صفحه اصلی / استان ها / کهگیلویه و بویراحمد / نبود میدان فروش دام یکی از دلایل شیوع بیماری‌های دامی در کهگیلویه و بویراحمد

نبود میدان فروش دام یکی از دلایل شیوع بیماری‌های دامی در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از معضلات احتمال شیوع بیماری‌های دامی از جمله تب برفکی، نبود میدان فروش دام و جابه‌جایی های غیرمجاز در سطح استان است.

خرید و فروش گوسفند در آستانه عید قربان - همدان

به گزارش کسب و کار نیوز، عبدالله بهمنش در جلسه بررسی ساماندهی وضعیت کشتارگاههای استان افزود: کنترل حمل و نقل دام و استفاده از میدان دام در استان ضروری است. 

وی با بیان اینکه برخی از کشتارگاه های دام استان نیاز به تجهیز دارند، اظهار کرد: باید حوزه بهداشت و سلامت غذایی مردم به شکل جدی مورد توجه قرار گیرد . 

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: پروسه کشتار دام عوارضی دارد که باید تحت کنترل قرار گیرد . 

بهمنش با اشاره به تدوین کتابچه وظایف بهداشتی دستگاه های استان تصریح کرد: توجه دستگاه ها به تحقق موارد احصا شده ضروری است. 

وی پایین بودن ظرفیت سردخانههای نگهداری لاشه، نبود برق اضطراری، نبود خودرو مخصوص حمل بهداشتی لاشه، اتاق پیش سرد، نامناسب بودن سیستم دفع فاضلاب و روشنایی پایین سالن های کشتار را از مهمترین مشکلات احصا شده مراکز کشتار دام  استان دانست. 

همچنین عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از راه اندازی کمیته نظارت و کنترل کشتارگاه های دام استان خبر داد و گفت: هفت کشتارگاه دام در استان وجود دارد که کمیته نظارت با همکاری نماینده فرمانداری ها و شهردارهای مناطق هدف بازدید از این مناطق را عملیاتی خواهند کرد. 

وی با بیان اینکه نظارت ها با تکیه بر آیین نامه های بازرسی و تاکید بر موارد بهداشتی اجرایی می شود، اظهار کرد: توسعه و تجهیز کشتارگاه ها نیز مورد تاکید است. 

فیلی بر تحقق خصوصی سازی و نگاه مشارکتی برای توسعه کشتارگاه ها تاکید و بیان کرد: همچنین باید تفاهم نامه میان دامپزشکی کشور با شهرداری ها و دهیاری ها مورد توجه قرار گیرد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: همچنین صدور مجوز برای ایجاد کشتارگاه دام در استان با نیازسنجی مناطق انجام خواهد شد و صدور مجوزها کاهش خواهد یافت. 

فیلی با بیان اینکه مصرف گوشت به ویژه گوشت قرمز در استان دو برابر میانگین کشوری است، تصریح کرد: این وضعیت، اهمیت توجه ویژه موارد صحیح، اصولی و بهداشتی در حوزه کشتار دام را می رساند . 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ‌بیماری های مختلفی در حوزه دامی در کمین است و باید برای کنترل و جلوگیری از بروز آن تلاش کرد. 

محسن جعفری نژاد بسطامی، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ساماندهی کشتارگاه های استان در راستای افزایش ایمنی محیط و جلوگیری از بروز بیماری ها ضروری است . 

وی افزود: کنترل ضایعات خروجی کشتارگاهها و مواردی مانند خون آبه حاصل از کشتار دام که می تواند آلودگی های مختلفی را رقم بزند، مورد تاکید است . 

جعفری نژاد بسطامی با بیان اینکه کنترل در حوزه چاه های جذبی کشتارگاه ها از بروز مشکلات و آلودگی منابع جلوگیری می کند، اظهارکرد: تحقق توسعه و تجهیز سلامت محور کشتارگاه های استان ضروری است . 

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: همچنین کنترل و نظارت صحیح بر مراکز کشتارگاهی توسط مدیریت مراکز، از بروز تخلفات و برخورد های دستگاه های نظارتی جلوگیری می کند . 

جعفری نژاد بسطامی از جمله مهمترین مشکلات کشتارگاهی دام را در حوزه بار اقتصادی این مراکز دانست و تصریح کرد: این مراکز که بسیاری از آنها در استان زیر نظر شهرداری هستند، با نگاه خدماتی فعالیت دارند و شهرداری ها با وجود همه تلاش ها به تنهایی توان اجرایی در این حوزه را ندارند . 

وی ادامه داد: بکارگیری ظرفیت های بخش خصوصی به رفع بسیاری از مشکلات کمک می کند. 

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: باید واحدهای دارای ظرفیت به نحو مطلوب تری فعال شوند و فرآیند توسعه و تجهیز به شکل مناسبی انجام شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مرکز فنی و حرفه ای

فعالیت ۹۷ مرکز فنی و حرفه ای در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, “فرج اله راد” افزود: ۱۱ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.