«علی ستار» روز چهارشنبه در جریان بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از خطوط تولید شرکت خودروسازی سایپا- سیتروئن کاشان گفت: اکنون داخلی سازی خودروی سی ۳ (C3) به عنوان نخستین خودروی پسابرجامی این شرکت مشترک در حد پنج تا ۱۰ درصد است که مطابق برنامه ریزی ها تا حدود ۸۰ درصد در سال های آینده افزایش خواهد یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته این مسئول، بدنه این خودرو به صورت سی.کی.دی (قطعات منفصله) از کشور اسلواکی وارد و در شرکت سایپا – سیتروئن مونتاژ می شود.
وی بیان داشت: پیش از آغاز مونتاژ این خودرو، پنج نفر از سرپرستان سایپا – سیتروئن به مدت ۲۰ روز به اسلواکی اعزام و همه شرایط مونتاژ را بطور کامل فرا گرفتند، بر این اساس مقوله مهم آموزش پیش از راه اندازی خط تولید این خودرو در دستور کار قرار گرفت.
ستار ادامه داد: همچنین در همه سطوح سرپرستان، رئیسان و مدیران، افرادی برای فراگیری آموزش ها به سایت های مختلف سیتروئن در اروپا اعزام شدند.
وی اظهار داشت: اکنون تولید خودروی C3 با رعایت همه الزام های کیفی مدنظر سیتروئن در این خط انجام می شود و این الزام ها به صورت دوره ای به خط تولید پراید و تیبا (سایر خودروهای تولیدی در شرکت سایپا- سیتروئن) منتقل می شود که بهبود کیفی این خودروها و کاهش شکایات مردمی در ۶ ماه گذشته را به دنبال داشته است.
مدیر سالن مونتاژ شرکت سایپا – سیتروئن کاشان تاکید کرد: تا مسئولان کنترل کیفیت سیتروئن مستقر در شرکت، خودرویی را تایید کیفی نکنند، این خودروها حتی استارت نمی خورند.
وی افزود: C3 با استاندارد بنزین یورو ۵، نخستین خودرویی است که موفق به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه سازمان ملی استاندارد ایران شده است.
ستار همچنین از وارد شدن خط تولید موتور EC5 برای خودروی C3 خبر داد که قرار است در ایران داخلی سازی شود؛ داخلی سازی موتور موجب کاهش قیمت نهایی این خودرو و رقابتی تر شدن آن خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: خط تولید C3 در سایپا – سیتروئن کاشان، دومین سایت تولید این خودرو در جهان (پس از اسلواکی) و نخستین سایت تولید آن با موتور Ep6 است.
در این بازدید، خودروی C3 با موتور EP6 برای تست رانندگی طی روزهای گذشته در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.
ستار همچنین تصریح کرد: راه اندازی شرکت سایپا – سیتروئن کاشان طی سال های گذشته منجر به اشتغالزایی برای چهار هزار نفر بطور مستقیم و بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم شده و در آینده با استقرار خط کامل مونتاژ این آمارها افزایش خواهد یافت.
وی یادآور شد: طی سه سال آینده همه خودروهای ایرانی از خط تولید سایت کاشان خارج خواهند شد؛ پارسال تولید پراید متوقف و تا پایان امسال تولید تیبا متوقف خواهد شد و پس از آن فقط محصولات سیتروئن با انجام داخلی سازی در این سایت تولید می شوند.
به گزارش کسب و کار نیوز، فعالیت دو شرکت سیتروئن و سایپا پس از برجام (دی ۹۴) با حضور مدیران ارشد ۲ شرکت در ایران به صورت رسمی ثبت و به صورت عملیاتی آغاز شد.
قراردادهای مورد نیاز کنسرسیوم مشترک (جوینت ونچر) نیز به امضای دو طرف رسید و اعضای هیات مدیره شرکت سایپا سیتروئن مشخص و معرفی شدند.
بر این اساس، خودروهای جدید گروه سایپا – سیتروئن در خطوط تولید شرکت سایپا کاشان تولید و وارد بازارهای داخلی و بین المللی می شود.
شرکت سیتروئن پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت سرمایه گذاری مشترک در همه زنجیره ارزش افزوده از جمله تولید در ایران هیچگونه همکاری نداشته و برای نخستین بار پس از ۳۹ سال دوباره از طریق جوینت ونچر با سایپا مرتبط شده است.
سیتروئن شرکت خودروسازی فرانسوی است که امروزه شرکت تابعهای از گروه پژو – سیتروئن محسوب میشود؛ این شرکت در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن تاسیس شد.
اقتصام*۳۰۶۵*۲۰۲۵
سیتروئن کاشان گفت
هدف سیتروئن، صادرات خودرو از ایران به بازار خاورمیانه است
سیتروئن کاشان گفت: شرکت سیتروئن با هدف صادرات خودرو از ایران به بازار بزرگ خاورمیانه برنامه ریزی کرده و بر همین اساس بر بالا بودن کیفی کار در تولید خودرو تاکید دارد.