صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / دیـپلماسی فرهنگی خلاقانه‌تر از دیپلماسی سنتی است
دیـپلماسی فرهنگی خلاقانه‌تر از دیپلماسی سنتی است

معاون توسعه همکاری های بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

دیـپلماسی فرهنگی خلاقانه‌تر از دیپلماسی سنتی است

معاون توسعه همکاری های فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: دیـپلماسی فرهنگی می‌تواند خلاقانه‌تر، انعطاف‌پذیرتر و حتی فرصت‌طلبانه‌تر از دیپلماسی کلاسیک و سنتی در بسیاری از حوزه‌ها طراحی و اجـرا شود.

عباس خامه‌یار

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر عباس خامه یار امروز (شنبه) در کنفرانس بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب در دانشگاه کاشان، اظهار کرد: خرسندم که در شهر کاشان با قدمتی به پهنای تاریخ حیات بشر در حوزه‌ های معماری، شهرسازی و هنر و شهری که در ایران ملقب به دارالمومنین است میزبان اساتید، هنرمندان و اهالی فرهنگ از کشورهای عربی و پاره ای از کشورهای جهان هستم

وی با اشاره به نقش هنر در دیپلماسی ادامه داد: نیل به مقاصد سیاسی، امنیتی و اقتصادی همواره از مهم‌ترین اهداف کشورها در تدوین و اعمال سیاست خارجی‌شان بوده است. برای تحصیل این مقاصد کشورها عمدتا و به طور سنتی نوعی دیپلماسی مبتنی بر رویکردها و ابزارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی را درپیش‌می‌گیرند، با این‌همه، در نیمه دوم قرن گذشته، رویکردهای نسبتا جدیدی در دیپلماسی مطرح شد که توجهی افزون‌تر و تأکیدی بیشتر بر راهکارها، تعاملات و هم افزائی های فرهنگی را به مسئولان و طراحان سیاست خارجی توصیه می‌کرد.

معاون توسعه همکاری های فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اضافه کرد: دیپلماسی فرهنگی‌ می‌تواند به منزله فتح بابی برای مفاهمه بیشتر و بـهتر ‌مـیان کشورها بکار گرفته شود و به مرور زمان، منجر به پایه‌ریزی روابط عمیق و پایـدار فـرهنگی مـیان کشورها وملت ها شود و این تعمیق، حتی‌ می‌تواند به حوزه‌های سیاسی و امنیتی هم تسری یابد.

خامه یار اضافه کرد: دیـپلماسی فرهنگی می‌تواند خلاقانه‌تر، انعطاف‌پذیرتر و حتی فرصت‌طلبانه‌تر از دیپلماسی کلاسیک و سنتی در بسیاری از حوزه‌ها طراحی و اجـرا شود. با این تـوصیفات‌، دیـپلماسی‌ فرهنگی‌ می‌تواند عرصه ظهور همه ظرفیت های‌ بالقوه‌ و قابلیت های‌ تاریخی، علمی و هنری یک کشور در حوزه‌هایی از قبیل ادبیات، شعر، سینما موسیقی و سایر زیرشاخه‌های فرهنگ و هنر شود.

وی خاطر نشان کرد: قدرت تأثیرگذار و دگرگون‌کننده هنر به ‌عنوان عاملی مؤثر جهت تسهیل راه‌حل‌ها برای  بر طرف سازی مشکلات اجتماعی و سیاسی، بخش بزرگی از ارزش هنر در دنیای امروز است .

معاون توسعه همکاری های فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: هنر می‌تواند نقش یک شریک قدرتمند را در جهت حل‌وفصل چالش های موجود در نظام بین الملل، ایفا کند و در آینده می‌تواند حتی قدرتمندتر هم عمل کند.

خامه یار با بیان اینکه برای آنکه مخاطب دیپلماسی در یک تجربه اصیل ریشه‌دار غوطه‌ور شود، هیچ گزینه‌ای قدرتمندتر از هنر وجود ندارد، افزود: هنر در دیپلماسی عمومی بهترین وسیله برای حفظ، بسط و نشر فرهنگ است و در میان هنرها، البته که هنر معماری به دلیل القاء و تحمیل سبک زندگی به مخاطبان خود، از موثرترین این وسایل است.

وی ادامه داد: وظیفه هر بنا به عنوان جزیی از فرهنگ عینیت بخشیدن به یک اندیشه به وسیله ظرف خاص آن است و بدین ترتیب این ظرف نمودی برای سنجش این فرهنگ خواهد بود، لذا هر ساختمان خود یک شاهد فرهنگی است و نماد وجزئی از یک تمدن کهن است .

خامه یار تصریح کرد: امروز و صد افسوس در عرصه تعاملات بین المللی با غفلت دیپلماتیک نسبت به موضوع هنر و هنرمندان رو برو هستیم و نتوانسته‌ایم از دارایی‌های فرهنگی و داشته های هنری و معنوی خویش به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار  در جهت تعاملات خود در عرصه دیپلماسی استفاده کنیم .

معاون توسعه همکاری های فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: هنر هم می تواند عامل دیپلماسی، به خواسته‌های افکار عمومی در سایر کشورها پاسخ دهد و هم می تواند زمینه‌ تعاملات و گفتگوهای فرهنگی را فراهم آورد و در نهایت هنر تجربه‌ منحصر به فردی است که خاطره می‌سازد و تاثیراتی شگرف با خود به همراه دارد که معمولا برای همیشه در ذهن جاودانه می‌ماند.

خامه یار اضافه کرد: هنگامه ای که جهان اسلام در آن به سر می برد هنگامه خطیری است و دشمنان امت اسلامی بر آنند تا با ایجاد تفرقه و اختلاف وحدت این امت یکپارچه را از درون دچار اختلال کنند. در این بحبوحه، شناخت، ترمیم و تقویت ریشه های وحدت بخش جهان اسلام با استفاده از الگوی گفتگو و مفاهمه از طریق فرهنگ و هنر می تواند موثر و راهگشای این فضای غبار آلود باشد .
 
وی در پایان گفت: امید است برگزاری مستمر چنین هم اندیشی هایی بتواند سازوکارهای مناسبی را جهت فهم و شناخت بی واسطه و پیدا کردن راه حل های منطقی برای تقویت و گسترش ارتباطات علمی و فرهنگی میان ایران و کشورهای عربی فراهم آورد .
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.