سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / سردرگمی بودجه‌ پارک‌های وابسته به دانشگاه‌های کشور
سردرگمی بودجه‌ پارک‌های وابسته به دانشگاه‌های کشور

جوانان قطب IT کشور چشم‌انتظار حمایت پارک‌ علم‌وفناوری؛

سردرگمی بودجه‌ پارک‌های وابسته به دانشگاه‌های کشور

استان زنجان با داشتن زیرساخت‌های صنعتی، معدنی و فرهنگی جزو استان‌های پیشرو است. با وجود اینکه این استان آخرین استانی است که پارکی مستقل در آن راه‌اندازی شده است، اما در تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌های فناور در کشور اقدامات چشمگیری را به انجام رسانده است. در واقع استقرار 22 واحد فناوری در سال اول فعالیت، گواه این حقیقت است که این استان قطب IT و برق کشور محسوب می‌شود.

پارک علم و فناوری

به گزارش کسب و کار نیوز، به دو نوع پارک استانی و دانشگاهی در کشور اشاره کرد و افزود: به طور کلی در ایران در سه استان سمنان، کرمان و زنجان دو نوع پارک استانی و وابسته به دانشگاه وجود دارد و مشکل پارک‌هایی که در ذیل دانشگاه قرار دارند، این است که ردیف بودجه مستقلی ندارند و دانشگاه می‌تواند در بودجه این نوع پارک‌ها دخل و تصرف داشته باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از اهداف راه‌اندازی پارک‌های مستقل استانی این است که بتوانند با هم‌افزایی و تمرکز با تمام دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌های استان و غیره زمینه آموزش، پرورش و بکارگیری خلاقیت و استعداد جوانان استان را فراهم کنند. متاسفانه قبل از راه‌اندازی پارک استانی  زنجان، هیچ مرکز حمایت از ایده‌ها و استعدادهای جوانان در این استان وجود نداشت.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان، گفت: خوشبختانه استعدادهای بسیار زیادی در حوزه کشاورزی، الکترونیکی، مواد معدنی، صنایع دستی و غیره در استان زنجان وجود دارد و ما توانستیم با راه‌اندازی پارکی جامع برای تمامی رشته‌ها، استعدادهای برتر استانی را شناسایی و از آن‌ها حمایت کنیم. در واقع ما در پارک علم و فناوری زنجان به دنبال سود و ارزش افزوده هستیم. این اتفاق جز با شناسایی و تربیت جوانان نخبه کشور صورت نمی‌گیرد.

دکتر مرادخانی تاکید کرد: حدود یک سال از تاسیس پارک علم و فناوری استان زنجان می‌گذرد و در حال حاضر این پارک با تاکید بر ماموریت کلان (تبدیل به ثروت، فرآیند تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و ایجاد شبکه فناوری بین صنعت و دانشگاه و همچنین ارتقاء آن‌ها) و ماموریت بخش عمومی (تقویت و باور کردن بنیه دانش در زمینه کارآفرینی، توسعه و ترویج فرهنگ آن از طریق آموزش‌های تخصصی، کانون‌های تفکر و توسعه هسته‌های نوآور) توانسته در این مدت فعالیت، ۳۲ شرکت را در درون خود مستقر کند که البته مرکز رشد این پارک نیز به زودی راه‌اندازی می‌شود.

این دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف، ارائه آموزش‌های کارآفرینی و کسب و کار را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پارک علم و فناوری استان زنجان دانست و گفت: معتقد هستیم دانش آموختگان و دانشجویان ما باید آموزش‌های لازم در جهت کارآفرینی، کسب و کار و کار تیمی را ببینند. به همین منظور، ما با حضور در دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها آموزش‌های کوتاه مدتی در طول ۶ هفته ارائه می‌دهیم که اولین دوره این آموزش‌ها در دانشگاه آزاد ارائه شد و دور بعدی آن تیر ماه امسال در دانشگاه زنجان خواهد بود.

رئیس پارک علم و فناوری استان زنجان یادآور شد: صنایع دستی،‌ تیم‌های نرم‌افزاری،‌ نانو، معدن و غیره… از جمله مهم‌ترین فعالیت شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری استان زنجان است که خوشبختانه این شرکت‌ها توانسته‌اند برای ۵۷۰ نفر اشتغال ایجاد کنند.

وی هزینه اعتباری پارک علم و فناوری استان زنجان را ۷۰۰ میلیون و هزینه‌های عمرانی این پارک را یک و نیم میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ایجاد و راه‌اندازی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها،‌ تهیه فضاهای محیطی مناسب، ایجاد تشکیلات مستقل و غیره… از مهم‌ترین دغدغه‌های پارک علم و فناوری استان زنجان است که البته برای رفع کمبود فضاهای محیطی و امکانات آزمایشگاهی، تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به منظور استفاده از کارگاه‌ها و زیرساخت‌های این دانشگاه منعقد کرده‌ایم.

دکتر مرادخانی در پایان به مهم‌ترین محصولات پارک علم و فناوری استان زنجان اشاره کرد و گفت: تولید بزرگ‌ترین مخزن بتن پلیمری کشور، تولید جوهر پرینتر و انعقاد قرارداد با شرکت کانادایی با ۴۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مشترک در این زمینه، تولید جوهر امنیتی، تولید رنگدانه آبی در زمینه نانو،‌ تولید نانو پوشاک و غیره… از مهم‌ترین محصولات پارک علم و فناوری استان زنجان در طول یک سال فعالیت خود است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.