صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کشور را میتوان با یک شرط به اهدافش رساند/باید اراده کنیم که اقتصاد ما یک اقتصاد دانش بنیان باشد

رئیس جهاد دانشگاهی:

کشور را میتوان با یک شرط به اهدافش رساند/باید اراده کنیم که اقتصاد ما یک اقتصاد دانش بنیان باشد

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر ضرورت انجام برنامه‌ریزی بلند مدت در سطح کشور گفت: اگر برنامه‌ریزی دراز مدت انجام شود و این برنامه با تغییر دولت و مجلس نیز تغییر نکند، یقیناً در یک بازه 10 ساله می‌توانیم به بسیاری از اهداف بلندمان به ویژه در توسعه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برسیم.

نخستین روز کاری دکتر طیبی، رییس جدید جهاد دانشگاهی

دکتر حمیدرضا طیبی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباره ظرفیت‌های پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاد دانشگاهی، اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که قطعاً فعالیت‌های خوبی در آن انجام خواهیم داد، موضوع فناوری اطلاعات است. فناوری اطلاعات جزو فناوری‌های نرم طبقه‌بندی شده است و ما باید با توجه به کاربرد گسترده فناوری اطلاعات در همه حوزه‌ها از جمله زندگی شهری، حوزه نظامی و حوزه علوم انسانی صاحب دانش و فناوری شویم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در این حوزه، دانشگاه‌های ما دانشجویان خوبی را تربیت می‌کنند و ما باید کمک کنیم که این دانشجویان، دانش خود را در حوزه‌های مختلف به فناوری تبدیل کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه افزود: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت این پارک، صنایع فرهنگی است. صنایع فرهنگی کاربردهای گسترده و دامنه وسیعی از جمله کتاب،‌ نشر،‌ سینما، فیلم، تلویزیون، انواع اپلیکیشن‌ها، رسانه‌ها در شکل مکتوب و مجازی، مد و لباس و صنایعی از این دست را شامل می‌شود و به علت سابقه فرهنگی طولانی کشور در این زمینه،‌ پتانسیل خوبی در این حوزه‌ها وجود دارد.

طیبی با اشاره به بازار گسترده صنایع فرهنگی، گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از نیازهایمان در این حوزه را از طریق واردات تامین می‌کنیم. در حالی که جهاد دانشگاهی از ابتدای تاسیس خود، فعالیت‌های خوبی را در این حوزه شروع کرده است.

وی با اشاره به سابقه جهاد دانشگاهی در انجام فعالیت‌های فرهنگی، یادآور شد: ما پژوهشکده فناوری اطلاعات را سال ۸۴ تاسیس کردیم و این پژوهشکده کارهای بسیار خوبی را در زمینه تولید نرم‌افزارهای مختلف و IT انجام داده است. همچنین پژوهشکده گردشگری ( گردشگری مذهبی) را در شهر مشهد تاسیس کردیم. اولین دانشکده گردشگری را نیز در دانشگاه علم و فرهنگ ایجاد کردیم.

رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، پژوهشکده فرهنگ و هنر، سازمان فعالیت‌های قرآنی، مرکز گردشگری علمی و فرهنگی نیز توسط جهاد ایجاد شده است و پس از این تجارب،‌ احساس کردیم ما با تجربه‌ای که به دست آوردیم، با توجه به اینکه دو پارک علم و فناوری و چندین مرکز رشد نیز قبلا در جهاد ایجاد کرده‌ایم، خوب است که در زمینه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی هم اقدام به تاسیس پارک کنیم تا بتوانیم فضا را برای جوانان کشور برای فعالیت در این زمینه فراهم کنیم.

طیبی درباره روند تاسیس این پارک، تصریح کرد: ستاد فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از انجام بررسی‌های لازم جهاد را برای این کار کاملا مستعد تشخیص داد و ما را برای انجام این کار تشویق کرد. پس از مکاتبات لازم با وزارت علوم، مجوز تاسیس پارک در آن‌جا نیز خوشبختانه مورد تصویب قرار گرفت.

وی درباره فضای اختصاص داده شده به این پارک، توضیح داد: فضای خوبی را برای این پارک در دانشگاه علم و فرهنگ اختصاص داده‌ایم و همچنین فضای بسیار بزرگ‌تری در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی در استان البرز به این پارک اختصاص داده شده است و امیدواریم که این کار کمک کند به اینکه جوانان ما بتوانند استعدادهایشان را تبدیل به فناوری کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر اهمیت اقتصاد دانش بنیان، اظهارکرد: مطلبی که باید هم در حوزه فناوری‌های نرم و هم در حوزه فناوری‌های سخت مورد توجه قرار بگیرد، این است که کشور باید اراده کند که اقتصاد ما یک اقتصاد دانش بنیان باشد و کشورمان به شکل دانش بنیان اداره شود.

دکتر طیبی با اشاره بر اهمیت برنامه‌ریزی بلند مدت، خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های لازم ایجاد و یک برنامه‌ریزی خوب و بلند مدت انجام شود، براساس آن برنامه‌ریزی به اهدافمان خواهیم رسید.

وی درباره ملزومات برنامه‌ریزی بلند مدت در سطح کشور، یادآور شد: برنامه‌ریزی بلند مدت، نیاز به همدلی‌، وحدت و توافق همه نخبگان سیاسی،‌ فرهنگی،‌ اجتماعی و حتی نخبگان نظامی دارد تا همه تحت مدیریت رهبر معظم انقلاب و برنامه‌ریزی دولت بتوانند اهداف مشترکی را برای پیشرفت کشور در نظر بگیرند.

رئیس جهاد دانشگاهی در پایان تاکید کرد: اگر برنامه‌ریزی دراز مدت انجام شود و این برنامه با تغییر دولت و مجلس نیز تغییر نکند، یقیناً در یک بازه ۱۰ ساله می‌توانیم به بسیاری از اهداف بلندمان به ویژه در توسعه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برسیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.