی، متناسب با ساختار جامعه امروز، این آیین‌ها به تمام مردم عرضه می‌شود.

آگشته با اشاره به اینکه این گروه در تمام شهرهای کشور و بسیاری از کشورهای دنیا اعم از مغولستان، ترکیه، امارات، روسیه و … اجرا داشته است، ادامه داد: در کنار اجرا، نمایشگاه آیین‌های سنتی نیز برگزار می‌شود تا تاثیر بیشتری در انتقال آن‌ها به جامعه داشته باشد.

وی با بیان ینکه خود موسس انجام این اقدام فرهنگی در استان است و حدود ۱۵ تا ۱۶ سال است که در این زمینه فعالیت دارد، گفت: برای انجام تمام این امور، مجوزات لازم از دستگاه‌های متولی کسب می‌شود.

آگشته با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نقش موثری در انتقال این فرهنگ‌ها دارد، اضافه کرد: لازم این اداره‌کل در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد.

وی گفت: اثر سینمایی «دشت‌ها به خاطر تو می‌رویند» در حال طی کردن مراحل تولید توسط بخش خصوصی است و این فیلم با محوریت دفاع مقدس با رویکرد فرهنگ قوم بختیاری و نقش آن‌ها در مبارزات ساخته می‌شود.

آگشته دوخت لباس شخصیت‌های بزرگ ملی و استانی همانند آرش کمانگیر، فردوسی، شیرعلی مردان‌خان بختیاری و… را از دیگر اقدامات این گروه دانست و خاطرنشان کرد: کارناوال‌های محلی این لباس‌ها را می‌پوشند تا این شخصیت‌ها را بیشتر معرفی و همگان را با نوع لباس آنان نیز آشنا کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

چهارمحال و بختیاری

نظارت بر فعالیت واحدهای پذیرایی بین‌راهی افزایش می‌یابد

به‌گزارش کسب و کار نیوز به‌ نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.