صفحه اصلی / استان ها / یزد / تکه‌دوزی هنر مورد علاقه زرتشتیان یزدی
تکه‌دوزی هنر مورد علاقه زرتشتیان یزدی

تکه‌دوزی هنر مورد علاقه زرتشتیان یزدی

"تکه دوزی" از هنری قدیمی زنان یزدی است ولی در میان زرتشتیان این هنر به شکل خاص ‎‎ تر و با عنوان «تیر و سیخ» رواج دارد هر چند که امروزه از کاربرد آن کم شده است.

تیکه دوزی

به گزارش کسب و کار نیوز، تکه دوزی از دیرباز یکی از هنرهای دستی زنان یزدی بوده به گونه‌ای که در گذشته تکه‌‎‎دوزی در هنگام دوخت ملافه، پتو و دیگر وسایل خانه به ویژه در جهیزیه تازه عروس‌‏‏ها، جایگاه و ارزش مناسبی داشته است.

تکه‌دوزی جهیزیه تازه ‎‎ عروس‎ ها اغلب توسط مادر عروس یا خود عروس صورت می گرفته است و از این رو این هنر دستی، کم و بیش در خانه‌ها به ویژه خانه زنان روستایی، رنگ و روی متفاوتی داشته است ولی به تدریج و مرور زمان این هنر دستی کم‎‎رونق شده است به طوری که اکنون در کمتر خانه‌ای، وسایل بافت تکه‌ ‎‎ دوزی وجود دارد.

پارچه‏‏‌های مورد استفاده در نوعی از تکه ‏‏ دوزی که در بین زنان زرتشتی یزدی رایج بوده  و به «تیر و سیخ» شهرت دا شته است، معمولاً پارچه‌ های رنگارنگ ابریشم ساده که اغلب به دست همان زنان بافته می ‌شده یا پارچه‌های چیت روشنی  که اغلب از کشورهای روسیه و هندوستان به کشور ایران صادر می‌شده‌، بوده است.

روش دوخت تکه ‏‏ دوزی نیز به این طریق بوده که تکه ‎ های ابریشم و چیت را یکی در میان در کنار هم قرار می‌دادند و سپس به شیوه‌ای ماهرانه ، آنها را بهم می‌دوختند به طوری که به صورت یک پارچه یکدست در می‎‎آمده است و سپس برای دوخت ‎‎وسایل دیگر مورد استفاده قرار می‏‏‌گرفته است.

این نوع دوخت منجر به تولید پارچه‌ای به نام «تیر و سیخ» می شده که در بین مردم نیز کاربرد و استفاده زیادی داشته است. البته نامگذار ی این پارچه نیز این دلیل بوده است که پارچه ساده را «تیر» و پارچه چیت را «سیخ» نامیده بوده بودند. این نوع دوخت و دوز هر چند از رونق افتاده ولی هنوز هم در میان زنان اصیل و قدیمی یزدی رواج دارد و کاربرد های خاص خود را دارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.