صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تشکیل کانون‌ها و انجمن‌های ورزش دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
تشکیل کانون‌ها و انجمن‌های ورزش دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت خبرداد

تشکیل کانون‌ها و انجمن‌های ورزش دانشجویی در دانشگاه‌های علوم پزشکی

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت گفت: یکی از مهم‌ترین زیرساختها برای توسعه ورزش همگانی در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خوابگاه‌ها تاسیس کانون‌ها وانجمن‌های ورزشی دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی است که این مهم در قالب برنامه عملیاتی و طرح راهبردی، در حال عملیاتی شدن است.

دانشجویان پزشکی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد حسین میرزا راه کوشکی با اشاره به اینکه ورزش همگانی به دلیل کم هزینه‌ بودن و عدم نیاز به فضاهای خاص برای برگزاری، نسبت به ورزش قهرمانی، فراگیر تر و قابل اجراتر است، گفت: توسعه ورزش همگانی در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین خوابگاه‌ها به دلیل کم‌هزینه‌تر بودن، به راحتی میسر است اما این مهم مستلزم برنامه‌ریزی و تامین زیرساخت‌های لازم است که یکی از مهم‌ترین زیرساختها برای توسعه ورزش همگانی در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی و خوابگاه‌ها تاسیس کانون‌ها وانجمن‌های ورزشی دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی است که این مهم در قالب برنامه عملیاتی و طرح راهبردی، در حال عملیاتی شدن است.
رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت گفت: با ساختارسازی و تشکیل کانونها وانجمن‌های ورزشی- دانشجویی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی، می‌توان مدیریت بهتری نسبت به اهداف مورد نظر کرد.

کوشکی گفت: امسال برنامه‌ریزی‌های متفاوت تری نسبت به سال‌های گذشته در راستای ترویج ورزش همگانی در میان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام داده‌ایم که یکی از این اقدامات بحث توجه و توسعه ورزش‌های بومی و محلی در خوابگاه‌های دانشجویی است.

خوابگاه دانشجویی، محل تلاقی دانشجویان با ورزش‌های بومی و محلی است

وی گفت: بنده معتقدم خوابگاه‌های دانشجویی به دلیل پذیرش دانشجویان با قومیت‌ها، فرهنگ‌ها و سنت‌های گوناگون، بهترین فضا و بستر برای شناسایی و معرفی ورزش‌های بومی و محلی و ترویج آن در میان دانشجویان است. خوابگاه دانشجویی می‌تواند محل تلاقی دانشجو با ورزش‌های بومی و محلی باشد.

کوشکی گفت: درصدد هستیم این ورزش‌های بومی و محلی را به عنوان ورزش‌های سنتی و ریشه‌دار در میان خوابگاه‌های دانشجویی ترویج و گسترش کنیم و خیلی از بازیهای محلی ناشناخته در خوابگاه‌های دانشجویی در میان دانشجویان بیشتر معرفی می‌شوند و اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت به دنبال رسیدن به این مهم است و در راستای رسیدن به اهداف مورد نظر، کلاس‌های آموزشی در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی با هماهنگی هیات‌های ورزش‌های همگانی استان‌ها برای ترویج و توسعه ورزش بومی ومحلی در فضاهای دانشگاهی برگزار شده است.

معرفی و ترویج بازی‌های فکری و ذهنی در خوابگاه‌های علوم پزشکی

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت، معرفی و گسترش بازی‌های فکری و  ذهنی در خوابگاه‌های دانشجویی را نیز دومین برنامه این اداره در سال جاری عنوان کرد و گفت: بحث ترویج بازیهای فکری و ذهنی در میان دانشجویان از جمله دیگر اهداف ما در این اداره است که در تلاش هستیم با شناسایی دانشجویان مستعد ونخبه در بحث بازیهای فکری و ذهنی، این استعدادها را هدفمند به سمت اهداف عالی هدایت کنیم تا دانشجویان در فضاهای خوابگاهی با فعالیت در بازی‌های ذهنی و فکری، اوقات فراغت‌شان در جهت مثبت پر شود و در وهله بعد تلاش داریم با تعمیم و گسترش بازیهای فکری و ذهنی در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی، با شناسایی دانشجویان مستعد در این رشته، دانشجویان را برای شرکت در بازیهای ورزش‌های فکری آسیایی و جهانی اعزام کنیم.

کوشکی بر نقش ورزش در حفظ سلامتی فردی و ایجاد نشاط و شادابی در فضاهای دانشگاهی و ضرورت افزایش مشارکت دانشجویان در ورزش‌های  قهرمانی و همگانی، گفت: همواره مقام معظم رهبری در فرمایشات‌ خود می‌فرمایند که دانشجوی ایده‌ال  دانشجویی است که در کنار علم آموزی و کسب دانش، مبادرت به امر ورزش کند و این فرمایش معظم له نشان از اهمیت بحث ورزش است.

وی گفت: اهمیت بحث ورزش و تربیت بدنی و لزوم توسعه آن در میان دانشجویان بخصوص در فضاهای دانشگاهی زمانی بیشتر می‌شود که بحث آسیب‌های اجتماعی را در این فضاها کم و بیش شاهد هستیم و هر چقدر فعالیت‌های ورزشی در میان دانشجویان افزایش یابد به همان میزان شاهد کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی خواهیم بود.

این مقام مسئول افزود: همه برنامه‌هایی که در حوزه تربیت بدنی در ستاد وزارتخانه در قالب برنامه‌های عملیاتی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود یک هدف اساسی دارد و آن افزایش میزان مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی است و برگزاری مستمر المپیادهای همگانی و قهرمانی از سوی وزارت بهداشت و مشارکت دانشجویان دختر و پسر در این رویداد دانشگاهی و همچنین برگزاری مسابقات قهرمانی فوتسال دانشگاه‌های علوم پزشکی و نیز مسابقات درون دانشگاهی و درون منطقه‌ای و برگزاری زنگ سلامت و نشاط در فضاهای دانشگاهی همگی از اهمیت خاصی برخوردار است اما هیچ کدام از این المپیادها و مسابقات به تنهایی برای ما هدف نیست  بلکه هدف اصلی افزایش مشارکت دانشجویان و توجه به ورزش همگانی و قهرمانی است.

کوشکی همچنین به شاخص‌های ارزشیابی عملکرد اداره ورزش‌های همگانی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: با توجه به نوپا بودن ورزش همگانی در سطح دانشگاه‌ها، همه ما باید دید نوینی نسبت به اهمیت بحث ورزش همگانی داشته باشیم و به ورزش همگانی به عنوان یک اصل مهم در حوزه تربیت بدنی توجه کنیم.

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت گفت: ورزش یک موقعیت اجتماعی است و چالش‌هایی که ما در محیط‌های دانشجویی بعضا با آن مواجه هستیم، با ورزش می‌تواند خنثی شود.

کوشکی به مساله عمومی کردن ورزش و هفت راهبرد اجرایی آن اشاره کرد و گفت: توسعه ورزش همگانی در دانشگاه‌ها، تقویت و توسعه کانون‌ها وانجمن‌های ورزش همگانی دانشجویی، توجه و اولویت به ورزش دانشجویان تازه ورود، بسترسازی در راستای ترغیب داوطلبان دانشجویی نهادهای دانشجویی، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه ورزش همگانی در دانشگاه‌ها و تقویت و گسترش اماکن ورزشی از ۷ راهبرد اصلی ما در حوزه ورزش همگانی است.

وی به اقدامات مهم اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت: اجرای طرح ساعت سلامت و نشاط، زنگ ورزش‌های همگانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، برگزاری نخستین نشست مدیران و مسئولان ورزش همگانی دانشگاه‌ها، برگزاری  المپیادهای ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر و نیز برگزاری مسابقات منطقه‌ای ورزش‌های همگانی در مناطق دهگانه به مناسبت روز دانشجو از جمله برنامه‌های این اداره در راستای ترویج ورزش همگانی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

کوشکی ادامه داد: تهیه کتابچه قوانین و مقررات در ۱۵ رشته ورزش‌های همگانی و برگزاری کارگاه‌های توجیهی وکلاس‌های بازآموزی در ۸ رشته همگانی از دیگر اقدامات مهم این اداره در گسترش ورزش همگانی است.

چهارمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر اسفند برگزار می‌شود

وی همچنین از برگزاری چهارمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشجویان دختر و پسر به تفکیک در اسفند ماه امسال در خزرآباد ساری خبر داد و گفت: از نیمه اول اسفند ماه شاهد برگزاری دو المپیاد ورزش‌های همگانی به تفکیک برای دانشجویان دختر وپسر هستیم که  البته هنوز بازه زمانی برگزاری این المپیاد مشخص نشده است.

رئیس اداره ورزش‌های همگانی وزارت بهداشت در پاان یکی از مهم‌ترین اقداماتی که امسال به منظور توسعه بیشتر ورزش‌ همگانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شد برگزاری همه ساله المپیادهای ورزش همگانی و قهرمانی دانشجویان دختر و پسر است که خوشبختانه با تلاش‌های دکتر محمد رضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و اهمیتی که ایشان و دکتر عباس عطوف مدیرکل دانشجویی وزارتخانه به بحث ورزش بخصوص ورزش همگانی در دانشگاه‌ها می‌دهند، تصمیم گرفته شد از امسال المپیادهای ورزش‌های همگانی و قهرمانی برای دانشجویان پسر و دختر به صورت مجزا و سالانه برگزار شود که قطعا این تصمیم گیری نقطه عطفی در ورزش وزارت بهداشت به شمار می رود و می‌توان بسترهای لازم برای تقویت ورزش در میان دانشجویان علوم پزشکی را فراهم کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.